Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VVS för nybörjare  (läst 157422 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #615 skrivet: 16 juni 2017, 16:03:02 »
Intressant!
Läste lite snabbt på nätet om Mpemba-effekten och det låter som en trolig förklaring då det varmare vattnet (i fallet med medströmskoppling) skulle frysa snabbare.


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVS för nybörjare
« Svar #616 skrivet: 16 juni 2017, 16:09:02 »
Har du direkt uteluft in i batteriet sÃ¥ ska det vara en termostat +5C min pÃ¥ kallaste sidan i batteriet , som stoppar fläkten och stänger spjället ,men värmen mÃ¥ste fortsätta att gÃ¥ ,  helst med fjäder dÃ¥ det gÃ¥r fortare ,  motströms sÃ¥ fÃ¥r du det varma närmast utblÃ¥s , dÃ¥ kan returen bli kall och frysa , om du stÃ¥r och tittar pÃ¥ batteriet och det knäpper till , sÃ¥ hinner du inte stänga fläkten innan det fryser ihop , tack och adjö till batteriet , medströms varmt till kalla luften men den kyls lite vid utblÃ¥set ,

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVS för nybörjare
« Svar #617 skrivet: 16 juni 2017, 16:28:18 »
Glömde en sak :: Ett värmebatteri som ska värma uteluft är ett hetvattensystem och fodrar varmt ,
om uteluften är ca -10C sÃ¥ batteriet ha  ca +70C för att inte frysa , klart det beror pÃ¥ hur stort batteriet är , men normalt
sÃ¥ är det väldigt tät med rören i batteriet och mÃ¥nga flänsar för överförning av värmen , en VP kan inte försörja ett sÃ¥dant batteri , kanske om det är litet  , men dÃ¥ faller ändamÃ¥let med luftvärmen

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VVS för nybörjare
« Svar #618 skrivet: 16 juni 2017, 19:54:54 »
 Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVS för nybörjare
« Svar #619 skrivet: 17 juni 2017, 09:20:28 »
Det är lugnt Richard. Ibland tror jag inte han själv vet vad han menar utan tycker mest om att skriva saker.
Några syrliga kommentarer från er är inte relevanta , då ni inte har en susning av vad mitt CV är och kommer inte
att framföra det heller , är det något fel så säg till , men passa er så ni inte sitter i ett glashus med de verkningar som
kan komma om sten kastas

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VVS för nybörjare
« Svar #620 skrivet: 17 juni 2017, 13:24:13 »
Det finns rätt många som satt in förvärmare på tilluften och värmer med värmepump, de har då ibland en separat krets med glykolvatten som går intern i batteriet och till en mellanväxlare.
Men visst, ju varmare vatten desto bättre, men att det skulle krävas hetvatten är ju inte korrekt.

@25FOCUS
Angående min kommentar (Undrande gubbe) så är det ibland svårt att förstå vad du menar när du skriver, du kastar om ord och har märkliga ordföljder, mm.
Jag förutsätter att du har problem att uttrycka dig väl i skrift, och det är naturligtvis helt OK, men du får också acceptera att det ibland är svårt att förstå vad du menar, en undrande gubbe är ett tecken på att du kanske skulle fundera på att förtydliga vad du menar.
Det var inte menat som en spydig kommentar.
« Senast ändrad: 17 juni 2017, 13:27:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVS för nybörjare
« Svar #621 skrivet: 17 juni 2017, 14:18:31 »
Det finns rätt många som satt in förvärmare på tilluften och värmer med värmepump, de har då ibland en separat krets med glykolvatten som går intern i batteriet och till en mellanväxlare.
Men visst, ju varmare vatten desto bättre, men att det skulle krävas hetvatten är ju inte korrekt.

@25FOCUS
Angående min kommentar (Undrande gubbe) så är det ibland svårt att förstå vad du menar när du skriver, du kastar om ord och har märkliga ordföljder, mm.
Jag förutsätter att du har problem att uttrycka dig väl i skrift, och det är naturligtvis helt OK, men du får också acceptera att det ibland är svårt att förstå vad du menar, en undrande gubbe är ett tecken på att du kanske skulle fundera på att förtydliga vad du menar.
Det var inte menat som en spydig kommentar.

Nu är det sÃ¥ att vissa personer verka inte ha nÃ¥got problem att skriva , vända och vrida pÃ¥ ord  , en del tar till
:: att det är min plikt att pÃ¥tala saker :::  vad är plikt  nÃ¥got som man är skyldig till enligt lag eller självpÃ¥tagen uppgift för att framhäva att jag vet det bättre , att  dammsuga nätet , hitta nÃ¥got , kopiera samt lägga in det för att visa sÃ¥ här är det , i och för sig kan det stÃ¥ nÃ¥got bra om det , men att fÃ¥ till det som att det här vet jag , varför du inte kommenterade negativt eller sa att det är riktigt som han säger , med kanske ett komplement med glycol till mitt inlägg om ventilationen , utan det ska komma i efterhand  frÃ¥n dig , angÃ¥ende ditt tal om att hetvatten behövs inte , vad ska aerotempen göra , jo värma , effekten pÃ¥ luften är helt beroende pÃ¥ viken temp den matas med , den mÃ¥ste vara i paritet med vad man förväntar sig ska avges i rummet ,  är sÃ¥ här och inget annat för aerotempers , och det du tog fram om frysning av varmvatten är inte ett dugg intressant för gemene man , när inte ens forskarna är överens om vad som händer  2017-01-23  Illustrerad Vetenskap , det som är viktigt ::fryser eller fryser det inte är frÃ¥gan och är relevant för ett utförande ::  av de som har sina funderingar pÃ¥ sÃ¥dan vent

 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VVS för nybörjare
« Svar #622 skrivet: 17 juni 2017, 15:32:16 »
I ett forum som detta så hjälper vi varann, jag visste att varmt vatten fryser snabbare än kallt, men inte varför.
Därför kopierade jag en text som beskrev detta.
Inte för att glänsa.
Ditt sätt att reagera på mina inlägg är gränsande till sjukligt.
Slutar du inte med dina personangrepp så måste jag börja redigera bort de delar av dina inlägg som inte är OK.
Jag vill även passa på att förklara varför jag som du beskriver det "hugger" på dina inlägg när det du skriver är helt eller delvis fel.
En ny medlem som du, som är så aktiv har en påverkan på forumets kultur och relevans, om du som skriver så mycket "tillåts" skriva saker som helt enkelt inte stämmer - utan att någon opponerar sig - så riskerar forumet att förlora sitt rykte som sakligt, korrekt och med enormt kunniga och engagerade medlemmar.
Nu är väl detta en diskussion som du och jag borde ha privat via PM, men du har ju redan visat att du verkar ha en önskan att publicera allt som jag skriver till dig via PM, så jag förutsätter att det är OK.

På förekommen anledning (Din kritik) så vill jag även förklara varför jag har mitt CV publicerat i tråden "om forumet", och det är för att folk skall kunna få en bild av vilka utbildningar och arbeten jag haft innan jag började specialgranska de ämnen som rör mina forums kärnämnen, värmepumpar/energi/energibesparing, Pooler och SPA-bad samt Fyrhjulingar och quadracers.
Det är inte heller för att glänsa, för precis som du så vaket uppmärksammat och gett uttryck i skrift, i din kritik mot mig som person.
Mitt CV inget märkvärdigt alls.
Jag är totalt ointresserad av ditt CV, klart är dock att även du verkar tro att du kan allt.  ;)

För övrigt.
Hade jag bott i Stockholm hade jag nog gÃ¥tt med i Mensa, men det känns onödigt vara med i en klubb som har klubbhuset 90 mil hemifrÃ¥n.  8)
« Senast ändrad: 17 juni 2017, 16:51:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVS för nybörjare
« Svar #623 skrivet: 17 juni 2017, 16:51:16 »
Osökt kan man dÃ¥ frÃ¥ga sig varför du frÃ¥n början av min tid här pÃ¥ forumet har pÃ¥pekat det ena och det andra , om de uppgifter  som jag skrivit  till dom som frÃ¥gat , Utan framfört i andemening  att  det här vet du inget om , utan framlagt dina argument som de rätta , hur kan du vara sÃ¥ säker pÃ¥ alla de problem som kommer upp och ha en klar lösning pÃ¥ dessa , men du kanske vet bättre ,  Citat : klart är dock att även du verkar tro att du kan alltIcke förty sÃ¥ har du säkert fÃ¥tt en hel del info om allt och inget via forumet , men du ska inte förringa
det som kommer fram från de som verkar här , som jag sagt tidigare så finns en oerhörd kompetens bland dom som svarar , många gånger mer i höjd än vad både du eller jag har enskilt eller tillsammans .
Sedan att hota med bannlysning för att det inte  passar dig med mothugg och vara herre pÃ¥ forumet ( det är ju ditt )
är nog en annan sak , det finns en gräns även för mig att ta emot skit , dÃ¥ mÃ¥ste det besvaras med  samma mynt som
kommer i retur , och vad som kan vara  rätt eller fel , och det ska inte du eller jag avgöra eftersom vi är part i mÃ¥let   
Även om dina meriter ska vara av hög klass enligt dig , sÃ¥ finns det brister även hos dig  i kunskaperna , även jag har en del av dom , men kan erkänna direkt  utan att omskriva det i text .

     
                                                               

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VVS för nybörjare
« Svar #624 skrivet: 17 juni 2017, 16:57:26 »
En ny medlem som du, som är så aktiv har en påverkan på forumets kultur och relevans, om du som skriver så mycket "tillåts" skriva saker som helt enkelt inte stämmer - utan att någon opponerar sig - så riskerar forumet att förlora sitt rykte som sakligt, korrekt och med enormt kunniga och engagerade medlemmar.
Nu är väl detta en diskussion som du och jag borde ha privat via PM, men du har ju redan visat att du verkar ha en önskan att publicera allt som jag skriver till dig via PM, så jag förutsätter att det är OK.

Jag vill vara tydlig med att jag inte kritiserat eller kritiserar dig som person, utan jag försöker framföra mina åsikter när jag anser att du har fel, eller bara delvis rätt.
Om du har problem med det så får du nog söka dig till ett annat forum där de inte bryr sig om att det som skrivs är korrekt.

Jag har inte en klar lösning på allt som skrivs och frågas om i forumet, men till skillnad från dig så vet jag med en skapligt stor säkerhet att det jag skriver, NÄR jag väl skriver något är rätt/korrekt.
Det finns väl runt 95% av alla ämnen som jag INTE blandar mig i, delvis för att jag inte kan svara, eller för att andra redan gett ett korrekt svar.
I alla ämnen du varit aktiv, och jag inte skrivit något så kan du alltså räkna med att jag inte har något att tillföra.
Om det är i 95% av alla dina engagemang så delar jag uppfattning med dig i ca 95% av fallen.
Att du skall bli så vansinnigt irriterad på de 5% där jag ingriper och försöker rätta dig är för mig väldigt underligt.
Har du ingen vilja att förkovra dig?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVS för nybörjare
« Svar #625 skrivet: 17 juni 2017, 17:10:34 »
Jag har inte gått in i något som jag inte kan hantera , är det så att jag inte vet något eller känner min begränsning för ,
sÃ¥ har jag inte gÃ¥tt in i det , men kanske sett att det behandlats pÃ¥ annan sida här , sÃ¥ har min hänvisning  varit dit , det gÃ¥r bra att kontrollera genom att läsa mina inlägg . Jag har inte heller sagt bu eller bä om andras svar pÃ¥ frÃ¥gor som kommit upp , det gäller att veta sin begränsning , kanske nÃ¥gon gÃ¥ng men utan tillrättavisning för den som svarat

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VVS för nybörjare
« Svar #626 skrivet: 17 juni 2017, 17:16:38 »
Du har kanske inte gått in i något som DU TROR att du inte kan hantera, det är en viss skillnad mot att faktiskt inte gå in i ämnen där man inte har alla svaren.
Och det är i dessa fall jag har framför mina motstående uppfattningar.
Men jag förstår att du TROR att du vet bäst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVS för nybörjare
« Svar #627 skrivet: 17 juni 2017, 17:45:04 »
Du har kanske inte gått in i något som DU TROR att du inte kan hantera, det är en viss skillnad mot att faktiskt inte gå in i ämnen där man inte har alla svaren.
Och det är i dessa fall jag har framför mina motstående uppfattningar.
Men jag förstår att du TROR att du vet bäst.
NU får du väl ge dig Rickard , gå igenom alla mina inlägg och tala sen om vilka det är som jag tror eller har trott mig veta bäst i , det är nog ett måste för dig om du ska vara trovärdig i det du säger

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VVS för nybörjare
« Svar #628 skrivet: 19 juni 2017, 06:23:51 »
Nu börjar det här bli svammel på hög nivå, skulle aldrig falla mig in att gå igenom de ca 1500 inlägg du skrivit för att bevisa att de kanske 20 stycken där jag haft en annan uppfattning skulle vara väl avvägda av mig eller ej.
Jag vet att så är fallet, har du för mycket ledig tid kan du väl lika gärna lyfta fram de exempel där jag haft en annan uppfattning än dig, och det det visat sig att jag haft fel?

Anledningen till att jag vet?

Den typ av medlem som du representerar (Flitiga skribenter med gott självförtroende och en bred kompetens), men som reagerar negativt på motstående uppfattningar eller kritik - har en förmåga att kräva just denna typ av analys "för att jag skall rädda mitt ansikte".
Jag kan säga redan nu, att även om jag skulle leta fram 20 påstående från dig som inte stämmer (och där jag framfört en annan åsikt), så skulle du aldrig erkänna det - så den övningen är ett totalt slöseri av tid.
Det kommer inte att hända.
Bäst för forumet vore att du istället accepterade att det kan finnas de som i vissa fall vet bättre än du gör, eller att det i vart fall kan finnas olika uppfattningar i olika frågor.
Bara för att jag, eller andra, inte delar dina uppfattningar i olika frågor är det ju inte så att någon idiotförklarar dig.
Du behöver inte vara så aggressiv bara för att alla inte alltid håller med dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: VVS för nybörjare
« Svar #629 skrivet: 19 juni 2017, 10:04:24 »
Har du direkt uteluft in i batteriet sÃ¥ ska det vara en termostat +5C min pÃ¥ kallaste sidan i batteriet , som stoppar fläkten och stänger spjället ,men värmen mÃ¥ste fortsätta att gÃ¥ ,  helst med fjäder dÃ¥ det gÃ¥r fortare ,  motströms sÃ¥ fÃ¥r du det varma närmast utblÃ¥s , dÃ¥ kan returen bli kall och frysa , om du stÃ¥r och tittar pÃ¥ batteriet och det knäpper till , sÃ¥ hinner du inte stänga fläkten innan det fryser ihop , tack och adjö till batteriet , medströms varmt till kalla luften men den kyls lite vid utblÃ¥set ,
Sorry! Men du fÃ¥r det att lÃ¥ta som det vore en tickande bomb. Ett rätt dimensionerat batteri med rätt inställt luftflöde och ett rätt dimensionerat värmeflöde sÃ¥ skall det jäkligt mycket till för att ett batteri skall frysa. Dom gÃ¥nger frysvakten löser i dessa fall, är om nÃ¥gonting är knas, eller att utetempen sjunker lÃ¥ngt under den dimensionerade temperaturen. Det är sällan tempen sjunker frÃ¥n -18 till -25 pÃ¥ nÃ¥gra minuter, sÃ¥ frysvakten hinner reagera. Inga problem. Jag är väl medveten om att batterier ofta fryser vid köldknäppar. Jag har lagat Ã¥tskilliga. Ã… i samtliga fall törs jag pÃ¥stÃ¥. Har anläggningen varit feldimensionerad, för lite värmeflöde i förhÃ¥llande till luftflöde (eller tvärtom). Eller att frysvakten inte löst ut av olika anledningar, eller att tilluftspjället inte har stängt.   
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!