Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mycket tillskott?  (läst 5475 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blaser´n

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Mycket tillskott?
« skrivet: 16 mars 2010, 22:10:55 »
Hej, intressant forum Detta är mitt första inlägg. :)

I september satte vi in en IVT Greenline HT Plus C11 efter att vår rörmokare använt IVTs uträkningsprogram.
Sedan dess har pumpen gått 3035 timmar och den har dessutom gått 435 timmar på tillskott.
Jag tycker det verkar vara många timmar den gått på tillskott. För visso har det varit en extrem vinter för att vara Småland men efter att ha kollat runt med kompisar som också har värmepumpar kan jag konstatera att jag leder ligan beträffande tillskott Thumbsup. Med andra ord har pumpen gått 14% av tiden på tillskott vilket resulterar till goa´elräkningar ???

Min ena polare har ett lika stort hus som jag ock hans IVT har gått 70 timmar på tillskott på tre år.

Att ha i beaktning kan vara att vi bara är två vuxna i vårt hushåll, har haft i snitt 18 grader i huset i vinter och använder väldigt måttliga mängder med varmvatten.
När det har varit som kallast ute har vi dessutom stödeldat i vedpannan som också är kopplad till värmen i huset.

Vad är er åsikt om vår förbrukning? Perssons rör (har servicen på IVT i vår region) från Jönköping har nu varit här två gånger och kollat över det hela och säger att inget är fel. Jag har dock svårt att tro detta.
Har någon aver koll på vad en timmas tillskott kostar på vår typ av värmepump.
Då jag är helt grön på detta ber jag er ha förståelse för eventuella korkade frågor.


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Mycket tillskott?
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2010, 22:16:00 »
Det är väldigt svårt att säga. Lägg upp så mkt info du kan om hus förbrukning mm Kanske bilder på element och VP så kan du nog få mkt hjälp här.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mycket tillskott?
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2010, 04:24:36 »
I september satte vi in en IVT Greenline HT Plus C11 efter att vår rörmokare använt IVTs uträkningsprogram.
Sedan dess har pumpen gått 3035 timmar och den har dessutom gått 435 timmar på tillskott.
Jag tycker det verkar vara många timmar den gått på tillskott.

 :o

Jo det har du rätt i, antingen dimensionerade rörkrökaren åt helvete eller så fick han glädjesiffror av dig? Vad angav du för värmebehov?

Max elpatron är 9 kW men läs av i meny 8.5 hur stor andel som är inkopplad, 2/3 ger t ex 6 kW.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Mycket tillskott?
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2010, 09:15:14 »
En vanlig orsak till för klen pump är att dimensioneringen görs utifrån förbrukningsssiffror på el eller olja de för de senaste åren som har varit betydligt varmare än normalt. Där kan man hamna 10-15 % fel jämfört med ett normalår och den senaste vintern kommer säkert att räknas som kallare än normalt. Har det varit vedeldning tidigare blir det ännu svårare att hamna rätt i dimensioneringen, det är då svårt att veta hur många kWh värme huset drar under ett år.

Det är troligen inget fel på pumpen, det var dimensioneringen som gick snett.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad arimax

  • Panchoveterinär
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NÄSÃ…KER
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur fÃ¥r man snöfria solfÃ¥ngare ?🤔
SV: Mycket tillskott?
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2010, 13:20:22 »
Jag har oxÃ¥ en IVT   ( HT+ E17 ngt större)  och har samma problematik . sista 2 mÃ¥n frÃ¥n 13 jan -12 mars har min pump förbrukat 9350 kwh. den har gÃ¥tt 1293 tim med tillskott pÃ¥ 591 med ett genomsnitt  pÃ¥ tillskottet pÃ¥ 5,1 Kw. Har ring IVT och ställt frÃ¥gor kring just det höga tillskottet och fÃ¥tt reda pÃ¥ följande.

Från IVT-pumpens dator kan uppgifter ej erhållas kring

1 antal starter på pumpen

2. temperatur då tillskott kopplas in

3. elförbrukning på vp eller på tillskott ( detta måste man själv räkna ut baserat på vp´s driftstider).

Nu har jag skaffat mig en logger ( från energibutiken) som kan kopplas till dator och som kan ta fram statistik på en mängd olika parametrar inkl elförbrukning på pump och tillskott.
Jag har framfört kritik till IVT över  att bättre uppföljning av Vp ej kan göras. IVT verkar ej intresserad av den kritiken utan menar att de flesta inte är intresserad av olika mätvärden och att det skulle bli för kostsamt att bygga in i pumpen. PÃ¥ en anläggning som totalt kostar nästan 1/4 mille!!!! Ring och klaga sÃ¥ kanske det sker en självklar "produktutveckling" Tyvärr vet man inte riktigt vad man köper förrann efterÃ¥t.  >:( :'(
325 kvm timmerhus 2 vÃ¥ningar  med glasveranda mot söder.+ 75 kvm separat hus med värmekulvert.  18 kvm solfÃ¥ngare ( 1984 ) i söderläge. 100% varmvatten 15 maj- 15 sept. Vedeldning Arimax 35. Med 2 ack-tankar á 1600 lit. 200 l. FörrÃ¥dsberedare. Vedförbrukning 50kbm torr björkved. Kostnad  ca 10.000 / Ã¥r.    Installerat bergvärme  2009- 2011 IVT HT E17 + IVT C6 inkopplade pÃ¥ samma  Borra 2x210m. IVT E17 värme stora huset IVT C6 värme gÃ¥rdshus via 30 m. Kulvert + varmv. stora huset ( ca 1200 KWh )
Total el 2017 -23000 KWh
IVT 17 12285 KWh
IVT C6  6294 KWh
Hh-el 4391 KWh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Mycket tillskott?
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2010, 14:27:18 »
Själva pumpen kostar ju inte 250000.

Utloggad Blaser´n

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Mycket tillskott?
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2010, 21:08:15 »
Har mailat distriktschefen på IVT dock utan att få något svar tillbaka. Det gör ju inte att man blir mer nöjd med pumpen precis.
Huset vi bor i är på cirka 250 kvadrat. Det helronoverades av tidigare ägaren för 20 år sedan, hela huset tilläggsisolerades i samband med renóveringen. Då sattes dessutom en vedpanna in och nya element och rör drogs i huset.
Vi köpte huset i höstas och satte in jordvärme direkt för att få en smidigare uppvärmning.
Enligt beräkningarna ska det kosta 13 000 kronor/år att driva pumpen och tillskottet ska kosta 1500kr/år.
Det är nerlagt 800 meter slang i åkern bakom huset.
Har svårt och tro att rörmokaren lurat oss på något vis då det är en mycket god vän till min mor och far, (tyvärr gör det ju inte saken enklare att klaga på anläggningen).

Vad mer önskas för info för att man ska få lite mer "kött på benen" från forumet?

Utloggad arimax

  • Panchoveterinär
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NÄSÃ…KER
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur fÃ¥r man snöfria solfÃ¥ngare ?🤔
SV: Mycket tillskott?
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2010, 21:23:58 »
Själva pumpen kostar ju inte 250000.

Hela "anläggningen " kostade drygt 250.000 kr med  2x210 m borra. Pumpen med installation kostade 115.000.  Bättre Loggerfunktion borde vara en självklarhet och borde ingÃ¥ i det priset.
325 kvm timmerhus 2 vÃ¥ningar  med glasveranda mot söder.+ 75 kvm separat hus med värmekulvert.  18 kvm solfÃ¥ngare ( 1984 ) i söderläge. 100% varmvatten 15 maj- 15 sept. Vedeldning Arimax 35. Med 2 ack-tankar á 1600 lit. 200 l. FörrÃ¥dsberedare. Vedförbrukning 50kbm torr björkved. Kostnad  ca 10.000 / Ã¥r.    Installerat bergvärme  2009- 2011 IVT HT E17 + IVT C6 inkopplade pÃ¥ samma  Borra 2x210m. IVT E17 värme stora huset IVT C6 värme gÃ¥rdshus via 30 m. Kulvert + varmv. stora huset ( ca 1200 KWh )
Total el 2017 -23000 KWh
IVT 17 12285 KWh
IVT C6  6294 KWh
Hh-el 4391 KWh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Mycket tillskott?
« Svar #8 skrivet: 17 mars 2010, 22:17:19 »
Jag menar bara att hålen är ju en stor del av anläggningen och det kanske inte är rätt att skylla på 250000 kronors pumpen. Sedan kan man inte säga att dimensioneringen av Blaser´ns pump är så tokig om det inte var en fulleffekts anläggning. Och en 17kw pump som behöver 5 kw tillsats denna vinter känns inte heller helt fel om du inte beställde en fulleffekts anläggning. Vad var det ni beställde?

Utloggad arimax

  • Panchoveterinär
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NÄSÃ…KER
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur fÃ¥r man snöfria solfÃ¥ngare ?🤔
SV: Mycket tillskott?
« Svar #9 skrivet: 17 mars 2010, 23:10:13 »

" Och en 17kw pump som behöver 5 kw tillsats denna vinter känns inte heller helt fel om du inte beställde en fulleffekts anläggning. Vad var det ni beställde "

Svar IVT HT+ E17

En fråga till Oraklet

Vad är det för vits med en Vp som kan ger 65 ºC varmvatten när det inte behövs i ett radiatorsystem  för lÃ¥gtemp?  Är det bara för varmvattnet ?
325 kvm timmerhus 2 vÃ¥ningar  med glasveranda mot söder.+ 75 kvm separat hus med värmekulvert.  18 kvm solfÃ¥ngare ( 1984 ) i söderläge. 100% varmvatten 15 maj- 15 sept. Vedeldning Arimax 35. Med 2 ack-tankar á 1600 lit. 200 l. FörrÃ¥dsberedare. Vedförbrukning 50kbm torr björkved. Kostnad  ca 10.000 / Ã¥r.    Installerat bergvärme  2009- 2011 IVT HT E17 + IVT C6 inkopplade pÃ¥ samma  Borra 2x210m. IVT E17 värme stora huset IVT C6 värme gÃ¥rdshus via 30 m. Kulvert + varmv. stora huset ( ca 1200 KWh )
Total el 2017 -23000 KWh
IVT 17 12285 KWh
IVT C6  6294 KWh
Hh-el 4391 KWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mycket tillskott?
« Svar #10 skrivet: 18 mars 2010, 08:18:52 »
Har mailat distriktschefen på IVT dock utan att få något svar tillbaka. Det gör ju inte att man blir mer nöjd med pumpen precis.
Huset vi bor i är på cirka 250 kvadrat. Det helronoverades av tidigare ägaren för 20 år sedan, hela huset tilläggsisolerades i samband med renóveringen. Då sattes dessutom en vedpanna in och nya element och rör drogs i huset.
Vi köpte huset i höstas och satte in jordvärme direkt för att få en smidigare uppvärmning.
Enligt beräkningarna ska det kosta 13 000 kronor/år att driva pumpen och tillskottet ska kosta 1500kr/år.
Det är nerlagt 800 meter slang i åkern bakom huset.
Har svårt och tro att rörmokaren lurat oss på något vis då det är en mycket god vän till min mor och far, (tyvärr gör det ju inte saken enklare att klaga på anläggningen).

Vad mer önskas för info för att man ska få lite mer "kött på benen" från forumet?

Är det nån källare som också värms?
Annars så borde 250 m2 hyfsat isolerat hus i Jönköping klara sig med en 11 kW VP, 800 m jordvärmeslang är också väldimensionerat.
Är radiatorerna stora eller sattes det in små pluttiga saker? Vilken temperaturkurva kör du med?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Mycket tillskott?
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2010, 08:59:22 »
En bekant till mig har kört en ivt pump i 6 år med mycket tillskott tills det äntligen konstaterades att det var gasbrist!

Har du fått det kollat?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Blaser´n

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Mycket tillskott?
« Svar #12 skrivet: 18 mars 2010, 12:07:42 »
Radiatorerna är väl tilltagna. Någon källare finns inte på huset.

Nivån på gasen vet jag inte om den är kollad men förutsätter att servicekillarna från Jönköping som varit här har koll på.

Ska kolla kurvan och återkommer.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Mycket tillskott?
« Svar #13 skrivet: 18 mars 2010, 13:52:03 »
Hej Arimax.  Att en pump kan ge 65 greder innebär inte att den klarar att alltid ge det. Den mÃ¥ste vara dimensionerad för att klara det. Det är en vanlig missuppfattning att bara för att en VP kan ge 65 grader sÃ¥ fÃ¥r man ut det pÃ¥ radiatorerna. Om din VP är dimensionerad för att hÃ¥lla ditt hus till säg 10 minus sÃ¥ fÃ¥r du ju ett Ã¥r som detta ganska mkt tillsats. Men de 10 följande Ã¥ren kanske du inte fÃ¥r ngn alls. Om du skulle haft en VP som klarade sig utan tillsats sÃ¥ skulle den väl varit pÃ¥ 25 kw c.a. Och skulle dÃ¥ kosta betydligt mer att installera. Det är svÃ¥rt för mig att säga sÃ¥ mkt om din anläggning när jag sitter här. Jag försöker bara säga att det KANSKE inte är nÃ¥gra jätte fel pÃ¥ din anläggning.

Lycka Till  "ORAKLET"

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Mycket tillskott?
« Svar #14 skrivet: 18 mars 2010, 18:04:32 »
Jag har sedan september haft ungefär lika många drifttimmar och tillsatstimmar som Blaser'n. Antalet tillsatstimmar denna vinter är nästan dubbelt så många som snittet för vintrarna sedan sommaren 2002 då min pump togs i drift. Det bör vara ungefär samma relation i Småland. Det kanske kan vara en liten tröst även om det hade varit ännu högre siffror om innetemperaturen hade varit 20 grader.

 

Har svårt och tro att rörmokaren lurat oss på något vis då det är en mycket god vän till min mor och far, (tyvärr gör det ju inte saken enklare att klaga på anläggningen).



Här handlar det inte om att luras. Installatören har inte haft någon vettig siffra på värmebehovet i antal kWh/år att gå efter vid dimensioneringen i och med att det var vedeldning. Hade det funnits uppgift om antal m3 olja eller antal kWh till elpannan hade det gått att göra en rätt säker kalkyl. Det enda han nu kunde göra var att gissa en förbrukning utifrån boyta och husets isoleringsstandard. Han gissade fel. Jag har svårt att tycka att man kan lasta honom för det.



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!