Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 480 Framledingstemperatur hög + kalla radiatorer  (läst 2653 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frågvis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Varit borta en vecka och när jag kom hem blinkade min IVT 480 med rött sken.  >:(

Jag startade om den. Såg att både fram- och retur temperatur stiger upp mot 50 grader. Framledningstemperaturen är alltid en grad över retur. Radiatorerna är kalla. Har lossat muttern för cirkulationspumpen och den följer inte med runt (som jag tror att den skall göra) utan det rasslar bara lite i cirkulationspumpen. Är det cirkulationspumpen som spökar tror ni? FLVP säger att det finns ett varmvatten och ett värmebehov (kod A0). Har avluftat elementen. Har satt cirkulationspumpen både i läge 2 och 3.

Tacksam för hjälp! eller alla typer av åsikter.

Med vänlig hälsning Tom


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 480 Framledingstemperatur hög + kalla radiatorer
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2015, 09:16:20 »
Låter som fel på cirkulationspumpen om den inte ens går runt efter nödstart med skruvmejsel. Bra att den larmar i alla fall. Finns oftast utbytesmodell så att bara motordelen med "skovlar" behöver bytas och själva pumphuset kan sitta kvar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad frågvis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Stort tack för ditt svar.

Jag har bara lossat muttern lite grann, vad menar du med nödstart med skruvmejsel? Tar du bort hela muttern och vrider runt med skruvmejsel?

Med vänlig hälsning Tom

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 480 Framledingstemperatur hög + kalla radiatorer
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2015, 10:07:42 »
Ja, bort med muttern och ta en skruvmejsel och vrid runt motoraxeln. Var beredd på att det kan rycka till i skruvmejseln och ha en trasa beredd att torka upp vatten som kan läcka ut.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad frågvis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Stort tack för ditt svar.

Jag försökte lossa bulten men det gick bara till ett visst läge, kändes som om den inte lossnade helt från det den sitter fast i där inne i cirkulationspumpen. Dessutom sprutade det en hel del vatten (som jag nu fyllt på). Dags att ringa en tekniker kanske?

Borde vara nÃ¥got därinne i cirkulationspumpen som kärvar? Hade detta problem för ett halvÃ¥r sedan men dÃ¥ kanske jag bara hade tur som lyckades motionera igÃ¥ng cirkulationspumpen 😊

Mvh Tom

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 480 Framledingstemperatur hög + kalla radiatorer
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2015, 09:29:40 »
Dags att byta cirkulationspump dÃ¥. GÃ¥r normalt att hitta avstängningar bÃ¥de före och efter pumpen sÃ¥ inte hela systemet med allt värmevatten behöver tappas ur. Säkrast att ringa efter service om man är osäker pÃ¥ hur det ska göras. Skönt att det är sommar och ganska varmt, inte sÃ¥ kul att rÃ¥ka ut för detta mitt under vintern. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad frågvis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Tack, det fÃ¥r bli att ringa en tekniker.  ::)

Med vänlig hälsning Tom

Utloggad frågvis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Nu verkar det som den larmar pÃ¥ hög returtemp (är 41 grader). Den säger att den har ett varmvattenbehov (8.0.) men den lyckas aldrig värma vattnet. Det kör igÃ¥ng värmepumpen men slÃ¥s av efter nÃ¥gon minut. Kan jag inte pÃ¥ nÃ¥got sätt gÃ¥ förbi och bara lÃ¥ta den värma varmvatten (tills tekniker kommer)? Har försökt med knappen manuell styrning och dragit upp reglaget pÃ¥ shunten, fel?  :'(

Med vänlig hälsning Tom

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 480 Framledingstemperatur hög + kalla radiatorer
« Svar #8 skrivet: 13 juni 2015, 10:03:35 »
Spaken på trevägsventilen kan ställas i ett mellanläge för att även få varmvatten vid manuell styrning. Verkar inte gå att få enbart varmvatten(?). Kanske går det att ställa ner reservtermostaten för värme vid manuell styrning till ett lågt värde?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad frågvis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Nu blinkar FLVP rött men lyckas ändÃ¥ värma vattnet, nu rör jag inget tills teknikern kommer  tummenupp

Tack för all hjälp!

Med vänlig hälsning Tom

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!