Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fasföljd, frÃ¥ga till elkunnig!  (läst 31951 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #15 skrivet: 17 oktober 2006, 23:12:59 »
Hej

Inte för att underlätta men om man kopplar in en fasföljdmätare och får rätt fasföljd så vet man ju bara att faserna kommer i rätt ordning, det betyder inte att en viss ledare sitter på en viss plats.
Säg att du kopplar in sladdarna enligt RST vilket blir L1=röd(brun) L2=svart L3=vit
Om du nu flyttar den röda till L2 och den svarta till L3 och den vita till L1 så har du samma fasföljd.

RST tror jag står för röd svart vit, kanske någon elektriker vet om det är så.

Bara liten undran
Messer

Utloggad evo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöka Duger!
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #16 skrivet: 17 oktober 2006, 23:23:44 »
Messer,

Inte för att jag känner igen färgerna helt men i princip har du rätt (anar jag), att flera kombinationer motsvarar rätt fasföljd.

Jag fick lära mig ramsan  svartbrun zebra (zebra=svart/vit) alltsÃ¥ svart ,brun , svart/vit

Hej /evo     *vinkar*
Bollnäs. Anebyhus -80, enplanare utan källare 144 kvm + dubbelgarage 60 kvm. VP ytjordvärme ca 500 m slang. Fast kondensering via vv-beredare och shuntsystem, elpatron i tub. Ca 40 -- 45 000 kWh/Ã¥r pga  nu varande COP = 1 dvs lika med eluppvärmning vias elpatronen. Nu skall VP igÃ¥ng igen!

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #17 skrivet: 18 oktober 2006, 01:02:39 »
 Jag har alltid kopplat svart, brun, svart/vit.
Men i dag, om du köper 5*2,5, är färgerna brun, svart, vit, blå och gul/grön.
 Den kopplar jag i följden brun, svart, vit. Om det är rätt vet jag inte. Sc:,h
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #18 skrivet: 18 oktober 2006, 07:36:45 »
 Här var det
Brun
Grön
Gul
Som gällde mellan slutet på 40 talet till 70-80 talet och innan dess svart svart svart
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #19 skrivet: 18 oktober 2006, 08:17:41 »

RST tror jag står för röd svart vit, kanske någon elektriker vet om det är så.

Det är samma beteckningar i engelsk litteratur så det kan inte vara så. Det verkar som om man fortsätter med UVW om det behövs beteckningar för ytterligare faser.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #20 skrivet: 18 oktober 2006, 12:19:36 »
Nu var det ett antal år sedan jag jobbade två perioder på dåvarande kommunala Elverket så det kan ha ändrats men..

Vid nyinstallation brydde vi oss aldrig om fasföljden.

Vid reparation mätte vi upp så att det gick lika.

Och i huset är det, bortsett från gul/grön rätt godtyckligt vad elektrikern valt. Tyvärr.

El Johan

  • Gäst
El Johan
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #21 skrivet: 02 april 2017, 18:06:58 »
Nu för tiden är det ekelt att ta reda på fasordningen. L1 L2 L3 är uppmärkta på mätaren. Bara att skruva ur resp huvudsäkring och mäta sig fram. Installationselektriker Johan

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #22 skrivet: 02 april 2017, 18:27:17 »
Nu för tiden är det ekelt att ta reda på fasordningen. L1 L2 L3 är uppmärkta på mätaren. Bara att skruva ur resp huvudsäkring och mäta sig fram. Installationselektriker Johan
Du har rätt  ; Och sedan vad som gÃ¥r in till centralen och inkopplad vet ingen , om man inte mäter , fasföljdsprovare  skruven mellan faserna kan vara var som helst , det att testa med diodinstrument om man inte är durkdriven elektriker kan vara vad som helst , det är bara vissa instrument som indikerar fasföljd pÃ¥ ett riktigt sätt
MVH  Kollega till dig

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #23 skrivet: 02 april 2017, 18:31:03 »
Hyfsat trÃ¥dlyft  :)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #24 skrivet: 02 april 2017, 19:19:58 »
Till han som startade tråden ;; det är bara att ringa energiverket och säga :: jag misstänker att det blev fel fasföljd efter skarvningen när ni grävde av , kan ni kolla det , dom kommer som skjuten ur en kanon , sedan vad det blir av det är en följdfråga som du får ta upp med dom , om det skulle vara fel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #25 skrivet: 02 april 2017, 20:36:22 »
Spelar det nÃ¥gon roll om dom kommer som skjuten ur en kanon? Om man ringer efter drygt tio Ã¥r sÃ¥ kan det inte vara sÃ¥ brÃ¥ttom...  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #26 skrivet: 02 april 2017, 20:38:53 »
Spelar det nÃ¥gon roll om dom kommer som skjuten ur en kanon? Om man ringer efter drygt tio Ã¥r sÃ¥ kan det inte vara sÃ¥ brÃ¥ttom...  ::)
Gått mina ögon förbi om tidsaspekten på åtgärd , då kan man nog säga att det är kört och bita i det sura äpplet

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Fasföljd, fråga till elkunnig!
« Svar #27 skrivet: 03 april 2017, 19:09:59 »
Nu för tiden är det ekelt att ta reda på fasordningen. L1 L2 L3 är uppmärkta på mätaren. Bara att skruva ur resp huvudsäkring och mäta sig fram. Installationselektriker Johan

Men elmätaren bryr sig inte om fasföljden. Den har helt separata mätkretsar för var och en av faserna och skulle fungera lika bra även om vinkelskillnaden mellan två faser är en helt annan än 120 grader.

Det har hänt att elnätbolag har ändrat fasföljden i samband med arbeten i nätet. Lätt hänt om man t ex skarvar en äldre lågspänningskabel med omärkta ledare, byter en distributionstransformator eller reparerar en stormskadad luftledning.
Det finns en skröna om att hela Tornedalen ska ha matats med fel fasföljd under en helg på 40-talet, det uppdagades inte förrän arbetsledaren för linjearbetet kom hem till pensionatet där han bodde och värdinnan bad honom ta en titt på vattenpumpen - den gick men det kom inget vatten.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!