Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det bättre att överdimensionera pumpen?  (läst 2035 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
Är det bättre att överdimensionera pumpen?
« skrivet: 15 februari 2007, 17:09:45 »
Hej igen

Jag sitter i valet kvalet när jag skall välja mellan Eco Air 107 och Eco Air 109. Enligt CTC så går jag ju inte upp till 109:an inna jag har 35000kWh i uppvärmning. MEN när jag läser alla kommentarer i detta forum, där många verkar besvikna för att de precis klarar sina hus vid 0 ºC så funderade jag på att "överdimensionera" pumpen utfrån CTC:s bedömning, och på så sätt klara ned till ca -7.

Men hur ser kalkylen ut för detta:

Negativt:
1. Högre inköp på pump Ca 6-7tkr
2. Ökat slitage eftersom det blir många start och stopp (Eller?).
3. Sämre COP på större pump (Enl CTC spec, dock marginellt)
4. Högre ljudnivå på utomhusdel
5. Något större utomhusdel.
6. Ev ökad effekt förbrukning pga av alla starter som "start stop" ger.

Positivt
1. Behov av spetsvärme kanske vid -7 ºC istället för -3 ºC
2.

Återstår att summera detta i besaring på helår, och jämföra mellan alternativen. Tyvärr så kan jag inte sätta pris på de olika parametrarna. Är det någon som vågar ge det ett försök. Tycker ni att det är något annat som skall in i denna jämförelse.

Ps Jag bor i Stockholm appropå behov att kunna hålla värme under 0 ºC. Ds.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är det bättre att överdimensionera pumpen?
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2007, 21:09:16 »
Om man gör en kalkyl på båda alternativen så kommer du att se att besparingen med den större 109:an jämfört med 107:an i ditt fall inte är så jättestor, spetsvärmen går in tidigare med den mindre värmepumpen men det känns nog mer i själen än i plånboken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Är det bättre att överdimensionera pumpen?
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2007, 09:43:11 »
Om man gör en kalkyl på båda alternativen så kommer du att se att besparingen med den större 109:an jämfört med 107:an i ditt fall inte är så jättestor, spetsvärmen går in tidigare med den mindre värmepumpen men det känns nog mer i själen än i plånboken.

Exakt det har varit min teori också, men sedan har jag läst alla inlägg om besvikelse över pumpeffekten, och då har jag börjat fundera kring detta.

Finns det ingen som vill ge sin personliga erfarenhet i ämnet?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är det bättre att överdimensionera pumpen?
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2007, 12:15:53 »
Jag tror det känns mer i hjärtat än plånboken då tillskottet tickar iväg, man vill ju känna sig nöjd då man gör en så pass stor investering som en VP är.  Själv kämpar jag för att hålla tillskottet borta trots att det max skulle röra sig om 60 kWh/år (60 kr/år  ::) ) att tillåta tillskott i mitt fall (man är nog rätt skadad  :D ).

Så ta 109:an och jobba på med ditt nya tidsfördriv, att få ut maximalt med värme för minimal drivenergi.  ;)
« Senast ändrad: 19 februari 2007, 12:21:00 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Är det bättre att överdimensionera pumpen?
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2007, 15:03:46 »
Jag tycker tvärt om. Att köra hela året med det sämre COP som en större innebär för att slippa en eller ett par hundralappars spets (som netto endast kostar ca 50% av förbrukningen jämfört med VP; VPn jobbar mindre vid spets och spets behövs när COP är sämst) och samtidigt bära en större kapitalkostnad kan inte vara lönsamt. Hellre då mitt upplägg (som inte var planerat) att köpa en mindre VP L/V och att den går nästan kontinuerligt hela vintern och ha en L/L som toppar när det är kallast samt få AC på sommaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!