Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vattenpöl i krypgrund?!  (läst 26825 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
Vattenpöl i krypgrund?!
« skrivet: 15 april 2013, 21:26:33 »
Hej!

Vi bor i ett gammalt hus som stÃ¥r pÃ¥ gammal krypgrund / torpargrund byggd med stora stenar och det finns 3 st runda ventilationshÃ¥l (ca 120mm i diameter) Det finns även en trädlucka man kan öppna för att krypa in. (Om man är lite mindre än vad jag är  a:gl )
På vintern så brukar jag stoppa in vanlig isolering i ventilationshålen för att få mindre kalla golv, dessa öppnar jag sen när det blir varmt ute.

På / under tomten finns det väldigt mycket vatten, ca 80 meter från huset ligger en gammal halvt igenvuxen branddamm, denna är det vatten i hela sommrarna.

Ute på "ängen" ca 30 meter från huset så är det i princip vatten 4-5dm under gräsmattan hela sommrarna, när jordvärmeslangen grävdes ner så blev det vatten i hålen över natten.

Ca 1,5 meter från husväggen finns en grop på ca 2x1 meter som är kanske 3-4dm djup (Skulle bli en rabbat en gång i tiden) Denna gropen blir vattenfylld varje år när snön smälter, även vissa ställen på gräsmattan blir det upp till 1 dm vatten också.

Öppnade idag luckan in under grunden för att titta hur mycket vatten det va där inne sÃ¥ ligger vattennivÃ¥n pÃ¥ samma nivÃ¥ som utanför, "problemet" är dÃ¥ att där avlopp & kulverten frÃ¥n källaren kommer upp är det  en grop pÃ¥ kanske 3dm som självklart ocksÃ¥ är vattenfylld, den gropen kanske är 1x1 meter.

Frågan är ju om det är skadligt för huset? Sålänge luften kan röra sig genom ventilerna borde det inte vara nån fara va?
Vad ska man isåfall göra för att bli av med problemet?
Känns ju inte som är dränera skulle lösa problemet när hela området känns som vattenfyllt, ända chansen skulle väl vara att lyfta huset 1 meter? :)
Jag har samma problem i huset brevid, där rinner det vatten på golvet i källaren när snön smälter. Källaren ligger ca 0,5-1m under markytan, där är det uppgrävt runt om och dränerat för 5 år sen, blev inte bättre efter det heller..

Just idag så känns det ju inte som att det är MITT problem eftersom jag bara hyr huset, men vi har funderingar på om vi skulle köpa det inom nått år eller så och vill så inte få problem med mögel eller liknande..

Men vart f*n ska man göra av allt vatten?!  Sc:,h


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #1 skrivet: 15 april 2013, 21:42:52 »
Dränera huset som om det har en källare, alltså, gräv ett dike runt hela huset, dränera vattnet till en pumpbrunn, och pumpa ut överskottet till branddammen, eller ännu hellre ett dike i närheten.
Jag skulle aldrig köpa ett hus med stående vatten under, utan att ha gjort en ordentlig besiktning, och räkna av kostnaderna för dräneringen innan jag pröjsade.

En nödlösning som inte kostar så mycket kunde vara att gräva ned en hink (modell större) eller nåt där det står vatten, borra hål i hinken/kärlet så vattnet kan dränera in i hinken, och ställ en pump som får pumpa ut vattnet när den fyllts.
Plasta in resten av marken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #2 skrivet: 15 april 2013, 22:00:24 »
Fast pumpen kommer ju att gå hela tiden om det är så blött kanske koppla den till en grundvatten vp :) låter inte så bra med vatten under huset men är huset gammalt utan skador bör det ju inte bli sämre heller fast det låter inte som nån höjdare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #3 skrivet: 15 april 2013, 22:06:17 »
Jag skulle nog titta efter ett hus som inte är byggt i ett kärr.  :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #4 skrivet: 15 april 2013, 22:47:16 »
Jag kan tycka att fastighetsägaren borde åtgärda vattenproblemen så att inte deras egendom förstörs.. Sc:,h



Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #5 skrivet: 16 april 2013, 08:45:53 »
Hur ser virket ut i torpargrunden, det är väl inte mögligt eller ruttet? Luktar det friskt eller unket?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #6 skrivet: 16 april 2013, 09:00:14 »
Vad du en gör !!!!! Täck inte igen torpargrunden!

Jag har gjort en del jobb i Stocksund i Sthlm

G vattnet står i torpargrunden . Huset byggt 1947
Välventilerad . Vet inte hur dom gjorde 47 men huset är i jätte fint skick
Bjälklaget lika så. Jag kröp under hela huset när jag böt vatten och avlopp.

Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #7 skrivet: 16 april 2013, 09:40:49 »
Sedan urminnes tider har man stängt igen ventilationen till torpargrunder, ventilerna på många äldre hus har t.o.m luckor som man kan stänga under vintern.

Med ledning av COCACOLAS princip "ventilera mera" så satte en av mina tidigare arbetskamrater in en fläkt för att forcera ventilationen, det resulterade i mögelbeläggning under hela trossbotten, och en sanering som kostade över 200 000 kr som resultat.

Krypgrunder är knepiga, förr i tiden värmdes de av mer eller mindre oisolerade golv, samt murstocken som alltid var varm, på senare årtionden har vi slutat elda, och ofta tilläggsisolerat golven, det är inte helt ovanligt att det blir så mycket röta i den typen av golv att de till sist rasar in.

Att dränera/avleda vatten, täcka marken, och avfukta ser jag som den enda säkra och långsiktiga lösningen som är både teoretiskt och praktiskt vederlagd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #8 skrivet: 16 april 2013, 10:14:19 »
Håller med Rickard, gör en pumpgrop 1m djup, tror det finns färdiga dräneringsbrunnar att köpa. Sätt ned en vanlig dränkpump med nivåbrytare och pumpa bort vattnet. Hur mycket den går beror ju på tillflödet. Det ska vara lock på brunnen, för övrigt tror jag det är bättre att inte täcka med plast då det förmodligen finns mycket organiskt material som kan börja mögla. Har du så vattenspännt runt huset är troligen rel luftfuktighet ganska hög så det känns inte realistiskt att försöka avfukta grunden på vanlig vis ens om man grävt ned dränering runt huset, om man alls bör försöka, ovisst vad effekterna blir om husstommen torkar, detsamma vad gäller dräneringsledning runt huset.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Suune

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #9 skrivet: 16 april 2013, 10:26:16 »
Problemet är att krypgrund och torpargrund inte är samma sak. Torpargrunden bygger på utrymmet värms av murstocken som hålls varm året om.
Ett hus som har haft en fungerande torpargrund i hundra år kan få en skadlig krypgrund när man slutar elda kontinuerligt.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #10 skrivet: 16 april 2013, 10:43:19 »
Rättelse.
Det jag kallade dräneringsbrunn fungerar inte som jag trodde, vad jag menade var mer en typ av brunn.
Anledningen till mitt felaktiga utryck är att på min före detta arbetsplats hade sådana rör för att dränera bort ytvatten, liknar de man säljer som dräneringsbrunn men perforerade. Kan tänkas det var specialtillverkat, kan inte hitta något liknande på nätet. dontknow

Liknande en sån här http://eshop.dahl.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product2?catalogId=10002&storeId=10551&productId=137634&langId=46&categoryId=140450&topCategoryId=&errorViewName=ProductDisplayErrorView
« Senast ändrad: 16 april 2013, 14:50:21 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #11 skrivet: 16 april 2013, 21:08:52 »
Jag tycker ju också att det inte borde vara nå större fara eftersom huset stått här i flera hundra år utan problem, dock så stämmer det ju med att grunden värmdes av murstocken... Golven är i dagsläget inte så mycket isolerade tror jag, men OM vi köper huset så blir det förmodligen extra isolering och golvvärme...
Han som äger huset pratade om att när han bodde här så funderade på att "fylla" grunden med betong, alltså bara riva ur golven och gjuta en platta.. Funkar det så "enkelt" ?

Sedan 2005 så är det eldat endast när det har varit riktigt,riktigt kallt ute, eller mest för "mys" Och det står även en insattskamin i öppna spisen så murstocken blir väl knappast så varm.. Det är mest om man varit hemma och eldat en hel dag man kan känna att den blir lite varm...

Låter som en smart idé med "pumpbrunn" men frågan är ju om det är värt det? Om man skulle krypa in säg varje halvår och titta till om det börjar mögla eller nått?
Bifogar även 2 bilder, ena är på "Rabbatten" precis utanför luckan in under grunden, den andra är på vattenpölen precis innanför luckan.
Ber om ursäkt för dåliga bilder, men det är mörkt här ute :(

Om jag lyser med ficklampa och titta in så ser det rätt fint ut, och det finns inga vattenpölar mer vad jag kan se, men jag har aldrig varit in under huset och kollat lägre bort om det finns flera hål/gropar som kanske också är vattenfyllda..


Bilden på "Rabbatten" utanför luckan.



Bilden på vattenpölen innanför luckan.
Allt "skräp" som t.ex brädor, isolering, lysrör osv har legat där sedan minst år 2005-2006, utan tecken på mögel? :)
« Senast ändrad: 16 april 2013, 21:11:07 av goransson89 »

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #12 skrivet: 16 april 2013, 21:13:59 »
Rickard...
Tror du att det blir bättre i en krypgrund som har vatten i sig om du stänger in det???
Nej,,, Det blir katasrof. Grannen till min kund gjorde misstaget pÃ¥ 70 talet .. Vatten i krypgrunden och han spika igen eländet för att fÃ¥" varmare golv"  Kosta honom byte av Bjäklaget.
En tät krypgrund kräver en avfuktare (munters har grejer för det) som håller konstant rf

det är lika fel att sätta igen en krypgrund som att göra vinden tät på ett hus.. Den ruttnar direkt.

Rensa gärna ut det som inte ska vara där


Men ni gör som ni vill... Ansvaret tycker jag ligger på dom som ger råden ..
Och mitt rÃ¥d med att behÃ¥lla ventilationen i kryp/torpargrunden som det är utformat gör inte att  bjäklaget ruttnar upp. tvärtom Blir man av med Ã¥ngspegeln minimerar man problemet.
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #13 skrivet: 16 april 2013, 21:35:01 »
Jag har åtgärdat ett liknande problem i ett hus, där grundvattnet var så högt att det blev som en öppen källa i källaren.

Jag göt igen eländet och fick alltså samma resultat som C-C påpekade; vattenspegeln försvann.

Om jag hade detta hus, skulle jag fylla gropen med stenar och sedan gjuta 5-10 cm på topp. Då försvinner spegeln, men jag kan bila upp hålet om det blir nödvändigt i framtiden.

Ovanpå betongen skulle jag sedan lägga platonmatta, för att minska avdunstningen.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vattenpöl i krypgrund?!
« Svar #14 skrivet: 17 april 2013, 11:14:11 »
Det där med att gjuta igen elendet kan funka, om man får till ett kapillärbrytande skikt.
Nu är det en krypgrund vilket innebär att det finns en liten risk att vatten kan sugas kapillärt genom de bärande delarna av grunden.
Men frånsett den risken skulle det funka att fylla upp med t ex makadam, lägga på cellplast och gjuta en betongplatta ovanpå detta.

Men det kostar...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!