Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Automatisk Rengöring  (läst 4249 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hantur

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Automatisk Rengöring
« skrivet: 02 juli 2011, 19:42:19 »
Har en Mitsubishi Heavy Industries srk20zjx-sa, hur ofta ska man köra den automatiska rengöringen?
Efter varje gång man har kört tex kyla eller en gång per år?
Kör med kyla lite då och då, det känns lite knäppt att behöva köra rengöring efter varje gång, har endast testat att köra auto rengöringen en gång hitils.
Och vet inte om det blev någon skillnad (och vad är det den ska göra rent ??).
Har bara haft värmepumpen i ca 9månader så det är första sommaren med den.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Automatisk Rengöring
« Svar #1 skrivet: 02 juli 2011, 20:15:55 »
Om den funkar som min mitsubischi kör alltid rengöring efter du kört kyla för att förhindra mögel mm. Den producerar lite ozon för att förhindra microbiell tillväxt och kör fläkten på låg hastighet så innedelen torkar invändigt.

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad hantur

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Automatisk Rengöring
« Svar #2 skrivet: 02 juli 2011, 23:05:05 »
Kör du alltid Auto Rengöring efter en körning med kyla på typ ett par timmar?
Auto Rengöring tar två timmar att köra igenom, vissa gånger blir det ingen kondensvatten alls i skvallerröret, känns som det är lite, inte onödigt men lite overkill ibland.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Automatisk Rengöring
« Svar #3 skrivet: 03 juli 2011, 15:20:39 »
Ja jag har alltid aoutorengöring aktiverat, inte värt risken att det bildas mögel i innedelen. Kan inte vara många w/h som går åt, är ju bara fläkten som vädrar innedelen på lägsta varv, har iofs inte kollat hur lång tid det tar men 2 timmar tar det i vart fall inte hos mig.
Även om det inte kommer vatten ur dränslangen kan du vara säker på att lammellerna på innedelen är fuktiga av kondens, kolla bara på din kökskran om du spolar lite kallvatten. Inte roligt om det luktar sur gympadoja ur innedelen heller ;)

//Snuppesno

Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad hantur

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Automatisk Rengöring
« Svar #4 skrivet: 08 juli 2011, 22:51:16 »
Nä absolut, man vill ju inte få massa alger och andra gosiga tillväxter i innerdelen.
Måste höra hur ni andra kör era pumpar.
Så nu kör jag men auto rengöringen efter jag har kört kyla, men den tar 2 timmar men vad gör det bara det blir bra. ::)

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Automatisk Rengöring
« Svar #5 skrivet: 12 juli 2011, 00:12:07 »
på min toshiba går detta in automatiskt efter kyldrift, men på min billiga kinesskitpump finns ingen sån funktion, och den har börjat lukta sur gympadojja nu, lösningen är att jag sprejar lamellerna med biltemas AC-rengöring för 69.90 emellanåt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!