0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En titt på elräkningen och dra bort för hushållsel och varmvatten, så bör du få en uppfattning om hur bra den är
Tack alla för svaren.Det blåser varm luft från den, så det verkar funka. Har inte heller haft några problem med den, städar innedelen var 14 dag mmJag bor i Örebro.Den har COP värde 3.6 och jag har prrecis haft besök av en säljare med följande förslag på byte:LG Nordic prestige 9 COP 5.6 (18000 kr + installation) värnmekap 1- 6.6 kwElectrolux EXH12HL COP 5.4 (14000 kr + installation) värmekap 0.7-5.9 kwCANVAC QHEAT 635 COP 5.52 (15000 kr + installation) värmekap 1-6.3 kwSäljaren rekommenderade Elektrolux eller LG... några som vet om den andra är bättre en den andra?
1,2 x luftflöde i kubik / sekund x delta T = effekten i kWExempel avser Daikin Caldo42K1.2 x 0,187 x (20 in 45 ut= 25) = 5,61kWIgensatta filter/lameller mm gör att detta blir missvisande.Fungerar alltså dessvärre bäst på nya maskiner.En 14 år gammal maskin är betald och väldigt nära "pension".Personligen hade jag nog kört den tills den stannar.Var i landet bor du?
Hur ska du lyckas lista ut hur mycket han kan spara utan att ha sett en planlösning och därmed få ett hum om hur stor yta han når ?[/quoteÄr inget svårt alls att lista ut.
Citat från: TS Comfort AB skrivet 31 oktober 2013, 21:40:05Hur ska du lyckas lista ut hur mycket han kan spara utan att ha sett en planlösning och därmed få ett hum om hur stor yta han når ?[/quoteÄr inget svårt alls att lista ut.Om planlösningen inte är öppen och han bara når en bråkdel av ytan jämfört med en väldigt öppen planlösning där man når en mycket stor del av bostadsytan har en ganska väsentlig stor del av hur mycket man kan tänkas spara men på något sätt räcker det för dig att veta totala ytan och förbrukningen för att veta hur han kan spara eller tolkar jag ditt svar fel ?
Har en 14 år gammal luft/luft värmepump Panasonic CS(CU)-VG100KE som jag funderar på om den fortfarande är effektiv, dvs om effekten som står i bruksanvisningen (COP mm) verklgen stämmer eller om den kostnaden för att använda den är 1 till 1, dvs det kostar 1kwh för att få ut 1kwh värme. Hur kan man mäta sådant?
Skall du byta pump skall du utan tvekan välja Mitsubishi Electric FH35 VEHZ 665.Fördelen med Mitsubishis pumpar är att dom klarar av att leverera gott om effekt när det verkligen behövs vid sträng kyla.Pumpen ovan klarar av 4.3KW vid minus 15 grader. Jag kan lova dig att ingen av de andra du rekommenderades klarar detta.
Fh35'an ger 6,6kW vid +7 och 4kW vid -15°c
Jaha, du menade HE12GKE som testades i Mars 2008 och då gav 3,8kW vid -15°. Varför skulle TS titta på den när det finns bättre idag?
De flesta anger effekten vid -15°. Men de litade du ju inte på.
Sen när blev certifikat en kvalitetsstämpel för att man får en väl anpassad värmepump? När jag skriver HE12 så menar jag naturligtvis en av de senaste modellen.Det är beklagligt att inte alla storsäljande värmepumpar testas i oberoende tester, men jag tänker som så att om HE9 har så pass bra effekt som den har, och HE12 har större kompressor, vilket den har, så borde den rimligvis ge mer effekt också.Vissa tillverkare kör med samma kompressor på flera olika storlekar av värmepumpar, och då brukar det skilja väldigt lite på uteffekten vid kall väderlek och 100% effekt.
Sen när blev certifikat en kvalitetsstämpel för att man får en väl anpassad värmepump?När jag skriver HE12 så menar jag naturligtvis en av de senaste modellen.Det är beklagligt att inte alla storsäljande värmepumpar testas i oberoende tester, men jag tänker som så att om HE9 har så pass bra effekt som den har, och HE12 har större kompressor, vilket den har, så borde den rimligvis ge mer effekt också.Vissa tillverkare kör med samma kompressor på flera olika storlekar av värmepumpar, och då brukar det skilja väldigt lite på uteffekten vid kall väderlek och 100% effekt.
Det är möjligt men när SP testar pumpar så eftersträvar dom inte att hålla en viss rumstemperatur vid sträng vinterkyla.Ifall dom hade testat på samma sätt som människor bor och hur de använder pumpen så hadeförmågan att leverera hög effekt vid sträng kyla haft större betydelse för årsbesparingen.Vid hög värmekapacitet på pumpen slipper folk stödelda med elradiatorerna, och där sparar man fina pengar.Detta är precis hur jag upplever det själv. Med våran gamla sunkiga pump som började dö under -5°Cså fick vi elda på med elementen för att kompensera. Med FD35 så behövs aldrig några element vara påslagna.
Varför det? FH25 är sämre än FH35 på att leverera värme och det är den egenskapen man vill åt.Jag försöker inte jämföra likvärdiga pumpar. Jämförelsen var LG9 mot den bästa pumpen på värmekapacitet.
Det stämmer inte, den högre COP:n gör att LG sparar mer även om man får köra lite mer radiatorer när det är som kallast.Om SP inte tog hänsyn till detta skulle skillnaden till LG:s fördel vara ännu större.
Självklart måste man jämföra effektmässigt likvärdiga pumpar.
Jag kan inte tänka mig att dom räknar in kostnaden för extern stödeffekt för att hålla en viss rumstemperatur vid deras tester.Denna faktor är ju helt och hållet beroende av hur tätt ens hus är och omöjlig att jämföra.Det torde utan tvekan vara en pumps COP i kombination med dess värmekapacitet vid kyla som är avgörande för slutkunden.Detta är dock svårt att tillfredställa då pumparna med högsta COP lider av sämre kapacitet vid sträng kyla.Varför det, då missar man ju event en bättre kandidat.Man vill väl alltid jämföra alla märken rakt upp och ner så man inte springer på pumpen....
Kostnaden för stödeffekten är oväsentligt, de räknar ju fram en besparing, och den är högre för LG:nAlltså sparar man mer.
Du måste skoja Om man inte räknar in kostnaden för stödeffekt när pumpen inte klarar av att hålla huset varmt nog jämfört med en starkare pump som aldrig behöver stöd, då får man inte fram korrekt årskostnad, och därav fel besparingsöversikt.