Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tankar kring frikyla i mitt FTX-system.  (läst 11687 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aggen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tankar kring frikyla i mitt FTX-system.
« skrivet: 07 juli 2014, 20:52:48 »
Mitt 180 kvadratmeter på entréplan blir varmt nu när värmen kommer. Vet inte hur det blir efter några veckors värmebölja, men det är 26-28 grader nu efter några dagar.

Jag har ett FTX-system som förser de tre sovrummen, matsalen och vardagsrummet på entréplanet med varsin tilluftsventil. FTX-en förser även några till rum på entréplanet och i källaren med luft, men jag upplever inte att de behöver kylas.

Min tanke är att sätta ett kylbatteri (utan fläktar) precis vid vardera en av de fyra tilluftsventilerna som sedan styrs av en rumsgivare i vardera rum.

Jag har en Nibe 1145 så tanken var att använda Nibes tillbehör för frikyla och så leda upp den slingan (isolerad) på vinden i samma kanal som luftrören går, väl uppe på vinden har jag fri tillgång till alla rummen, jag behöver bara skotta bort fiberullen som är insprutad där runt ventilerna så att kylbatterierna får plats och så isolera ventilationsrören ut från kylbatteriet fram till ventilen i taket. Så skotta kanaler runt till alla batterierna och koppla ihop. Upp med styr till shuntarna.

Någon kondens från rör skall det inte behöva bli om man isolerar rätt. Men luften som kommer in med FTX:en bör ju kondensera i kylbatterierna, så den kondensen behöver tas om hand på något sätt, har ingen bra lösning till det, möjligen om det går att leda tillbaka den via ett rör till ett avlopp i källaren.

Jag kommer inte att installera några fula bullrande luft/luft-aggregat på min fasad, därför är de inte ett alternativ. Helst skulle jag vilja använda de nuvarande ventilerna för kyld tilluft, men går det inte behöver jag tänka över takhängda enheter.

Några tankar om min lösning?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tankar kring frikyla i mitt FTX-system.
« Svar #1 skrivet: 07 juli 2014, 22:45:53 »
En tanke är att luftflödet från FTX är för klent för att kunna åstadkomma nån kyla att räkna med.
Det finns takaggregat som man kan koppla ihop med tilluften i FTX men de har även inbyggda fläktar som ser till att luftflödet genom kylbatteriet blir rejält högre än FTX-luftflödet.
Ett sånt takaggregat kan även kyla ett intilliggande rum via en kanal.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Aggen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tankar kring frikyla i mitt FTX-system.
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2014, 23:00:53 »
Jag har en Flexit UNI4 ifall det betyder något. Klarar 166l/s i flöde som mest.

Skulle helst undvika ett synligt system (mer än ventilerna). Att ha utsug och "inblås" i samma rum och sätta aggregatet på vinden skulle kanske funka. Om inblåset kan delas med FTX:en. Och det gör ju inget om det låter lite extra när kylan behövs, förmodligen kyler man ändå bara på dagen och på natten är det kallt nog för att inte behöva kyla oftast.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Tankar kring frikyla i mitt FTX-system.
« Svar #3 skrivet: 08 juli 2014, 10:32:26 »
Hej

Har själv frikyla till mitt FTX system och för mig fungerar det riktigt bra. Det du bör tänka på är att kyleffekten inte blir så stor och i mitt fall på ett luftflöde på 50/liter sekunden så kan det maximalt bli runt 500-700W kyleffekt totalt men jag har ett välisolerat hus och det räcker att hålla rummen hyffsat svalt under sommaren. Mitt FTX aggregat (Östberg) reglerar kylbatteriet genom att starta/stänga av cirkulationspumpen och reglera motorventil och nu kör jag +15 grader på till-luften dygnet runt. Har runt 20-21 grader i dom flesta rummen förutom i Köket nu när det har varit som varmast.

I ditt fall sÃ¥ skulle jag rekommendera att du börjar med att koppla in ett kylbatteri efter FTX aggregatet pÃ¥ till-luften och rören frÃ¥n binnen och batteriet mÃ¥ste kondensisoleras. Tänk pÃ¥ att du mÃ¥ste även ha kondensavrinning till kylbatteriet.  Själv sÃ¥ placerade jag FTX aggregatet pÃ¥ krypvinden rakt ovanför bergvärmepumpen sÃ¥ det var ganska lätt att dra avsticket frÃ¥n binnen pÃ¥ bergvärmepumpen till kylbatteriet.

Skulle du uppleva att du vill ha mera kyla i något rum så är bästa lösningen en fläktkonvektor i dom rummen och dom är mycket effektiva. Om du har stora glaspartier så är kanske bättre att investera i markiser.

// Fredrik
« Senast ändrad: 08 juli 2014, 12:43:50 av fredrikru »
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad Aggen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tankar kring frikyla i mitt FTX-system.
« Svar #4 skrivet: 13 juli 2014, 23:48:43 »
Jäkligt svårt det här. Jag vill inte ha några fula fläktkonvektorer med rör längs väggarna i mina rum, speciellt inte när rören måste gå från taket. Och att investera en massa pengar i 5 stycken FTX-kyl-aggregat som knappt ger någon kyla känns inte som någon bra idé heller.

Besiktningsmannen klagade på att jag hade för hög omsättning på luft när jag besiktade huset. Men även om jag skulle ha 50% mer än man skall ha så verkar det som jag ligger långt ifrån vad man skulle behöva ha för att kunna kyla ordentligt.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Tankar kring frikyla i mitt FTX-system.
« Svar #5 skrivet: 14 juli 2014, 09:11:44 »
Ett enda kylbatteri är vad du behöver som du kopplar på tilluften efter FTX aggregatet.

Efter förra veckans värmebölja så är jag riktigt nöjd över investeringen och det är skillnad att få in 15gradig luft dygnet runt än 20-28gradig luft då all luft omsätts 2 gånger dygnet i huset. Normalt går fläktarna 50% på FTX aggregatet men jag fick öka fläktarna till 75% för att få lite mera kyleffekt (ändrar detta enkelt från fjärrkontrollen på FTX aggregatet).

Vad har du för luftflöden och storlek på huset?

Här är specifikation på det kylbatteriet som jag har
http://products.ostberg.com/Item/Details/1116?tab=TechnicalData

Att individuellt reglera dom olika rummen är lite mera kostsamt investering då du behöver en fläktkonvektor till varje rum. Du behöver inte placera dom i taket (även om det är oftast effektivast) utan det finns små smidiga som du kan ha på väggen och även med reglering (regleras enklast med fläkten). Även där som måste du dra fram kondensisolerade rör fram till fläktkonvektor och lösa med kondensavrinning från konvektorn.

// Fredrik

Jäkligt svårt det här. Jag vill inte ha några fula fläktkonvektorer med rör längs väggarna i mina rum, speciellt inte när rören måste gå från taket. Och att investera en massa pengar i 5 stycken FTX-kyl-aggregat som knappt ger någon kyla känns inte som någon bra idé heller.

Besiktningsmannen klagade på att jag hade för hög omsättning på luft när jag besiktade huset. Men även om jag skulle ha 50% mer än man skall ha så verkar det som jag ligger långt ifrån vad man skulle behöva ha för att kunna kyla ordentligt.
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad Aggen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tankar kring frikyla i mitt FTX-system.
« Svar #6 skrivet: 14 juli 2014, 09:39:14 »
Jag har ett Flexit UNI 4-agg. Levererar som mest 166 l/s, jag kanske kör på 50%? Hittar inte protokollet för inkalibreringen nu. Det låter bra mycket mer när jag ställer upp på max flöde.

Källaren känns onödig att kyla och delningen sitter i garaget, så det skulle gå att sätta ett aggregat bara på tilluften till övervåningen som är 180 kvadrat.

Jag har fått för mig att man behöver kondensisolera ventilationsrören efter kylaggregatet, men det kanske inte behövs om man inte kyler så mycket? Finns det inte risker med kondens även om man håller sig högre upp i temperatur? Vad händer om det blir något fel i regleringen tex.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Tankar kring frikyla i mitt FTX-system.
« Svar #7 skrivet: 15 juli 2014, 08:50:28 »
Jag har ett Flexit UNI 4-agg. Levererar som mest 166 l/s, jag kanske kör på 50%? Hittar inte protokollet för inkalibreringen nu. Det låter bra mycket mer när jag ställer upp på max flöde.

Källaren känns onödig att kyla och delningen sitter i garaget, så det skulle gå att sätta ett aggregat bara på tilluften till övervåningen som är 180 kvadrat.


Jag har fått för mig att man behöver kondensisolera ventilationsrören efter kylaggregatet, men det kanske inte behövs om man inte kyler så mycket? Finns det inte risker med kondens även om man håller sig högre upp i temperatur? Vad händer om det blir något fel i regleringen tex.

Jag ser inga problem att koppla på kylbatteriet efter första delningen så slipper du kyla i källaren. Rekommenderat är att du maximalt går ner till +15 grader på till-luften så slipper du kondensproblem och den vanliga isoleringen runt rören ska räcka.

Vad jag vet sÃ¥ tror jag inte att ditt aggregat har inbyggd reglering av frikyla sÃ¥ du fÃ¥r bygga ihop nÃ¥gon form av egen reglering sÃ¥ inte luften gÃ¥r under +15 grader.  Mitt Östberg aggregat ger en styrspänning (24 volt) till ett relä som startar och stoppar cirkulationspump (effekt  manuella steg mellan 40-70W men jag kör pÃ¥ 40W nu) och sen styr den en motorventil med 0-10 volt.  Sen ställer jag in önskad till-luft temperatur pÃ¥ fjärrkontrollen till aggregatet.

// Fredrik
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad Aggen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tankar kring frikyla i mitt FTX-system.
« Svar #8 skrivet: 17 juli 2014, 17:19:12 »
Det finns en inställning i menyerna för att aktivera kylning, så det verkar som att aggregatet kan sköta kyla direkt också.

Frågan är om man inte skall ta och snickra ihop en liten ram som passar in i ett av fönstren när det är öppet och som har ett hål i sig. Och så kör man en vanlig AC som blåser ut värmen genom det hålet. Det är ju inte många dagar per år som det behövs kyla...

Lite synd dock eftersom frikyla är så fint. :)

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Tankar kring frikyla i mitt FTX-system.
« Svar #9 skrivet: 18 juli 2014, 08:37:06 »
Finns rätt billiga luftkonditionsaggregat på exempelvis Jula från 3000kr och uppåt men dom kostar att köra och brummar en hel del och funkar bara i ett rum. Installerar du frikyla så får du en tyst lösning och för alla rum även om kyleffekten inte är så stor men du kan köra dygnet runt utan att det kostar något i slutändan. Den lilla energikostnaden som cirkulationspumpen står för får du igen genom bättre verkningsgrad på bergvärmepumpen då du laddar borrhålet med värme. Kylbatteri kan du nog köpa för runt 4000kr och sen behövs cirkulationspump, rör,isolering till rör, ventiler till avstick mm...

Kolla upp i manualerna så du har relästyrning för frikyla från ditt FTX aggregat.

Det finns en inställning i menyerna för att aktivera kylning, så det verkar som att aggregatet kan sköta kyla direkt också.

Frågan är om man inte skall ta och snickra ihop en liten ram som passar in i ett av fönstren när det är öppet och som har ett hål i sig. Och så kör man en vanlig AC som blåser ut värmen genom det hålet. Det är ju inte många dagar per år som det behövs kyla...

Lite synd dock eftersom frikyla är så fint. :)
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad Aggen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tankar kring frikyla i mitt FTX-system.
« Svar #10 skrivet: 18 juli 2014, 19:32:59 »
Drog iväg till Hornbach i eftermiddag och köpte en stos, två dörrstoppare och ett luftkonditioneringsaggregat. MDF hade jag redan. Så kapade jag till en skiva med stosen fäst i och använde dörrstopparna för att klämma in skivan i karmen på ett öppet fönster. Så anslöt jag frånluften från luftkonditioneringsaggregatet till stosen och brummade igång. Efter 10 min hade temperaturen gått ner från 24 till 21. Har ställt in aggregatet på 18 grader vilket är det lägsta, får se hur lång tid det tar att komma dit.

Har jag tur passar skivan i dotterns fönster med så kan jag kyla ner hennes rum innan hon lägger sig och sedan flytta aggregatet till vårt.

Så snabbt som aggregatet kyler ner rummet tvivlar jag på att det kommer att gå speciellt mycket. Skall sätta en styrning/sensor på uttaget den sitter i så jag kan övervaka effektåtgången och låta hemautomationen slå av aggregatet på dagen och starta lagom tid till kvällen.

Edit: Agget drar 750W när det kör kylning. Blir ca 7500:-/år om den går alltid. 1875:- om den går kontinuerligt under tre sommarmånader. Man kan nog räkna med under en tusing/år om man bara kör när det behövs. Kan tillägga att aggregat och material jag köpte idag kostade strax under 3000:-. Skall måla på skivan också så att den blir lite mer vädertålig och estetisk.
« Senast ändrad: 18 juli 2014, 20:00:01 av Aggen »

Utloggad Aggen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tankar kring frikyla i mitt FTX-system.
« Svar #11 skrivet: 23 juli 2014, 19:39:58 »
När jag tänder kolgrillen så brukar det ryka några minuter innan det riktigt tar sig, och eftersom jag har grillen nära inluften till FTX:en så slår jag av den när jag skall börja grilla. Igår kväll glömde jag slå på den igen, och det blev klart mycket varmare inne på natten då. 2-3 grader. Så en kylare på FTX:en kanske inte har så himla liten påverkan ändå. Och kan jag slippa isolera rören genom att hålla mig över 15 grader på tilluften så blir installationen enkel i garaget.

Kräver lite mer fundering. Kanske skall ta och begära in en offert.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Tankar kring frikyla i mitt FTX-system.
« Svar #12 skrivet: 24 juli 2014, 08:59:54 »
Har du sommarkyla läge pÃ¥ FTX aggregatet?  PÃ¥ mitt Östberg sÃ¥ gÃ¥r fläktarna upp i varv om jag har varmare inne än önskat och det är svalare ute men detta fungerar endast om frikylan är urkopplat.

Igår kväll så hade jag runt 22 grader i sovrummet trots att sovrummet är på sydsidan (men inget fönster mot den sidan). FTX-Frikyla lösningen går dygnet runt och jag får hela tiden in 15 gradig luft in i huset och det gör att allt annat inne i huset inte blir uppvärmt. Det är ofta ett problem när man öppnar på kvällarna och vädrar så är möbler och väggar uppvärmda så fort man stänger fönstren så blir det varm inne igen.

På mitt hus så är till-luft intaget på huset placerat på Norrsidan så jag slipper grillos om inte vinden ligger fel.

Jag skulle nog rekommendera att du kör frikyla till samtliga rum in i huset för att få så bra effekt som möjligt. Att mecka med ventilationsrören och koppla in kylbatteriet efter FTX aggregatet kan du göra själv men däremot att koppla in kylbatteriet, dra rör och kondensisolera dom, avsicket mot binnen bör du anlita en rörmockare. Sen måste du ha kondensavrinning från kylbatteriet och där kopplade rörmokaren in en vanlig trädgårdsslang...
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!