Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pulserande inner del  (läst 3977 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gumpi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Pulserande inner del
« skrivet: 20 januari 2011, 09:38:53 »
Hej! har intallerat en appliance i mitt garage, men innerdelen gel inte full värme.
satte igång den igår 19/1 2011 och idag 20/1 2011 på morgonen hade den höjt inner tempen med 3 grader från +3 till +6.
inner delen blåser bra i 30 sec. sen tar den en "paus" ogår ner på "tomgång" typ i några minuter för att sen blåsa i30sec. igen och så håller den på.
behörig personal var o tömde systemet o fyllde på ny gas samma dag!
någon som har en aning om vad de kan va?
« Senast ändrad: 20 januari 2011, 09:47:59 av gumpi »

Utloggad gumpi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Pulserande inner del
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2011, 09:44:04 »
har tittat lite o tror de e en  aac 14000a-ptc ja har köptes pÃ¥ cheapy för ca 3Ã¥r sen .
skall kolla när ja e hemma så de stämmer,men vad ja kan se efter att tittat på bilder så tror ja att det e en sådan.
« Senast ändrad: 20 januari 2011, 09:48:57 av gumpi »

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Pulserande inner del
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2011, 10:22:37 »
Dom tycker inte om att jobba i temperaturer lägre än ca 14-15°C

Det som du upplever som pulserande är en skyddsfunktion
pumpen brassar på så mycket det går men när den suger in så kall luft tror den att något är fel och går ner i fläkthastighet för att värme innerdelen
när sedan innedelen blir varm brassar den på igen och allt återupprepas.
(det jag tror händer är att gasen kondenserar så mycket att det blir ganska lågt tryck i maskinen men det kan säkert någon med mer kylteknins kunnande förklara bättre )

har du möjlighet att ge stödvärme ett tag så kommer nog pumpen att leverera bättre när det blir lite varma i garaget.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad gumpi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Pulserande inner del
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2011, 11:09:51 »
Det var inte speciellt kallt igår max nån minusgrad så de borde inte va problemet. beträffande de du sa om skydds funktionen så har ja nog hört de från någon annan o de kan ju stämma men hur länge ska de pågå? kl 18,00 idag har den varit igång 24 timmar. och med den takten tar de ju 2 veckor innan det blir varmt i garaget!
har tyvärr inget bra alternativ värme! o garaget har varit helt utan värme innan. inner tempen var somsagt +3 grader när ja drog igång pumpen.

tack för svar.
aha nu fattar ja inner tempen skall inte va lägre än 10-15 grader?

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Pulserande inner del
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2011, 16:12:09 »
Appliance har jag för mig är en klon från Midea. Dvs i grunden samma värmepump som Atlas, Zibro och Coolix. Framförallt finns mycket att läsa om liknande problem med Coolix installerade i garage i olika trådar på forumet.
Är det frostskyddsläge (FP) på den så kan man tycka att det är ett fel och det kanske går att få fram ett omprogrammerat styrkort. Är det inte något frostskyddsläge så får man nog betrakta det som att pumpen måste ha en minsta omgivningstemp på ca 15 grader för att fungera.

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Anders_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump är bättre än ved!
SV: Pulserande inner del
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2011, 19:44:23 »
Hej, Jag har en AAP-1100A PTC som också är köpt på Cheapy.
Har haft liknande problem med att den går till-från och beter sig märkligt. Efter ett tag så gav den ingen värme alls!
Stängde av den för att kolla lite, och startade den sedan. Gick som en klocka i 2-3 dagar och sedan började den igen till-från hela tiden. Provade att stänga av den igen i en halvtimme. Allt OK efteråt ???
Satte in en vanlig timer på sladden till väggen, stänger av pumpen mellan 6-6:30 och 18-18:30 varje dag.
Efter det så går den perfekt! Varför finns det säkert någon på forumet som har ideer om, jag är nöjd för tillfället.

Jag har byggt om min till lite temp sänkning, finns egen tråd om det, och har ~12 grader i garaget. Har inga problem med att den isar igen, inte ens i denna kalla fuktiga vinter.
Bytte 2010 från vedpanna till IVT X11.
Rev ut hela skorstenen och satte in FTX ventilation. __________________________________
Elförbrukningen har ökat med ~6500kr.
Köpte ved för 5500kr + bensin och olja 500kr + sotare 1300kr / år
Det blev billigare med värmepump och mycket bekvämare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!