Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Räkna ut verkningsgrad  (läst 13031 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Räkna ut verkningsgrad
« skrivet: 04 maj 2006, 12:14:30 »
Jag har en dipomat 6:a och funderar på hur exakt effekt man kan räkna att den avger?

Jag kan utläsa hemma att under tex april månad har VP gått 237 h. Har förbrukat 366 kWh.
Snabb matematisk övning ger att det motsvarar 1,54 kW/h. Vilket skulle ge 6/1,54 = 3,89
Kör på Diplomats kurva 35 och har väl legat på ungefär +6/7° på brine in.

Hur stor avvikelse tror ni att mina 3,89 i verkningsgrad slår på min uträkning. Uträkningen ställer krav att pumpen ligger exakt på 6 kW
Jag har för mig att offertkalkylerna visade 3,78 i verkningsgrad över hela året.
« Senast ändrad: 04 maj 2006, 12:18:16 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Räkna ut verkningsgrad
« Svar #1 skrivet: 04 maj 2006, 20:15:24 »
Jag har en dipomat 6:a och funderar på hur exakt effekt man kan räkna att den avger?

Jag kan utläsa hemma att under tex april månad har VP gått 237 h. Har förbrukat 366 kWh.
Snabb matematisk övning ger att det motsvarar 1,54 kW/h. Vilket skulle ge 6/1,54 = 3,89
Kör på Diplomats kurva 35 och har väl legat på ungefär +6/7° på brine in.

Hur stor avvikelse tror ni att mina 3,89 i verkningsgrad slår på min uträkning. Uträkningen ställer krav att pumpen ligger exakt på 6 kW
Jag har för mig att offertkalkylerna visade 3,78 i verkningsgrad över hela året.

Har du givare på framledning och returledning som visar tiondels grader samt separat elmätare på VP:n så kan du jämföra uteffekten på din VP mot uteffekten från elpatron och på det sättet räkna fram vad VP:n ger.

Du måste köra VP:n med bara cirkpumparna (tvångsköra brinepumpen) och mäta vad de drar, med kompressorn igång, och med bara elpatron (samt brinepump). Då kan du räkna fram elpatronens riktiga effekt, och jämföra vilken deltaT över VP:n du får med kompressorn. Cirkpumparna ska givetvis gå med samma hastighet vid mätningarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Räkna ut verkningsgrad
« Svar #2 skrivet: 31 maj 2006, 13:36:03 »
Eftersom effekten är beroende av uttemperaturen måste man väl ta upp en kalibreringskurva för olika framledningstemperaturer? Knepigt? Är inte en uppskattning av effekten trots allt det bästa?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Räkna ut verkningsgrad
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2006, 14:06:41 »
Jag har en dipomat 6:a och funderar på hur exakt effekt man kan räkna att den avger?

Jag kan utläsa hemma att under tex april månad har VP gått 237 h. Har förbrukat 366 kWh.
Snabb matematisk övning ger att det motsvarar 1,54 kW/h. Vilket skulle ge 6/1,54 = 3,89
Kör på Diplomats kurva 35 och har väl legat på ungefär +6/7° på brine in.

Hur stor avvikelse tror ni att mina 3,89 i verkningsgrad slår på min uträkning. Uträkningen ställer krav att pumpen ligger exakt på 6 kW
Jag har för mig att offertkalkylerna visade 3,78 i verkningsgrad över hela året.

Är KB-in 6°, så gissar jag att din pump har ~6,5 kW uteffekt.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Räkna ut verkningsgrad
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2006, 15:41:46 »

Är KB-in 6°, så gissar jag att din pump har ~6,5 kW uteffekt.
Men även framledningstemperatur har väl betydelse, eller hur ska jag tolka följande diagram som låg ute på en annan tråd och som sägs gälla vid brine 0 grader (delta?) och delta 5?

Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Räkna ut verkningsgrad
« Svar #5 skrivet: 31 maj 2006, 16:21:04 »
Absolut.

Linnex räknade på 6 kW uteffekt, och Thermian ger vid 0/35=5,78 alt. 0/50=5,52... så kanske 6 kW representerar 6/50.

Nu är det väl inte troligt att Linnex har 50° i snitt på framledningen, så kanske 6,5 kW är i överkant.

IVT och Thermian har skrollkompressor och är inte lika "känslig" som Nibe på hög framledningstemperatur, men tillgodogör sig heller inte lika bra den varmare brine.

Med varm brine är uteffekten högre, och samtidigt är tillförd energi också högre.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Räkna ut verkningsgrad
« Svar #6 skrivet: 01 juni 2006, 09:36:48 »
Om syftet är att räkna ut verkningsgraden (och kanske försöka optimera) så förstår jag att man måste mäta effektförbrukningen och ha god koll på hur mycket värme-effekt som produceras. För min egen del känns det inte så intressant eftersom det uppenbarligen kräver loggning av diverse temperaturer. Däremot är jag intresserad av att ungefärligt veta hur mycket jag sparar med min värmepump. Skulle då en elmätare överhuvudtaget vara av nytta? Jag kan ju då se hur mycket energi jag förbrukar, men jag har ju ingen uppfattning om hur mycket värme jag har producerat. I och för sig så visar ju de kurvor som jag själv bifogade att just Thermian är ganska flack i uteffekt, så man kunde ju gå in och läsa av ett värde ungefär där man tror sig ligga i genomsnitt och sedan få ett förhållande mellan tillförd och (antagen) producerad värme. Då ställer jag mig frågan om detta kommer att bli en bättre uppskattning, eftersom jag ändå har gått in i en empirisk kurva, än om jag helt enkelt tar tillverkarens angivna COP vid något förhållande som verkar realistiskt och sedan helt enkelt tittar på antalet driftstimmar. Jag tror att jag helt enkelt kommer att ta en uppskattning av COP på ca 3.5 och en uppskattning av uteffekten på 9.0 kW och använda för att beräkna min besparing. Verkar detta rimligt? För varje driftstimme har jag alltså sparat 9-(9/3.5) =  6.4 kWh (TWS 10). Eller varför inte säga 6 kWh per driftstimme så att jag inte är överoptimistisk? Men om jag ska börja optimera så får jag naturligtvis ta mig an problemet mer seriöst - frågan är bara om en elmätare hjälper mig då eller om jag måste ha full koll på alla relevanta temperaturer också?
« Senast ändrad: 01 juni 2006, 13:18:52 av Porcupine »
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Räkna ut verkningsgrad
« Svar #7 skrivet: 01 juni 2006, 12:22:40 »
Vad man ska eftersträva är varm KB-in och kall VB-ut, för att få bästa möjliga COP.

Det är en fördel att kunna logga med PC, för att där se de verkliga drifttemperaturerna. Utan hjälpmedel är t.ex. en läckande växlingsventil svår att upptäcka.

Att räkna ut sitt COP med hjälp av tillverkarens datablad är det vi får förlita oss till. Då gäller det också att vi har den driftstatus som motsvarar uppgifterna dvs. rätt deltaT. Med termostater och endast några slingor/radiatorer öppna, får den drifttimmar med ett betydligt lägre COP.

Det man "sparar" på en drifttimme är skillnaden mellan tillförd el-effekt och avgiven värme-effekt dvs. 9,0-2,5=6,5

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Räkna ut verkningsgrad
« Svar #8 skrivet: 01 juni 2006, 13:06:17 »

Det man "sparar" på en drifttimme är skillnaden mellan tillförd el-effekt och avgiven värme-effekt dvs. 9,0-2,5=6,5
Just det, var lite slarvig där, ska uppdatera mitt inlägg så att det inte förvillar någon. Besparingen jag först skrev är ju så orimlig att jag själv borde reagerat!

Vad man ska eftersträva är varm KB-in och kall VB-ut, för att få bästa möjliga COP.

Det är en fördel att kunna logga med PC, för att där se de verkliga drifttemperaturerna. Utan hjälpmedel är t.ex. en läckande växlingsventil svår att upptäcka.
Jo, så verkningsgraden i sig är ju inte den viktigaste parametern eftersom man vet vilka andra värden som ska optimeras och dessa dessutom har en mer direkt koppling till något som går att förändra.
« Senast ändrad: 01 juni 2006, 13:20:25 av Porcupine »
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Räkna ut verkningsgrad
« Svar #9 skrivet: 01 juni 2006, 13:34:42 »
Det måste vara närmast ogörligt att räkna ut verkningsgraden annat än momentant eller över korta perioder.
Om man har elmätare och effektmätare inkopplat sÃ¥ kanske.  Sc:,h

Annars får det bli överslag. Jag vet tidigare förbrukning (43500 totalt, hh-el cirka 6000 kWh, så 37500 värme + vv).

Innan jag hittade forumet och började ta ner tillskottet, förbrukade vi 21500 totalt. Således 15500 i värme + vv. Ger en årsvärmefaktor på 2,42 (vilket vi var nöjda med - då).

I år kan vi komma ner runt 18000, vilket ger 37500/12000 = 3,12

Så har vi också höjt innetempen 2-3 grader, och eldat 5 kbm extra ved. Vilket kan tänkas ta ut varandra - men ni ser vilken lös grund kalkylen vilar på. Dessutom har vintern varit ovanligt kall, ungarna har blivit större, mer dusch, fler elförbrukare (TV, datorer osv).....det blir så många parametrar att jag inte vet om det är meningsfullt med mer än ett enkelt överslag, som ovan.

« Senast ändrad: 01 juni 2006, 20:19:21 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Räkna ut verkningsgrad
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2006, 13:52:58 »
Tack för infon, drjukebox. Den bekräftar ungefär vad jag trodde om hur knepigt det är. Jag har installerat VP nu i vår men har svårt att jämföra med tidigare förbrukning eftersom vi bara har bott i huset ett knappt år och tidigare ägare hade ett underdimensionerat direktelsystem (17°C i vintras om man inte eldade i spisen, några element var trasiga och några helt enkelt bortmonterade). Det jag skulle vilja jämföra med är inte hur det var, utan snarare hur det hade blivit om jag istället hade rustat upp elradiatorsystemet. Inte för att det påverkar något nu när jag redan har tagit investeringen, utan bara för att få en känsla av att jag sakta men säkert börjar tjäna ihop den ohyggligt höga investeringskostnaden... Jag är nöjd om jag kan se den som intjänad på 15 år, allt under 10 förefaller helt orealistiskt!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Räkna ut verkningsgrad
« Svar #11 skrivet: 01 juni 2006, 15:00:22 »
Komforten! Tänkte ju inte när vi installerade vp att vi skulle få det varmt & skönt, utan det var ju för besparingen. Var inte förrn jag läste här som jag gick ner och satte upp innetempen några grader. Blev populärt vill jag lova! Innan vp gick vi och huttrade och tog kallbad, så jag känner igen det du skriver.
« Senast ändrad: 01 juni 2006, 20:20:22 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Räkna ut verkningsgrad
« Svar #12 skrivet: 01 juni 2006, 15:17:58 »
En årsmedel-COP på mer än 3.0 är inte så vanlig trots att man har ett väl installerat och intrimmat system, de värden som tillverkarna anger i sina kalkyler anser jag vara tämligen ouppnåeliga, enligt de signaler jag fått ifrån mina kunder som köpt både elmätare och värmemätare (som mäter uteffekten) så ligger en normal värmepumpsinstallation med mark eller bergvärme i området 2.8 - 3.2 i de flesta fallen, med luft/vattenvärmepump ca 2.2-2.6 i COP.

Angivna värden är årsmedel-COP, betänk då att det är cirkulationspumpar och den "dåliga" COP som värmepumparna har vid tappvarmvattentillverkning är det som drar ned årsmedel-COP från vad som vore rimligt om värmepumpen fick arbeta med enbart rumsuppvärmning och om alla cirkulationspumpar stod still den tid som uppvärmning inte behövdes.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Räkna ut verkningsgrad
« Svar #13 skrivet: 01 juni 2006, 17:42:29 »
... en normal värmepumpsinstallation med mark eller bergvärme i området 2.8 - 3.2 ... i COP.
Jag får väl räkna med 3 istället då, 9-9/3 = 6 kWh sparade för varje timme som pumpen går. Kanske optimistiskt, men om jag ska fixa återbetalningen av anläggningen på 15 år så får jag väl lura mig själv lite lagom mycket...
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Räkna ut verkningsgrad
« Svar #14 skrivet: 01 juni 2006, 18:57:52 »
En årsmedel-COP på mer än 3.0 är inte så vanlig trots att man har ett väl installerat och intrimmat system, de värden som tillverkarna anger i sina kalkyler anser jag vara tämligen ouppnåeliga, enligt de signaler jag fått ifrån mina kunder som köpt både elmätare och värmemätare (som mäter uteffekten) så ligger en normal värmepumpsinstallation med mark eller bergvärme i området 2.8 - 3.2 i de flesta fallen, med luft/vattenvärmepump ca 2.2-2.6 i COP.

Angivna värden är årsmedel-COP, betänk då att det är cirkulationspumpar och den "dåliga" COP som värmepumparna har vid tappvarmvattentillverkning är det som drar ned årsmedel-COP från vad som vore rimligt om värmepumpen fick arbeta med enbart rumsuppvärmning och om alla cirkulationspumpar stod still den tid som uppvärmning inte behövdes.

Har dina kunder kört den utrustningen ett helt år, så att årsmedel-COP kan bedömas?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!