Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips vid montering av Coolix 3810  (läst 12719 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tips vid montering av Coolix 3810
« skrivet: 01 mars 2011, 22:33:41 »
Hejsvejs,
Jag har ett annex som idag bara är uppvärmt med en(1) fristående el-radiator (håller på sin höjd utrymmet frostfritt, med lite god vilja) där jag tänkte montera en Coolix 3810 i helgen (köpte den i december, har bara inte känt för att hålla på och leka installatör i minusgrader).

Nu undrar jag om ni har några bra installationstips.. Jag har redan fått ett hål borrat, dock lite för litet då min kompis bara hade 65mm kärnborr för tegel, så i helgen blir det till att göra hålet större med en borrhammare och mejsel.

Har lite funderingar kring hur folk gjort med rörpaketen, hur har ni gjort med "överbliven rörlängd" på utesidan, bara buntat ihop bakom utedelen?

Har ni några generella tips om Coolixen så tar jag tacksamt emot dom! :)
Annex (anno 1938) 38 kvm: Coolix 3810 + Fristående oljeradiator.
Hus (anno sent 1800-tal) ~90 kvm: Panasonic HE9LKE + Panasonic NE9LKE + Contura 560T Braskamin + 2 st ADAX Elradiatorer

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2011, 23:00:47 »
Försök att placera så slang/rörpaket går åt.. så mycket som möjligt
Hålet behöver ju inte vara runt.
Monteringsplåten är för grund...om du inte får till det riktigt snyggt bakom där..
Själv har jag byggt om dem så att inner delen flyttas ut någon cm kanske kan fungera med distanser bakom...vet ej... men det är svårt att få den sitta bra med alla kablar och slangar rör bakom...för det är trångt.
Sen har du ju tråg el slingan... en liten kontakt ute med en egen kabel...kunde man kanske sätta en brytare på eller hitta på något vettigare konstruktion den går på ett ungefär så fort tempen är under ca+5 drar ca 80watt
Den kan behövas ibland men oftast inte...klart det beror ju på vart du bor å så.. ::)

Noga med inkopplingen av gashandsken...inget skräp ta dän skyddet när du ska koppla ihop...försök tänka som en kirurg...eller nått sånt... tror att skräp där i kopplingen kan äventyra tätheten..

Täta hålet givetvis för både råttor och luft.

« Senast ändrad: 01 mars 2011, 23:05:28 av BosseBus »

Utloggad alvestjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2011, 23:09:53 »
Jag försökte få så lite rör som möjligt utomhus för att minimera värmeförluster från själva röret. Så jag lät röret gå ett extra varv på väggen bakom kylskåpet (som råkade ligga mellan innedelen och utedelen).

Skaffa lite rörisolering också (se andra trådar om detta) det kostar bara några tior men gör stor skillnad när det är kallt ute.

//Jonas

Utloggad robber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2011, 10:26:32 »
Tackar för tipsen!

Då jag inte har något bra utrymme "inne" att gömma rören bakom (även om jag förstår hur du tänker och att värmeförlust i rören såklart blir större om rören går utomhus) så tror jag att det får bli så att rören går utomhus, tänkte dock köpa rörisolering och sätta runt rören, samt försöka placera utedelen så att så mycket av rören går åt som möjligt (så att man slipper ha en ful "rulle" med rör på utsidan).

Ska bli spännande att se vad Coolixen levererar. Tänkte köra den i FP-läget alltid (8-10 ºC ?), och sedan ställa upp värmen när man vill använda utrymmet..



Annex (anno 1938) 38 kvm: Coolix 3810 + Fristående oljeradiator.
Hus (anno sent 1800-tal) ~90 kvm: Panasonic HE9LKE + Panasonic NE9LKE + Contura 560T Braskamin + 2 st ADAX Elradiatorer

Utloggad robber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2011, 22:51:16 »
Sådärja, då är Coolixen monterad och i drift (smygstartade lite med monteringen idag).

Det enda problemet jag hade var väl att monteringsanvisningen inte var helt solklar på alla punkter, men inte så illa som jag befarat heller.. Största problemet jag hade var väl att få innedelen att sitta ordentligt, den sitter fortfarande som "ett billigt plast-smäck" (i jämförelse med LG'n/Panasonicen). Men fungerar, det gör den! Alldeles ypperligt!

Det som återstår är att fästa upp rören på utsidan lite snyggt och klä dem med rörisolering, samt att sätta någon form av rör-kanal och kanske bygga en liten konsoll till utedelen (blev lite inspirerad av Jonas bilder). Just nu står den bara på kanten av lite vanliga betongplattor som jag pallat upp i fyra lager och gjort lite utrymme mellan för vatten och is när det bildas sådan.

"Funktionstestade" pumpen genom att värma upp hela rummet den sitter i tills jag inte ville vara kvar i bastun längre, och har nu slagit över den i FP-läget eftersom jag tänkte bara ha underhållsvärme i annexet (det används knappt för tillfället).

Än så länge, mycket nöjd.. Billig och faktiskt förvånansvärt bra! Blev sugen att sätta en på ovanvåningen till sommaren, kan vara trevligt med AC och lite komplementvärme till vintern :D
Annex (anno 1938) 38 kvm: Coolix 3810 + Fristående oljeradiator.
Hus (anno sent 1800-tal) ~90 kvm: Panasonic HE9LKE + Panasonic NE9LKE + Contura 560T Braskamin + 2 st ADAX Elradiatorer

Utloggad anglofile

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2011, 20:00:47 »
Grattis till en lyckad installation! *vinkar*

Är det din uppfattning också att innedelen borde sitta någon cm ut från väggen?
Var det något annat som du känner att du skulle ha velat veta om i förväg istället för att märka själv?

Jag skall vilken helg som helst installera min pump så jag försöker snylta till mig så mycket information som möjligt i förväg... ;)

Utloggad robber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2011, 22:00:11 »
Nja, jag tycker BosseBus och Jonas tips var mycket bra.. i min pump ytterdel så var kontakten till värmeslingan inklämd, så det var lite svårt att se den/hitta den, men efter lite spaningsarbete så hittade jag den..

Det jag skulle säga om innerdelen är väl att passformen är... vad man kan förvänta sig för dom pengarna man betalat för pumpen.. det var inte helt lätt att få den i våg, min sitter faktiskt lite snett lutande åt höger, vilket inte gör mig så jättemycket eftersom rören går ut bakåt på högersidan och detta bara bidrar till att ge kondensvattnet lite mer fall..

Innerdelen är inte jättelätt att få på plats och den är, som jag sagt, ganska så plastig.. Men den fungerar oerhört bra och är helt klart värt sitt pris, den ger bra med värme och i lägsta fläkthastighet så kommer det inte vara några som helst problem att sova i rummet (har den i ett gästrum i annexet).

Ska se om jag inte kan fixa lite bilder på min halvfärdiga installation imorgon när det är dagsljus (är ledig..)..

=D
Annex (anno 1938) 38 kvm: Coolix 3810 + Fristående oljeradiator.
Hus (anno sent 1800-tal) ~90 kvm: Panasonic HE9LKE + Panasonic NE9LKE + Contura 560T Braskamin + 2 st ADAX Elradiatorer

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2011, 22:18:28 »
Kul med lite beröm... att den sitter snett... det känner jag igen...när det är så trångt bakom och inte allt ligger perfekt så böjs den klena plåten lätt..
 Satt och tittade pÃ¥ min installation, lutar inte den lite...? ...fram med vattenpass oj den lutar...sÃ¥ pass....
Jag själv som har både vinkelslip å svets gjorde om plåten snabbt och lätt...å se...helt plötsligt så är den i våg utan att den försöker hoppa ner ifrån väggen.. :) Och sitter snyggt och prydligt...
Synd att de inte gjort plåten lite stabilare...och lite mer plats bakom..

Utloggad mkw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: I skogen strax utanför stan
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2011, 10:05:03 »
Härligt o se att du är så nöjd och att den verkar funka så bra!!

Ska montera en coolix 3810 i garaget idag. En pump som Jula skickade till mig efter reklamation av köpt pump.
Den köpta pumpen står bara o "små fiser" lite värme (troligtvis kretskort felet)
Så nu håller jag tummarna och ber till värmepumps gudarna att den nya ska funka lika bra som du beskriver! studs

 
Timmer hus från slutet av 1800. Nu tilläggs isolerat + argonfyllda fönster. Huset värms idag av 1st Panasonic TE12DKE "slim".
Garage/verkstad+kontor 200kvm värms av 2st coolix 3810.
Vattenburet med kulvert mellan hus och verkstad. 80tals oljeslukare i pannrummet i verkstan. Väntar på nytt hjärta... luft/vatten eller bergvärme?

Utloggad robber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2011, 11:06:42 »

Det kommer säkert gå vägen ska du se, var försiktig med rören och noggrann med gashansken så ska det nog inte vara nått problem =)

Du får berätta hur det går..
Annex (anno 1938) 38 kvm: Coolix 3810 + Fristående oljeradiator.
Hus (anno sent 1800-tal) ~90 kvm: Panasonic HE9LKE + Panasonic NE9LKE + Contura 560T Braskamin + 2 st ADAX Elradiatorer

Utloggad anglofile

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2011, 14:33:35 »
Ännu en Coolix är nu monterad med mycket bra resultat.  *vinkar* Det enda jag är lite missnöjd med är möjligheten att fÃ¥ slangdragningen snygg till utedelen, men med tanke pÃ¥ att den sitter i garaget och dessutom pÃ¥ baksidan av garaget sÃ¥ fÃ¥r jag nog släppa de estetiska delarna av installationen...  :D

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #11 skrivet: 06 mars 2011, 14:38:26 »
Grattis då...

Vi vill se bilder så klart... ;)

Utloggad anglofile

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #12 skrivet: 06 mars 2011, 20:30:46 »
Här kommer två bilder på installationen. Tänk på att installationen är gjord i ett garage där funktion gått före form. Den "udda" dragningen av slangen på insidan är pga att jag inte ville ge mig på att böja rören för att få den ut på högersidan av innedelen. Placeringen av utdelen i höjdled bestämdes av att där fanns en bra regel att fästa hållaren och den blev bra tycker jag - dock blev utseendet på slangen lite mindre snygg. Får se om jag ger mig på att gå på slangen med lite mer våld för att få installationen lite snyggare när jag tillverkar en plåthuv ovanför hålet i fasaden.




Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #13 skrivet: 06 mars 2011, 21:03:19 »
Det blev väl vackert...
Bra jobbat... fattar inte att du fick så mycket slang/rör över... men det blir väl så... :o

Utloggad anglofile

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #14 skrivet: 06 mars 2011, 21:13:31 »
Tja, var gör man av med 4 m slang om man bara skall genom en yttervägg? Sc:,h Hellre ha den på insidan i värmen än utomhus i kylan. På denna bilden syns avståndet mellan innedelen och ytterdelen - kabelskyddet gömmer kondensvattenslangen.


Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #15 skrivet: 06 mars 2011, 21:19:55 »
Det är ju så..... har du sommar eller...?
Här har jag en 0,5 m snö... ???

Utloggad anglofile

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #16 skrivet: 07 mars 2011, 09:11:56 »
Ha ha ha - vi bor i snözon 1 vilket betyder att det för vÃ¥r del har varit snöfritt i minst 1 mÃ¥nad. Det var riktigt skönt att montera utedelen med solen värmande pÃ¥ ryggen!  8)

Utloggad robber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #17 skrivet: 07 mars 2011, 17:46:50 »
Har haft coolixen igång ett tag nu och satte dit en 1-fas elmätare från Clas Ohlsson på värmepumpen.

Efter 27 tim 15 minuter har den förbrukat 10.43 kWh vilket, om min miniräknare funkar skulle ge en snittförbrukning på ca: 380W :)

Temperaturen är inställd på 17 grader och fläkten blåser luften "rakt ut i rummet" med "swing" påslaget och fläkten ställd på "med".

Annex (anno 1938) 38 kvm: Coolix 3810 + Fristående oljeradiator.
Hus (anno sent 1800-tal) ~90 kvm: Panasonic HE9LKE + Panasonic NE9LKE + Contura 560T Braskamin + 2 st ADAX Elradiatorer

Utloggad anglofile

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #18 skrivet: 07 mars 2011, 20:15:25 »
LÃ¥ter riktigt bra!  Thumbsup

Utloggad robber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips vid montering av Coolix 3810
« Svar #19 skrivet: 12 mars 2011, 16:22:49 »


Förbrukningen går neråt när utetemperaturen går uppåt, 355W/h nu i snitt (sedan mätaren installerades för 122h sedan).. fortfarande samma inställningar på pumpen, 17 ºC och luftflödet riktat på samma sätt =)

Annex (anno 1938) 38 kvm: Coolix 3810 + Fristående oljeradiator.
Hus (anno sent 1800-tal) ~90 kvm: Panasonic HE9LKE + Panasonic NE9LKE + Contura 560T Braskamin + 2 st ADAX Elradiatorer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!