Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat med trasig display  (läst 35473 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #15 skrivet: 25 oktober 2011, 15:30:40 »
Displaykortet i Thermia Diplomat matas med 18 V AC från en av de två ingjutna transformatorerna på styrkortet. Den spänningen halvvågslikriktas på displaykortet. Två olika likriktare som levererar positiv respektive negativ spänning efter vederbörlig glättning och stabilisering. Den positiva spänningen regleras ner till 5 V som matar microcontrollern och displayens inbyggda controller, medan den negativa spänningen används som bias för kontrastreglering.
Eftersom det bara är halvvågslikriktning så är det mycket viktigt att elektrolytkondensatorerna på kortet är i bra skick och det förvånar mig inte om man måste byta dem med sådär 5 eller 10 års intervall för att allt ska fungera bra.

På styrkortet används helvågslikriktning så det fortsätter nog fungera även med kondensatorer i sämre skick, men om man nu börjar få problem med torkade elektrolyter så är det nog ändå lämpligt att byta alla sådana på alla kretskort i värmepumpen när man ändå håller på. Tantalkondensatorer (jag tror det finns en sådan som används för att filtrera mätvärdet från utegivaren) åldras inte på samma sätt och behöver inte bytas i förebyggande syfte.
Det där låter ju lätt. Har du några artikelnummer på Elfa? Lödkolv har jag ju. :D
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #16 skrivet: 25 oktober 2011, 23:27:17 »
Det där låter ju lätt. Har du några artikelnummer på Elfa? Lödkolv har jag ju. :D

Nej, sÃ¥ väl har jag inte dokumenterat korten. Men jag har för mig att det mesta är ytmonterade aluminiumelektrolyter av standardtyp, det bör vara ganska lätt gjort att snoka upp motsvarande typer hos Elfa eller Farnell. Se till att bÃ¥de kapacitans och diameter är samma som original, och märkspänningen lika original eller högre. Om det är trÃ¥ngt pÃ¥ höjden kan det vara bra att hÃ¥lla koll pÃ¥ de nya kondensatorernas höjd ocksÃ¥. Det finns ingen anledning att använda dyra "lÃ¥g-ESR" -typer, men för att fÃ¥ lÃ¥ng livslängd bör man om möjligt välja kondensatorer som tÃ¥l 105  ºC.
Om gamla kondensatorer har börjat läcka så är det bra att tvätta bort elektrolytresterna från kortet innan den nya monteras.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #17 skrivet: 26 oktober 2011, 19:16:18 »
 ;D ;D ;D
SÃ¥na svar gillar jag. Är det de som kallas nörd?  *roflmao*
Citera
men för att fÃ¥ lÃ¥ng livslängd bör man om möjligt välja kondensatorer som tÃ¥l 105 ºC  .
Det är nog där problemet ligger, för enligt Thermia tålde inte de korten värme. Nu är de bytta mot ett annat. Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad fatle71

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varmepumpeeier
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #18 skrivet: 09 februari 2014, 13:13:02 »
Nej, sÃ¥ väl har jag inte dokumenterat korten. Men jag har för mig att det mesta är ytmonterade aluminiumelektrolyter av standardtyp, det bör vara ganska lätt gjort att snoka upp motsvarande typer hos Elfa eller Farnell. Se till att bÃ¥de kapacitans och diameter är samma som original, och märkspänningen lika original eller högre. Om det är trÃ¥ngt pÃ¥ höjden kan det vara bra att hÃ¥lla koll pÃ¥ de nya kondensatorernas höjd ocksÃ¥. Det finns ingen anledning att använda dyra "lÃ¥g-ESR" -typer, men för att fÃ¥ lÃ¥ng livslängd bör man om möjligt välja kondensatorer som tÃ¥l 105  ºC.
Om gamla kondensatorer har börjat läcka så är det bra att tvätta bort elektrolytresterna från kortet innan den nya monteras.

Takk for verdifull hjelp tummenupp Jeg byttet de to kondensatorene på displaykortet, og mitt display virket igjen slik som det skulle. Når jeg likevel var i gang byttet jeg de to kondensatorene på hovedkortet (901510). Totalkostnad kr 25,- + frakt.

Display:
2 stk. 220 µF, Ø6 mm, h 8 mm, 25 VDC, 105 ºC , SMD, ELFA 67-252-99
Hovedkort:
1 stk  220 µF, Ø6 mm, h 8 mm, 25 VDC, 105 ºC , SMD, ELFA 67-252-99
1 stk 470 µF, Ø10 mm, h 20 mm, 50 VDC, 105 ºC, radial, ELFA 67-042-32

Jeg har en Thermia Diplomat 750 2004-mod
Thermia Diplomat 750 2004-modell

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #19 skrivet: 26 april 2014, 18:11:57 »
Och nu har jag gjort motsvarande kondensatorbyte på föräldrarnas Diplomat D6, även den från 2004.
Värmepumpen gick som vanligt och visade en normal skärmbild på displayen, felet yttrade sig genom att den inte reagerade på knapptryckningar och den gröna lysdioden under displayen var mörk.

Edit: Jag såg att det också sitter tre små hålmonterade elektrolyter på mjukstarten, man kanske borde byta även dem vid tillfälle.
« Senast ändrad: 26 april 2014, 18:13:39 av torbjorn_forsman »
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #20 skrivet: 12 maj 2014, 15:31:43 »
Jag har mätt på de utbytta kondensatorerna från föräldrarnas Thermia samt reservkort från en skrotad likadan värmepump som jag hade liggande.
En av 220 uF-kondensatorerna från föräldrarnas värmepump, tyvärr vet jag inte i vilken position den satt, saknade kapacitans fullständigt, de andra två var i användbart skick men inte mycket mer (kapacitansen 30-40 % under nominellt värde och förlustfaktor kanske dubbelt så stor som för en ny kondensator), de skulle säkert ha torkat ut fullständigt inom något år om de hade fått sitta kvar.
Från reservkorten var alla tre 220 uF halvdana. Värmepumpen som de kommer ifrån var tillverkad 2003 och var troligen i drift till hösten 2010.
470 uF -kondensatorerna från båda värmepumparna hade förlorat ca 25 % av kapacitansen men var i utmärkt skick beträffande förlustfaktor.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Roffe-roll

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #21 skrivet: 21 augusti 2014, 12:28:51 »
Fick problem med min display på min Thermia Diplomat D8 från 2005. För ca 6 månader sedan började den gröna dioden blinka samtidigt som det var problem med att trycka på knapparna till displayen. Efter ytterliggare ca 3 veckor blev displayen tom och det gick inte att använda knapparna till att styra pumpen. Värmepumpen verkade fungera utan display men jag kunde inte reglera den.
Därefter hittade jag denna trÃ¥d och införskaffade 2 st  220 µF, Ø6 mm, h 8 mm, 25 VDC, 105 ºC , SMD, ELFA 67-252-99, kondensatorer.
Jag bytte ut de gamla kondensatorerna och nu funkar displayen och knapparna som förut.
Stort tack till alla er som har bidragit med era erfarenheter och kunskaper tummenupp.

Men det var väldigt pilligt att löda pÃ¥ de här kondensatorerna, behöver man löda fast de  ????
240 M^2 villa, byggd 1976, i stockholm med Thermia Diplomat D8 RF installerad 2005

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #22 skrivet: 25 augusti 2014, 09:18:46 »
Hej! Tyvärr när det gäller displaykortet sÃ¥ är det inget roligt alls för tidigare kunde man köpa kortet och byta själv till en kostnad pÃ¥ 985kr+moms men tyvärr sÃ¥ har displaykortet utgÃ¥tt  FiR och nu byter man ut en hel enhet till en kostnad  :::_) :::_)pÃ¥ 3400kr+moms fiR:det ända lilla positiva är om man har ARTIC försäkring som är gällande sÃ¥ ersätter den kostnaden men lyssna med försäkringsbolaget innan annars löd om.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Edgars.b

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #23 skrivet: 23 september 2014, 11:58:21 »
Hi all,

Got the same problem - display shows the picture, but no reaction on buttons pressure and green light under display flashes. As far as I got from Google translated replies, I have to change condensators  on display plate? Change of display card is not an issue, since I have ~8 years old Diplomat TWS and displays for this model are no longer in production. There are substitutes, but those should be adjusted and I expect problems with this.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #24 skrivet: 07 oktober 2014, 23:40:08 »
Edgars,
Start with display card capacitors.
These are very cheap and it looks like they fail commonly.

Best regards
Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Blåhuset

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #25 skrivet: 29 december 2014, 23:10:47 »
Här har det hänt saker! Min pump har fungerat felfritt efter byte av displaykort så jag har ju knappt varit in här sedan dess. Jag har dock det gamla kortet kvar så vi ska väl få till en reparation nu när ni t.o.m. skrivit ut artikelnumrena. Inte för att det kanske behövs, utan mest för att det går (och insatsen är måttlig).
Thermia Diplomat D10 -2003

Utloggad jaaktmgi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #26 skrivet: 05 november 2015, 12:41:29 »
Hi everybody!

I've also got the same problem. The device is Thermia Duo 12 from 2005. The LCD display shows the picture but is sort of frozen. There is no reaction on button's pressure and the green LED under display is turned off. The compressor seems to function normally. However power consumption as risen remarkably.
Any hint would be much appreciated!

Thank you in advance,
Jaak

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #27 skrivet: 05 november 2015, 23:39:53 »
Hi everybody!

I've also got the same problem. The device is Thermia Duo 12 from 2005. The LCD display shows the picture but is sort of frozen. There is no reaction on button's pressure and the green LED under display is turned off. The compressor seems to function normally. However power consumption as risen remarkably.
Any hint would be much appreciated!

Thank you in advance,
Jaak

Hi,
Start to check if you can repair the display card by replacing capacitors, you have a description with photos in another thread.
Your display and button symptoms are exactly the same as I had prior to capacitor replacement.
You need the display and buttons to further investigate why the power consumption has increased!

Best regards
Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad jaaktmgi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #28 skrivet: 10 november 2015, 16:26:04 »
Thank you for the reply!
Meanwhile I have found the other thread with the photos. I will try to replace the capacitors on the displaycard.

Kind regards,
Jaak

Macke64

  • Gäst
Macke64
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #29 skrivet: 15 december 2015, 11:20:19 »
Hej.
Är det någon som vet vilket protokoll reglerdatorn 901510 använder?

MVH/ Markus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!