Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu har det gÃ¥tt ett Ã¥r  (läst 5863 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
Nu har det gått ett år
« skrivet: 27 oktober 2008, 14:46:06 »
Det är nu ca 1 år sedan jag installerade mina 2 pumpar och jag måste säga att dom fungerat klanderfritt. Båda är quick connect on/off pumpar,den ena sitter i min dåligt isolerade verkstad på ca 80kvm den andra i det något bättre isolerade garaget på ca 50kvm båda körs på mintemp. Nu var ju förra vintern ganska mild max ca -10gr , inga problem med nedisning utan dom tuffade och gick,mätte även strömförbrukningen den låg som max på ca 1kw.
Det ända negativa jag kan säga om dom är (som någon sagt tidigare) att det är svårt att haka fast innerdelen i nederkant, jag lyckades inte utan dom hänger bara i överkanten.
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nu har det gått ett år
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2008, 16:07:43 »
LÃ¥ter bra, fortsätt gärna rapportera hur de fungerar.  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
SV: Nu har det gått ett år
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2009, 15:28:14 »
Efter den senaste tidens besvärliga väder(ca tre veckor av kyla,dimma samt mera kyla)  sÃ¥ la bÃ¥da pumparna av totalt nedisade, bara att ta fram vattenslangen och spola. Nu funkar allt igen, skall montera värmeslingor i trÃ¥gen till helgen.
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
SV: Nu har det gått ett år
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2009, 12:11:08 »
Nu går jag in på tredje året med pumparna och dom tuffar på klanderfritt. värmekabeln jag monterade i vintras var ingen större succe (för låg effekt) men den var gratis, blir det lika besvärlig vinter i år igen så får jag se hur jag gör. varmvattenslangen eller varmare värmekabel.
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

Utloggad galghumor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är bra gejer!
SV: Nu har det gått ett år
« Svar #4 skrivet: 04 december 2010, 19:54:37 »
Hur gick det med pumparna under jan-mars i år då det var så kallt? Funkar de fortfarande?
Panasonic E9EKEB. GÃ¥r som en klocka.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!