Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: luft-vatten beredare  (läst 4583 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
luft-vatten beredare
« skrivet: 25 juli 2009, 00:41:41 »
har någon kollat på de nya 300 liters varm vatten beredarna med inbyggd värme pump ??
sitter 2 st anslutningar i toppen för spiro rör. sug luft från duch eller annad del av huset o genom v vxlaren o blås ut det utom hus.

den jag tittat på drog 700w o gav mellan 3-3.5 kw. går även att andvända ute luft ner till ca -7 grader med ok cop.

någon som provat ??

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: luft-vatten beredare
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2009, 17:15:08 »
En frånluftsvärmepump med andra ord, typ ComfortZone... som har patent.
Startar bara fläkten när det finns värmebehov, eller går den kontinuerligt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: luft-vatten beredare
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2009, 18:27:52 »
En frånluftsvärmepump med andra ord, typ ComfortZone... som har patent.
Startar bara fläkten när det finns värmebehov, eller går den kontinuerligt?

om jag förstog rätt så kan man välja om fläkt går hela tiden eller endast vid vv behov.
bör väl vara så så om man har själv drag skall fläkt starta endast då vv behövs.
såg att pris för dessa ut till kund kommer ligga under 15 000 kr i sverige. gissar det blir en hitt om dom funkar som utlovat.
satt tydl även en 2 kw elpatron inbyggd som backup o legionella skydd.

jag skall testa o se om dom funkar ! kan inte låta bli !!!

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: luft-vatten beredare
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2009, 08:18:26 »
Låter lite intressant, har du nån länk till denna? Kan den ta värmen innifrån? Har inget vent.system, låter mer intressant än solvärmen.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: luft-vatten beredare
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2009, 00:11:05 »
Låter lite intressant, har du nån länk till denna? Kan den ta värmen innifrån? Har inget vent.system, låter mer intressant än solvärmen.

/A.

jag har beställt 2 st så jag skall prova om dom håller måttet.
kommer hem i oktober.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: luft-vatten beredare
« Svar #5 skrivet: 21 augusti 2009, 00:37:05 »
En frånluftsvärmepump med andra ord, typ ComfortZone... som har patent.
Startar bara fläkten när det finns värmebehov, eller går den kontinuerligt?

om jag förstog rätt så kan man välja om fläkt går hela tiden eller endast vid vv behov.
bör väl vara så så om man har själv drag skall fläkt starta endast då vv behövs.
såg att pris för dessa ut till kund kommer ligga under 15 000 kr i sverige. gissar det blir en hitt om dom funkar som utlovat.
satt tydl även en 2 kw elpatron inbyggd som backup o legionella skydd.

jag skall testa o se om dom funkar ! kan inte låta bli !!!

krister

Förstår faktiskt inte hur den ska kunna gå bara när det behövs varmvatten. Ska man tömma huset på varmluft för att växla ut den värmen till varmvatten.. var ligger förtjänsten i det? Det lär ju behövas enorma mängder varm inneluft för att värma upp varmvatten under en begränsad period. Om man ska ta ut värme från inneluften ska den väl tas ut endast ur den luft som annars ändå ska ut ur huset enligt dimensionerad luftväxling. Förstår inte heller varför det skulle vara bättre att värma varmvatten till mycket högre temperatur än att ha en vanligt frånluftpump som värmer tillluften till samma som frånluftens temp eller radiatorvatten.

Jag kan förstå om man använder denna i asiens varma klimat för att samtidigt kyla luften inne...men här tror jag tyvärr inte den fyller någon funktion.

Jag hoppas någon kan förklara teorin för mig..

Mvh Thomas
« Senast ändrad: 21 augusti 2009, 14:04:30 av zx12r »

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: luft-vatten beredare
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2009, 14:20:38 »
Fast det är ju ingen idé att stå och mala med fläkten när inte kompressorn går om inte man har nåt ventilationsbehov..?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: luft-vatten beredare
« Svar #7 skrivet: 22 augusti 2009, 12:16:53 »
Fast det är ju ingen idé att stå och mala med fläkten när inte kompressorn går om inte man har nåt ventilationsbehov..?

FörstÃ¥r bara inte vitsen med att kyla ur huset när man vill ha varmvatten, vilket är precis vad som kommer ske om man ska utvinna värme ur luften ur huset till beredaren...och sÃ¥ mÃ¥ste den värmen Ã¥terföras till huset via radiatorsystemet igen.  ???

Innan någon har förklarat ekvationen tycker jag det bara låter som en dålig lösning.

Mvh Thomas

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: luft-vatten beredare
« Svar #8 skrivet: 22 augusti 2009, 12:29:28 »

Hej
Hvor mange dager året har huset varmeoverskudd alt over 21-22 grader lager dårlig inneklima. Dette kan jo betraktes som en aircondition som tar vare på kjøleenergien.
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: luft-vatten beredare
« Svar #9 skrivet: 22 augusti 2009, 13:12:44 »
Fick just en vild ide  >:D

Var hittar man data/info om dessa maskiner?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: luft-vatten beredare
« Svar #10 skrivet: 22 augusti 2009, 18:18:49 »
Fast det är ju ingen idé att stå och mala med fläkten när inte kompressorn går om inte man har nåt ventilationsbehov..?

FörstÃ¥r bara inte vitsen med att kyla ur huset när man vill ha varmvatten, vilket är precis vad som kommer ske om man ska utvinna värme ur luften ur huset till beredaren...och sÃ¥ mÃ¥ste den värmen Ã¥terföras till huset via radiatorsystemet igen.  ???

Innan någon har förklarat ekvationen tycker jag det bara låter som en dålig lösning.

Mvh Thomas
.

hej.
du kyler inte ut huset mer än då själv drags ventilationen är i gång.
luft i huset skall i vilket fall ventileras ut o då är det väl bättre att återvinna denna.
jämför detta med en från luft värme pump
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: luft-vatten beredare
« Svar #11 skrivet: 22 augusti 2009, 18:58:32 »
Fast det är ju ingen idé att stå och mala med fläkten när inte kompressorn går om inte man har nåt ventilationsbehov..?

FörstÃ¥r bara inte vitsen med att kyla ur huset när man vill ha varmvatten, vilket är precis vad som kommer ske om man ska utvinna värme ur luften ur huset till beredaren...och sÃ¥ mÃ¥ste den värmen Ã¥terföras till huset via radiatorsystemet igen.  ???

Innan någon har förklarat ekvationen tycker jag det bara låter som en dålig lösning.

Mvh Thomas

Jag kan bara hålla med i detta fall.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: luft-vatten beredare
« Svar #12 skrivet: 23 augusti 2009, 19:10:18 »
Fast det är ju ingen idé att stå och mala med fläkten när inte kompressorn går om inte man har nåt ventilationsbehov..?

FörstÃ¥r bara inte vitsen med att kyla ur huset när man vill ha varmvatten, vilket är precis vad som kommer ske om man ska utvinna värme ur luften ur huset till beredaren...och sÃ¥ mÃ¥ste den värmen Ã¥terföras till huset via radiatorsystemet igen.  ???

Innan någon har förklarat ekvationen tycker jag det bara låter som en dålig lösning.

Mvh Thomas
.

hej.
du kyler inte ut huset mer än då själv drags ventilationen är i gång.
luft i huset skall i vilket fall ventileras ut o då är det väl bättre att återvinna denna.
jämför detta med en från luft värme pump

Att den fungerar som en frånluft-vp förstår jag. Men en riktig sådan återför ju kontinuerligt värmen till husets värmesystem. Att istället välja att värma en beredare till betydligt högre temperatur och därmed högre tryckhöjning bör väl innebära att en lv-beredare omöjligt kan uppnå lika bra effektivitet som en frånluftspump...och om man dessutom ska låta fläkten bara gå när varmvatten behövs kommer alltså självdraget att släppa ut outnuttjad värme när det inte behövs varmvatten.

När du installerar dina testobjekt och använder frånluften så är det intressant att se hela husets nya energibehov och inte bara vp-beredarens verkningsgrad eftersom jag tror att den bara kommer att stjäla värme från huset som istället måste återföras under större delar av året av ordinarie värmesystem.

Kan hellre tänka mig att man använder denna typ av lösning för varmvatten i ett fritidshus som används under varmare halvan av året och därigenom kan utnyttja uteluft till vp-beredaren.

Mvh Thomas

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: luft-vatten beredare
« Svar #13 skrivet: 23 augusti 2009, 19:25:09 »
jag själv kommer att koppla in den på ett t rör på själv drags ventilationen innan det går in i skorststenen. har ett perfekt ställe att koppla den på över våningen.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!