Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage pÃ¥ slang?  (läst 2732 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bive

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerdalarna
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Läckage på slang?
« skrivet: 25 januari 2014, 20:26:57 »
Idag var det dax att ta slinga två i drift på nya jordvärmepumpen.
Första slingan (400m) är driftsatt sedan en vecka och idag anslöt vi och fyllde upp andra slingan (395m).
Stängde av första slingan och öppnade andra.
Startade pumpen och allt såg bra ut. När slingan var full så lät vi pumpen gå i c:a 60 minuter, allt såg bra ut.

När vi sedan startade pumpen (med båda slingorna inkopplade) så började nivån i expansionskärlet att sjunka. Inte speciellt fort utan det tog en 15-20 minuter. Efter c:a 30 minuters drift började det gurgla i expansionskärlet och vätskenivån sjönk ytterligare.
Vi stoppade pumpen och anslöt extern pump (med tunna) och fyllde på mer vätska i nya slingan. Inga stora mängder, några liter kanske, lät allt cirkulera (ingen mer vätska fick plats i slingan och det bubblade inte) och sedan stängde vi av.
Innan vi startade pumpen igen så såg vi att nivån i expansionskärlet sjönk, något den inte gjorde när vi körde med extern pump (även nivån i tunnan var oförändrad).

Nu kör jag på "gamla" slingan utan tecken på läckage, nya slingan är avstängd för ytterligare felsökning.

NÃ¥gon som vet vad som kan vara problemet?
Luft?
Läckage?
Knyck på slangen?

Ytterligare info som kanske är av nytta:
Pumpen är på slingornas högsta punkt.
Vi provtryckte båda slingorna innan sista biten (30m) täcktes över. Grävaren provtryckte inte efter sista bitens övertäckning.
IVT PremiumLine HQ E10, 300L extern beredare.
2x400m jordslingor nergrävt i gammal myrmark.
260kvm välisolerat hus med ett-rörssystem.

Thermia Diplomat Duo Optimum 8 med 200 liters TWS-beredare. 155 meter aktivt hål. Timmerkåk från 50-talet, 75 kvm + 50 kvm inredd källare med golvvärme.
Tidigare förbrukning 25 kbm blandved/år.
-33C utan stöd av elpatron.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Läckage på slang?
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2014, 22:01:41 »
Vilken sorts pump använde ni ?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Läckage på slang?
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2014, 22:09:57 »
vad har du för flöde på påfyllnadspumpen? hur lång tid tar det för den att gå ett varv? 2, 5, 10 minuter? Är det inte bara luft?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bive

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerdalarna
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage på slang?
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2014, 22:47:36 »
vad har du för flöde på påfyllnadspumpen? hur lång tid tar det för den att gå ett varv? 2, 5, 10 minuter? Är det inte bara luft?
Flöde på pumpen är 4,3 m3/h vilket borde ge en "omloppstid" på 6-7 minuter för c:a 400l.
Borde med andra ord ha pumpat runt närmare 10 varv innan vi tog slingan i drift.

Man kan ju tycka att all luft borde varit mer eller mindre borta, men det finns kanske några fickor kvar...
IVT PremiumLine HQ E10, 300L extern beredare.
2x400m jordslingor nergrävt i gammal myrmark.
260kvm välisolerat hus med ett-rörssystem.

Thermia Diplomat Duo Optimum 8 med 200 liters TWS-beredare. 155 meter aktivt hål. Timmerkåk från 50-talet, 75 kvm + 50 kvm inredd källare med golvvärme.
Tidigare förbrukning 25 kbm blandved/år.
-33C utan stöd av elpatron.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Läckage på slang?
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2014, 23:06:16 »
Den pump mina"kompisar" brukar använda pumpar ca 6000 liter i timmen och dom brukar köra minst en timme för att sedan med hjälp av pumpen pumpa upp trycket till ca 4 bar och stänga ventilerna och kolla att trycket är det samma efter en halvtimma. Jag tror att du fortfarande har lite luft i slingan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bive

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerdalarna
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage på slang?
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2014, 23:20:11 »
Den pump mina"kompisar" brukar använda pumpar ca 6000 liter i timmen och dom brukar köra minst en timme för att sedan med hjälp av pumpen pumpa upp trycket till ca 4 bar och stänga ventilerna och kolla att trycket är det samma efter en halvtimma. Jag tror att du fortfarande har lite luft i slingan.

Får köra en bra stund till i morgon så får vi se vad som händer. Är dock osäker på hur jag gör för att pumpa upp trycket, stänger man tilloppet på slingan och låter pumpen trycka på? Har ingen manometer på expansionskärlet, så man ska kanske inte ta i allt för mycket...
IVT PremiumLine HQ E10, 300L extern beredare.
2x400m jordslingor nergrävt i gammal myrmark.
260kvm välisolerat hus med ett-rörssystem.

Thermia Diplomat Duo Optimum 8 med 200 liters TWS-beredare. 155 meter aktivt hål. Timmerkåk från 50-talet, 75 kvm + 50 kvm inredd källare med golvvärme.
Tidigare förbrukning 25 kbm blandved/år.
-33C utan stöd av elpatron.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Läckage på slang?
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2014, 23:49:31 »
Om du stänger ventilen och sen öppnar snabbt kan man med lite tur skjuta iväg ev luftfickor men en manometer är nog bra att ha om det är en pump som kan lämna högt tryck.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bive

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerdalarna
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage på slang?
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2014, 09:48:29 »
Liten uppdatering;

Stängde av slinga 1 för att se om det fanns mer luft i slinga 2. När jag öppnade slinga 2 sjönk nivån i expansionskärlet med c:a 1cm/minut. Inget bubblande, bara en stadig nedgång av nivån.
Körde runt med externa pumpen och mätte vattennivån i tunnan. Det jag kan konstatera är att det sakta försvinner brine och att det inte bubblar alls.
Min tolkning av detta är pyspunka pÃ¥ slingan  FiR .

Någon som är av annan uppfattning får gärna övertyga mig om att så inte är fallet :D

IVT PremiumLine HQ E10, 300L extern beredare.
2x400m jordslingor nergrävt i gammal myrmark.
260kvm välisolerat hus med ett-rörssystem.

Thermia Diplomat Duo Optimum 8 med 200 liters TWS-beredare. 155 meter aktivt hål. Timmerkåk från 50-talet, 75 kvm + 50 kvm inredd källare med golvvärme.
Tidigare förbrukning 25 kbm blandved/år.
-33C utan stöd av elpatron.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Läckage på slang?
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2014, 10:04:41 »
Det är nog dags att provtrycka slingan igen är det läck borde det vara sista 30 metern.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bive

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerdalarna
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage på slang?
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2014, 13:04:59 »
En liten uppdatering igen.

Fick reda pÃ¥ att det finns en skruvkoppling i marken nÃ¥gra meter före huset. Fram med spaden och efter lite letande sÃ¥ hittade jag den. Faktum var att man behövde inte leta sÃ¥ länge, det var väldigt blött i pinnmon runt kopplingen och lukten pÃ¥minde om en bättre 40-Ã¥rsfest  ::)

Fram med rörtången och drog åt kopplingen som nu verkar hålla tätt. Någon får bakläxa och får ordna fram så att det svetsas...

Tack för alla tips :)
IVT PremiumLine HQ E10, 300L extern beredare.
2x400m jordslingor nergrävt i gammal myrmark.
260kvm välisolerat hus med ett-rörssystem.

Thermia Diplomat Duo Optimum 8 med 200 liters TWS-beredare. 155 meter aktivt hål. Timmerkåk från 50-talet, 75 kvm + 50 kvm inredd källare med golvvärme.
Tidigare förbrukning 25 kbm blandved/år.
-33C utan stöd av elpatron.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!