Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorfläkt  (läst 21359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
Radiatorfläkt
« skrivet: 10 januari 2010, 21:48:08 »
Hejsan

Någon som har provat så kallade radiatorfläktar?
ökad effekt eller bara reklam jippo.

Annars enkelt sätt att konvertera till fläktradiator.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Radiatorfläkt
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2010, 00:19:42 »
PM'a hampa199.
Han har byggt egna och är såvitt jag vet nöjd med resultatet.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorfläkt
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2010, 09:52:39 »
Har precis installerat två stycken UL-36 från aircoil (Säljs via rinkabyrör) och den angivna effekten är hög.

Har dock ingen snurr på cirkulationen på rad-kretsen än.

Men varför skulle det vara jippo? det är som ett element med fläkt på fast lite finare flänsar.
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorfläkt
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2010, 14:54:30 »
antar att taiga menar produkter som www.elementflakten.se? Jag köpte faktiskt en sats för att se om det skulle vara värt att montera på elementen på markplan men tycker väl inte att effektiviteten är den bästa. Troligen beror det till stor del på mina element då de är tunna och eländiga och avger nog inte mycket värme. Ovetenskapligt beräknat så har temperaturen i trapphuset (ca 5-7m2) höjts en grad efter installationen, men det från ca 16 till 17 grader så det är ändå lågt.

Jag har också en riktig fläktkonvektor installerad på övervåningen, en Sabiana/Veneto FST34 och den är ruggigt effektiv, vid högre framledningstemperaturer iaf.

Så min slutsats är iaf att påhängsfläktar kräver något större element för att hjälpa till. Överlag så krävs nog stora vattenvolymer för att påverka temperaturen i större utrymmen.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: Radiatorfläkt
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2010, 23:55:46 »
Citera
Skrivet av: srick
Infoga citat
antar att taiga menar produkter som www.elementflakten.se? Jag köpte faktiskt en sats för att se om det skulle vara värt att montera på elementen på markplan men tycker väl inte att effektiviteten är den bästa. Troligen beror det till stor del på mina element då de är tunna och eländiga och avger nog inte mycket värme. Ovetenskapligt beräknat så har temperaturen i trapphuset (ca 5-7m2) höjts en grad efter installationen, men det från ca 16 till 17 grader så det är ändå lågt.

Jag har också en riktig fläktkonvektor installerad på övervåningen, en Sabiana/Veneto FST34 och den är ruggigt effektiv, vid högre framledningstemperaturer iaf.

Så min slutsats är iaf att påhängsfläktar kräver något större element för att hjälpa till. Överlag så krävs nog stora vattenvolymer för att påverka temperaturen i större utrymmen.

Ja det är precis så jag menar en fläkt på gammal radiator.
panel,sektion och dylika ska ju enligt tillverkarna öka effekt ?
den lilla ökade luft omsättningen kan väl göra sitt kanske.

Fläkt konvektor , är iofs oxå en rad med fläkt men byggd för det från början
så att dom fungerar det förstår jag och dom avger ju mer effekt vid lägre temp
för att dom som sagt är byggda för det.

Man kan ta en bygg fläkt t,e,x  ta 9Kw om man ökar varven pÃ¥ fläkten när det är kallt
så inte ger den mer effekt den blåser hellre kallare luft.

Därav frågan om reklam jippo

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorfläkt
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2010, 11:09:58 »
En riktig fläktkonvektor ger ett helt annat luftflöde än den lilla sats med påhängsfläktar av datortyp som www.elementflakten.se är. Det fungerar kanske tillräckligt bra om man utrustar alla radiatorer med det och kör på hög hastighet men iom att fläktarna är rätt små så blir det högfrekventa ljudet mer påtagligt än en riktig fläktkonvektor där man får samma flöde (eller bättre) på lägsta hastighet..

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: Radiatorfläkt
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2010, 20:08:45 »
Citera
Det fungerar kanske tillräckligt bra om man utrustar alla radiatorer med det och kör på hög hastighet men iom att fläktarna är rätt små så blir det högfrekventa ljudet mer påtagligt än en riktig fläktkonvektor där man får samma flöde (eller bättre) på lägsta hastighet..

Ja ljudet frÃ¥n en sÃ¥ liten fläkt pÃ¥ hög varv lÃ¥ter lite väl irriterande  24tim/dygn
(lyssna på vissa datorer)är om jag fattar rätt liknande fläktar.

Och montera på alla raddar så är nog frågan om det inte blir bättre effekt om
man byter ut någon radd till fläkt konvektor ,effekt/kostnad borde bli bättre också om man kör
lÃ¥g temp i systemet.  Min tanke var om dom gav nÃ¥n skillnad skulle man kunna trixa upp
effekten på dom större raddarna i kåken som klarar behovet ganska bra på låg temp.

Samt att det fungerar nog bättre på en dubbel panel än sektion radiator.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Radiatorfläkt
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2010, 20:27:13 »
Citera
Det fungerar kanske tillräckligt bra om man utrustar alla radiatorer med det och kör på hög hastighet men iom att fläktarna är rätt små så blir det högfrekventa ljudet mer påtagligt än en riktig fläktkonvektor där man får samma flöde (eller bättre) på lägsta hastighet..

Ja ljudet frÃ¥n en sÃ¥ liten fläkt pÃ¥ hög varv lÃ¥ter lite väl irriterande  24tim/dygn
(lyssna på vissa datorer)är om jag fattar rätt liknande fläktar.



Jag driver en datorfläkt med en mobiltelefonladdare som ger 5 volt. Fläkten sitter under en radiator under köksbänken. Ger riktigt bra tryck och helt ljudlöst går den. Om jag vinner nåt effektmässigt vet jag inte men den varma luften sprids väldigt bra ut ur "hålet".
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: Radiatorfläkt
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2010, 21:05:27 »
Citera
Jag driver en datorfläkt med en mobiltelefonladdare som ger 5 volt. Fläkten sitter under en radiator under köksbänken. Ger riktigt bra tryck och helt ljudlöst går den. Om jag vinner nåt effektmässigt vet jag inte men den varma luften sprids väldigt bra ut ur "hålet".

Har du då kompakt radiatorer ?
Har själv sektions radiatorer har provat att göra fläkt själv oxÃ¥  resultatet är nog lite si och sÃ¥   
vist lite bättre snurr pÃ¥ luften men det  hade blivit mer snurr med en liten bords/tak fläkt.

Men alla tips mot tages med varmt hjärta  för all förbättring pÃ¥ krÃ¥kslottet är till glädje för oss.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Radiatorfläkt
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2010, 21:16:36 »
Citera
Jag driver en datorfläkt med en mobiltelefonladdare som ger 5 volt. Fläkten sitter under en radiator under köksbänken. Ger riktigt bra tryck och helt ljudlöst går den. Om jag vinner nåt effektmässigt vet jag inte men den varma luften sprids väldigt bra ut ur "hålet".

Har du då kompakt radiatorer ?
Har själv sektions radiatorer har provat att göra fläkt själv oxÃ¥  resultatet är nog lite si och sÃ¥   
vist lite bättre snurr pÃ¥ luften men det  hade blivit mer snurr med en liten bords/tak fläkt.

Men alla tips mot tages med varmt hjärta  för all förbättring pÃ¥ krÃ¥kslottet är till glädje för oss.

Japp en kort och tjock 33:a  :)
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Sambuccashake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorfläkt
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2010, 08:29:26 »
Fick upp mina elementfläktar sent igår och har ännu inte riktigt hunnit utvärdera effekten men
innetempen steg omedelbart över 1 grad trots att fläktarna går på halvfart.

Man märker också väldigt tydligt att varmluften fördelas mycket effektivare i rummet.
Tidigare var det varmt alldeles i anslutning till radiatorerna men nu känner jag en påtaglig förändring.

Vi har 2,65 i takhöjd så mycket av värmen hamnade tidigare där och när det var under nollan kunde det lätt bli ruggigt i "soffhöjd" men det känns faktiskt som att det här funkar.

Ã…terkommer!

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorfläkt
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2010, 11:45:52 »
Grattis :)

Hur många fläktar har du köpt och hur stora yta är det, vad är det för temp normalt?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Sambuccashake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorfläkt
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2010, 11:59:22 »
Testar på 3 element som är fördelade i ena halvan av entréplan. (ca 45 m2)

Den 185 cm långa sektionsradiatorn har 9 (!) fläktar och de nya 90 cm radiatorerna har 5 var.

För skojs skull har jag satt dem på full fart nu när jag gick till jobbet, ska bli spännande att se hur det känns när man kommer hem.

Brukar vara lite halvfrusen när man är nymorgnad men det var behagligt att promenera ner för trappan i morse.

Note: Ser för j*vligt ut på sektionsradiatorer av gammalt snitt men är mer eller mindre helt "osynliga" på moderna radiatorer.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorfläkt
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2010, 12:21:53 »
Ah då förstår jag att du får ordentlig snurr på luftflödet! Mina fyra i ett trapphus på ca 6m2 som ansluter till en hall på 8m2 i ett kallt markplan är ju alldeles för klent för att göra någon ordentlig skillnad..

Kul att du är nöjd! Hur är bakgrundssuset med så många fläktar? Mina hörs hyfsat tydligt, tror jag har transformatorn på 7.2V, men är inte helt säker.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Radiatorfläkt
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2010, 13:16:16 »
Köpte en sådan här början på 90-talet, en rörfläkt med termostat. Är väl egentligen avsedd för elradiator tror jag. Fungerar utmärkt och ljudlöst. Obs ej värme.
Kan inte hitta något liknande idag.

Visar bilder på den här.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!