Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tycker min VP gÃ¥r länge?  (läst 24787 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tycker min VP går länge?
« skrivet: 08 oktober 2013, 00:28:04 »
Japp inte sÃ¥ mÃ¥nga minus ännu sÃ¥ det kanske blir bättre med mer minus men jag tycker min VP gÃ¥r länge varje gÃ¥ng, info om anläggningen i signatur, har en fläktkonvektor som inte funkar, termostat slÃ¥r aldrig av fläkten Ã¥ det är 21 grader cirkus i garaget :-)..  den suger in del effekt.

iaf. jobbar borta på veckorna och har inte hunnit tagit någon logg, lägger in det senare.. men man ser en del på mina grafer ändå.
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Tycker min VP går länge?
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2013, 00:35:07 »
Har inte kikat på din grafer, men jag funderade spontant på om det kan vara en stora fina volymen du har i VB i kombination med årstidens väldigt svängande temperaturer? Att beräknad framledning stiger "snabbt" och att VP har fullt upp med att hinna med rörelsen = långa körningar?
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tycker min VP går länge?
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2013, 07:28:24 »
Du borde ställa ned värdet för gradminuterna så att du denna årstid får ca 15-20 starter/dygn.
Man ser tydligt på dina grafer att du har en stor volym och lång omsättningstid på vattenvolymen.
De trappformade temperaturstegringarna visar systemets omsättningstid och du bör försöka få så pass korta gångtider att du får bort den sista stegringen, den sänker din årsmedelverkningsgrad helt i onödan då du alldeles säkert kan bibehålla god värmekomfort och ett rimligt antal starter även med ett mindre värde på gradmiuterna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tycker min VP går länge?
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2013, 08:47:57 »
Håller med Rickard du kan troligtvis öka gradminuter start av kompressor så du får något fler starter och vp kommer inte jobba lika mycket över börvärde men det syns ju bättre hur den går när du lägger in loggen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tycker min VP går länge?
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2013, 00:40:44 »
Känner att jag inte har koll pÃ¥ gradminuter.. alls  Sc:,h  dax att  .,;- pÃ¥.
Dom är helt oändrade alltså fabriksinställningen kvar.
ska kolla hur de ser ut när jag kommer hem på fredag, suger att veckopendla...

90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tycker min VP går länge?
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2013, 09:24:40 »
Märkligt tycker Nibes fabriksinställning brukar ge korta gångtider och ganska många starter. Grattis till långa gångtider det brukar de flesta sträva efter men lägg in en logg senare så syns det hur den går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Tycker min VP går länge?
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2013, 11:23:00 »
Säger som Smurfen: grattis till långa gångtider. :)

Du har väldigt stor VB-volym med din UKV samt möjligen en liten inverkan frÃ¥n kulvert och samtidigt "bara" en VP pÃ¥ 6kW, sÃ¥ utan att säga för mycket (dÃ¥ jag oftast gissar fel) sÃ¥ har du ett väldigt väl optimerat system sÃ¥ länge du inte fÃ¥r alldeles för mycket eltillskott om vintrarna.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tycker min VP går länge?
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2013, 00:56:15 »
Hmprff.. 3 olika minnen och ingen funkar.. alla med fat32... litet stort.. osv..
klickar på aktivera i loggningsrutan och det bar blinkar till att man kan välja vad man ska logga..
sedan händer inget mer..
stön.. ursäkta men jävla amatörer som inte kan göra nått som funkar med en urgammal standard..

iaf. :-)
sänkte start kompressor till -80 från - 60 som var standard.. bara för att se vad som hände..
vart lite slätare kurvor..

det som jag reagerar på oavsett.. innan ändring.. är hur tempen tokstegrar och hoppar runt lite.. verkar var när tappvv görs, som att det matas ut tvv i fram och returledning.. det flaxar upp och ner ett bra tag.. trasig växelventil? eller går interna cp för länge när tvv är klart och den defaultar till Värme?
har ju över 50 grader på returledning från UKV??

Edit.. jo jag har ökat på start komp. till -30 från default -60.... nu 01:20
« Senast ändrad: 12 oktober 2013, 01:20:11 av Unpoor »
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tycker min VP går länge?
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2013, 11:34:14 »
Nibe ringde i morse :-) dom skickar ett minne, bra och trevlig support.
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tycker min VP går länge?
« Svar #9 skrivet: 20 oktober 2013, 15:00:00 »
Här kommer filen om nÃ¥gon kunde vara go och kolla...  :-)
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tycker min VP går länge?
« Svar #10 skrivet: 20 oktober 2013, 17:53:14 »
Tycker det ser helt ok ut du kan ev sänka hastigheten på varma cp lite grann deltat ligger på ca 4,5 grader man brukar rekommendera mellan 5-10 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tycker min VP går länge?
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2013, 00:54:28 »
Tycker det ser helt ok ut du kan ev sänka hastigheten på varma cp lite grann deltat ligger på ca 4,5 grader man brukar rekommendera mellan 5-10 grader.

Gött såg det och har redan sänkt lite, tycker dock den går väldigt mycket och det är inte så kallt ute..
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Tycker min VP går länge?
« Svar #12 skrivet: 22 oktober 2013, 01:41:13 »
Mycket i förhållande till tidigare säsonger eller mycket rent "allmänt"? Du har stor o trevlig vattenvolym men "bara" en VP på 6kW som jobbar mot radiatorer.

Jag är ju ingen beräkningsexpert, men det känns som "normalt" med ovanstÃ¥ende förutsättningar.  dontknow

Vid vilken utetemp behövs eltillskott och hur länge under året råder dylik temp ute?

Är behovet av eltillskott "stort" sÃ¥ skulle du ju haft en 8:a vilket säkert hade funkat fin-fint mot din VB-volym, är behovet av eltillskott lÃ¥gt sÃ¥ stÃ¥r jag fast vid mitt "Grattis"!  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tycker min VP går länge?
« Svar #13 skrivet: 22 oktober 2013, 06:12:16 »
Den här tiden på året, innan snön kommer, och medans det är fuktigt ute har huset ofta ett rätt stort värmebehov jämför med senare under säsongen.
Det är i alla fall min bild av det hela.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tycker min VP går länge?
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2013, 20:20:49 »
Tackar för svaren :-) verkligen fint forum detta  tummenupp
vintern får väl visa om det blir bra, garaget i dagsläget suger ju en del oxo som inte var direkt planerat att ha 20 grader men det är ju en trilskandes fläktkonvektor som vägrar stänga av fläkten, slänger ut skiten om det inte går ställa ner den mer, skulle gå att fulhacka den med en extern termostat på matningen till fläkten men den känns inte som jag vill göra det.. vill ha nått som funkar direkt.. såg dessutom krånglig ut att öppna, speciellt när den sitter uppe på väggen..

Tänkte måla klart pannrummet och ta lite "efter" bilder och lägga upp med "före" bilderna, från oljigt mörkblått till rent vit med VP, grym skillnad.
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!