Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r inte upp tempen efter shunten?  (läst 9931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
FÃ¥r inte upp tempen efter shunten?
« skrivet: 04 december 2011, 21:07:24 »
Jag skulle testa vår golvvärme på uterummet i helgen fick jag för mig. Slingorna ligger ganska djupt i betongplattan på 40 kvm. 2 st slingor som är kopplad till en shunt. På primär sidan har jag en framledning på 40 grader och returen ligger på 26 grader. Efter shunten är framledningen ca 25 grader och returen 21 grader. Golvvärmen har varit igång nu ca 30 timmar. När jag startade golv värmen var betong plattan mätt med ir temp ca 8 grader varm. Ca 10 grader i rumsluften. Det är ca 3 grader ute och betongplattan mätt med ir på blinkern är bara uppe i 16 grader. Ca 13 grader i luften. Är det normalt det kan ta sån tid att få upp tempen i plattan? Eller hjälper det att öka primär sidans CP? Den går på ettan och har 40 fram och 26 i retur till shunten.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: FÃ¥r inte upp tempen efter shunten?
« Svar #1 skrivet: 04 december 2011, 23:09:55 »
Garage 50m2, 10-11m3 betong. Har för mig att det tog 3 dygn såhär års innan det blev nästan rumstemp. Hade en 6kW elkasett som värmde kontinuerligt, utan shunt till golvvärmen. Det tar tid.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: FÃ¥r inte upp tempen efter shunten?
« Svar #2 skrivet: 05 december 2011, 04:12:45 »
Japp det tar tid, jag sätter på golv värmen till landet 1.5-2 dagar innan vi åker dit beroende på hur kallt det är inne. Sedan så eldar vi oss upp till lagom innetemp om det behövs, ja vi brukar göra det oavsett, det är ju mysigt och ungarna gillar ju att lägga in ved och tända på.
Men varför blir det alltid bråk om vem som skall göra det? ??? huvuddunk
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: FÃ¥r inte upp tempen efter shunten?
« Svar #3 skrivet: 05 december 2011, 07:01:44 »
Ok. Det tar kanske så lång tid då. I morse gicka jag ner och mätte på rören innan jag stack till jobb. Nu är framledningen till golvet uppe i 27 grader och returen höll ca 22 grader. På primär sidan är framledningen 40 grader och returen ca 27 grader. Detta för mig betyder ju att golv värmen ökar hela tiden.
Men är det viktigare och ha bättre fart på CP på primärsidan så jag inte har så stort Delta T där? eller är det viktigare att CP på sekundär sidan ökas? Men på golv slingan är det ca5 graders delta. Det är väl ganska lagom när plattan är kall?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: FÃ¥r inte upp tempen efter shunten?
« Svar #4 skrivet: 05 december 2011, 07:53:36 »
Det beror väl på vad ditt syfte är? Ska du bara ha upp tempen så fort som möjligt är det allt på max som gäller.
Annars ser det väl ut som du har en ganska trevlig balans i systemet? Returen bör väl stiga något när rummet väl är varmt, och förhoppningsvis landa i liv med resten av husets.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: FÃ¥r inte upp tempen efter shunten?
« Svar #5 skrivet: 05 december 2011, 08:50:08 »
Ja vi får se. jag mäter två gånger per dygn nu. Får ge det några dygn till och se vad som händer. Jag var mest nyfiken på om man kunde få upp yt temperaturen på klinkern till 25-27 grader. Nu kan jag tänka mig den är uppe i ca 18 grader. Tror kanske inte det kan hålla uterummet full varmt direkt men tanken var att komplettera med en gasol kamin eller liknande om man nu vill använda uterummet på vintern.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: FÃ¥r inte upp tempen efter shunten?
« Svar #6 skrivet: 05 december 2011, 09:07:00 »
Tänk på att gasolkaminen förbrukar syre, så du inte får syre brist där inne. *vinkar*
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: FÃ¥r inte upp tempen efter shunten?
« Svar #7 skrivet: 05 december 2011, 09:19:42 »
Tänk på att gasolkaminen förbrukar syre, så du inte får syre brist där inne. *vinkar*
Jo jag vet. Men jag tror inte det finns en chans att hÃ¥lla varmt där med enbart golvvärmen. Det var lite det jag ville testa nu. hur varmt jag kunde fÃ¥ där. JAg flyttade in i huset i vÃ¥ras sÃ¥ det ska bli intressant. Uterummet har 300 mm isolering i betong plattan. Och ett riktigt tak med 300 isolering och  3 st tak kupoler med isolerglas. Sen 3 st väggar är husets ytterväggar. Sen kommer vi till den fjärde väggen där det enbart sitter vanliga skjutdörrar ut mot trädgÃ¥rden. Det är väl antagligen där all värmen kommer försvinna.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: FÃ¥r inte upp tempen efter shunten?
« Svar #8 skrivet: 05 december 2011, 09:35:37 »
Jag tror du skall vara jäkligt försiktig med gasolkaminen, jag avråder dig helt ifrån att använda den innomhus såvida du inte har tvärdrag och det vill du inte ha i ditt uterum.
Det finns andra lösningar som inte tar livet av dig.
El-element med fläktar i eller kanske infravärme kan vara ett alternativ eller kanske en liten luft/ luft värmepump som du sätter på tillfälligt undertiden du är där.
Men först avvakta och se hur varmt du får där.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: FÃ¥r inte upp tempen efter shunten?
« Svar #9 skrivet: 05 december 2011, 09:37:10 »
Hyfsat moderna gasolkaminer brukar ju stänga av sig själv om det blir för lite syre i luften.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: FÃ¥r inte upp tempen efter shunten?
« Svar #10 skrivet: 05 december 2011, 12:35:48 »
Jag tror du skall vara jäkligt försiktig med gasolkaminen, jag avråder dig helt ifrån att använda den innomhus såvida du inte har tvärdrag och det vill du inte ha i ditt uterum.
Det finns andra lösningar som inte tar livet av dig.
El-element med fläktar i eller kanske infravärme kan vara ett alternativ eller kanske en liten luft/ luft värmepump som du sätter på tillfälligt undertiden du är där.
Men först avvakta och se hur varmt du får där.
Jo dom är väl egentligen inte så hälsosamma. Men där e gansk bra effekt:) Vi har en stor skjut vägg in till huset också. Tänkte lite om man lyckas få upp värmen hyfsat i uterummet kan man öppna in till huset. Det trista är mina skjutdörrar som går ut mot trädgården. Känns lite som att elda för kråkorna.
Min tanke var kanske att man kunde unna sig att ha varmt där lite i julen och ha nyårs fest där ute. Så det är inte tänkt att ha på värme där många dagar på vintern. Ska bli spännande och se om värmen stiger fortfarande i plattan efter ca 50 timmars drift. Annars tror jag att jag ska öka CP på primör sidan så delta sjunker där. 40 in och 27 ut skulle vad jag kan tycka minskas till 40 in och kanske 32-34 ut och därmed öka effekten ut i golvet.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: FÃ¥r inte upp tempen efter shunten?
« Svar #11 skrivet: 05 december 2011, 16:04:37 »
Det skadar ju inte att pröva att öka circ pumpen och öppna dörren som går in till huset så kanske du får hyffsad temp i uterummet.
Bara du skippar gasolen så... Du kan inte sätta ett par frigolitskivor framför skjutdörrarna som går ut och ta bort dem innan du har fest?
Jag tror inte de behöver vara så tjocka, det kanske räcker med 5 cm eller så?
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: FÃ¥r inte upp tempen efter shunten?
« Svar #12 skrivet: 06 december 2011, 12:39:11 »
Jag gav upp i morse. Fick inte upp tempen högre. På primär sidan hade jag en framledning på 40 grader(samma som till radiatorerna) returen låg på 28 grader. Efter shunten ut i golvet stod framledningen fortfarande kvar på 28 grader och 24 i retur. Igår kväll hade jag ändå ökat CP både på shuntgruppen och huvudpumpen. Det hjälpte inte. Allt står på max på shunten. Det som jag undrar över är att jag har för mig när jag provkörde det tidigt i våras att det blev rejält varmt på klinkern (typ 23-27 grader). Men efter det har jag byggt om en hel del i pannrummet och shuntar ut värmen till radd kretsen från en tank. Flödet är nog betydligt lägre nu än det var innan. Trots att jag har 22 radiatorer i huset går det fint att köra CP på ettan och ändå ha ett tempfall på varje radiator efter injustering på ca 4-5 grader. Men det stör mig lite att jag inte får upp temperaturen i betongplattan. Kan omgivningstemperaturen( luft temperatur) spela å stor roll. Kan det kyla plattan? Hade jag bara fått upp yt temperaturen till 25 grader så hade jag nog haft 20 grader i uterummet.
I morse hade jag en yt temperatur på 17 grader och då var det ca 14 grader i rummet. Så varm platta=varmt rum tror jag.

Kan framledningen efter shunten till golvvärmen bli varmare än returen på primärsidan? Något annat tips som jag kan testa för att få högre framledning än 28 grader till GV när jag har 40 grader på primärsidan är välkommet?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: FÃ¥r inte upp tempen efter shunten?
« Svar #13 skrivet: 06 december 2011, 12:58:41 »
Jag är inte riktigt med nu, men har jag förstått rätt att du tar du returen ifrån elementen ut till golvvärmen?
Denna är 28 grader? Då har du nog svårt att öka denna temperaturen om du inte stänger av några element.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: FÃ¥r inte upp tempen efter shunten?
« Svar #14 skrivet: 06 december 2011, 14:06:30 »
Nä, shuntgruppen är kopplad precis som en radiator. Så framledningen till shunten är 40 grader. Men framledningen ut till golvet blir bara 28 grader. En shunt är ju till för att sänka framledningen men jag trodde inte den skulle sänka den 12 grader. Samtidigt borde plattan bli varm om jag har 28 fram och 24 i retur i plattan och ganska högt flöde. en 25-4 grundfos pump som går på trean. 2 slingor och ca 35-40 kvm golvvärme. Det är väl inte normalt att det ska ta tre dygn. Jag har för mig att i våras kände man när man gick på golvet redan efter 1 dygn att det var varmt. Rimligtvis borde det vara för lågt flöde på primärsidan. Men eftersom det är samma CP som till radiatorerna vill jag ju inte maxa den.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!