Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken lösning?  (läst 3471 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Vilken lösning?
« skrivet: 23 oktober 2006, 16:16:05 »
Hej
Står inför ett stort beslut och behöver er hjälp

Förutsättningar
160 m2 i Stockholm byggt 2001, 2 vuxna + en varmvattenslukande tonåring. Bubbelbad.
Befintlig vattenburen golvärme i hela huset kopplad till en vedpanna + acktank på 1500 l med elpatroner som är käkar el om man inte eldar.

Förbrukning ca 29000 kwh inkl allt om vi enbart kör patronerna 8mest beroende på den stora vattenmängden). Om vi eldar så ligger förbrukning på ca 13-15000 kwh (har tillgång till billig ved men oxå en dålig rygg).

Alt 1 docka en L/V pump till bef acktank med fast kondensering och köra elpatroner + spetsa med ved under -10 grader kostnad ca 55000 (men blir en klart lägre besparing) och orkar l/V jobba mot så stora tankar??

Alt 2 Kasta ut hela klabbet och sätta in L/V + anpassad vvberedare samt enbart spetsa med el ca 80000-100000. Blir rätt dyrt med tanke på att det inte funkar året runt

Alt 3 Bergvärme som ju kostar en del men kåken ligger direkt på berg så vi slipper iaf dyr borrning genom jord (sparar massor av kwh och även ryggont mm lär ju bli bättre ;) räknar med en kostnad på 150000

Vad väljer man??? Lutar åt bergvärmen men tvekar en del inför att hiva ut relativt nya saker som dessutom är effektiva -även om de kräver arbete

Snälla! Tyck till - för och nackdelar...Behöver låna ca 50tkr i det dyraste fallet
Mvh
Camilla
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad Lövis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • Vanlig medlem utan titel
SV: Vilken lösning?
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2006, 18:19:09 »
Hej ! Här är ett alertrativ till.      Ett bra alternativ är att installera en pelletsbrännare om det passar i din panna dÃ¥ kan du behÃ¥lla bÃ¥de panna ock acktanken,sÃ¥ investerar du i ett bulkförrÃ¥d sÃ¥ spar du ocksÃ¥ ryggen,dett är nog en det billigaste alterativet ocksÃ¥ jämfört med dom andra alterativen.DÃ¥ har du kvar investeringen av panna och acktank eftersom dom inte var sÃ¥ gamla.

//Lövis

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vilken lösning?
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2006, 19:57:17 »
Nja
Med tanke på stigande pelletspriser + att pannan i konverterad form får en klart sämre verkningsgrad än rena pelletspannor så är det knappast ett alternativ.
I så fall skulle pannan bytas mot en riktig pelletspanna och då sticker det iväg...
Men tack för tipset! Det var vår första tanke men stupade som sagt ganska tidigt
mvh
Camilla
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken lösning?
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2006, 20:53:41 »
Du har säkert mekanisk frånluftsventilation och då är även en bra frånluftsvärmepump ett alternativ. En Comfortzone modell L + extern VVB ger nästan lika stor besparing som bergvärme i ditt fall. Kostnaden borde stanna på max 100 kkr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vilken lösning?
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2006, 21:04:57 »
Carl N - där sa du en sak! visst är det mekanisk frånluft....hmmm en till lösning att kika på. Tycker eg att kostnaderna är rätt OK men skulle gärna vilja behålla alternativet m ved för den händelse vi står inför 3 ggr dagens elpris inom ett par år. Då blir det ju snabbt dyrt igen och som sagt en kombination där veden (som bara kostar svett och tårar ::)) finns kvar är ju en säkerhet... även en VP drar ju el som bekant.

Mvh
Camilla
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad Lövis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • Vanlig medlem utan titel
SV: Vilken lösning?
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2006, 22:09:54 »

Hej ! Vad har du för vedpanna?

//Lövis

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vilken lösning?
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2006, 06:15:46 »
En Vedex 2000.
Mvh
Camilla
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken lösning?
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2006, 15:09:37 »
Synd att ni inte orkar(pga dålig rygg?) att använda den anläggningen ni har. :( Att helt slänga ut den vore kapitalförstöring.
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vilken lösning?
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2006, 20:37:58 »
Håller med dig Kalle. Det absolut billigaste är att köra vedeldning fullt ut. Tyvärr kräver det en arbetsinsats som inte kommer att vara hållbar så länge till.
Det är väl pga att jag vet hur billig veden är (fullt utnyttjad) som gör att jag velar mellan olika lösningar.
Att elda dec-mars är väl OK men eftersom vattenvolymen är stor så blir det istället superdyrt att enbart köra på elpatroner när man inte vill/orkar elda m ved.

Noteras;
Med vedeldning ca varannan dag nu under oktober så slutar månadstotalen på runt 770 kwh...inkl HHel. Jämfört med 1500 kwh under juli?!! utan eldning. Något måste alltså göras *roflmao*
Mvh
Camilla

CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken lösning?
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2006, 21:46:48 »
Ja men då är det kanske en solfångaranläggning ni skall titta på! Thumbsup Går säkert att koppla till befintlig ack. med en extern vvx. Var sker VV-beredningen i panna eller acken?
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vilken lösning?
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2006, 22:25:34 »
I acktanken - vilket är bra om man använder vedpannan som det är tänkt. Legionella höjningar av bara farten ;D Om acken går på enbart el så måste ju rätt stor mängd värmas högre än vad som eg behövs. Har inte räknat precis, men som elpatronerna är placerade idag cirkus 450-500 liter som måste legionellahöjas :'( för VV. Gissar att den stora kostnaden idag (sommartid) ligger i att hålla toppen så högt regelbundet.
Mvh
Camilla
PS Har tittat på solfångare med, men den installationskostnaden blir DYR och typ inte lönsam under min livstid. Kåken ligger långt ifrån perfekt ur solläge (berg som skuggar). Ut max 6000 kwh per år i bästa fall :(
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad Lövis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • Vanlig medlem utan titel
SV: Vilken lösning?
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2006, 22:58:22 »
Pannan du har är inte sÃ¥ gammal sÃ¥ det mÃ¥ste vara lönsamt att titta pÃ¥ en pelletsbrännare till din panna för du fÃ¥r nog ganska bra verkningsgrad ändÃ¥,vad menar du att pannan är konverterad som nu? Eldar du med pellets sÃ¥ är det c:a halva priset jämfört med elen,dÃ¥ är det kanske sÃ¥ att du ska sälja veden och tjäna lite pÃ¥ den och köpa pellets istället.HÃ¥ller med att det en kapitalförstörning att kasta ut pannan,kör den sÃ¥ länge och se vad sommer kommer i framtiden. SÃ¥g nÃ¥gonstans att dom kör din panna i kombiation med brännare men kan inte komma ihÃ¥g var, tror att dom hade bytt lucka som passade till en brännare. Ring Nibe och hör vet ja vad dom tror om denna lösning för det är dom som säljer Vedex, sÃ¥ fÃ¥r du ocksÃ¥ reda pÃ¥ vad det är för verkningsgrad skulle jag tro. Investering  kanske  35-40 papp kanske med förrÃ¥d.

//Lövis

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Vilken lösning?
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2006, 23:18:35 »
Solpaneler från sfinx 24000 -bidrag 7500=16500/6000= 2,75 år inte värt att satsa på något i så fall.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vilken lösning?
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2006, 23:40:59 »
Lövis.- Som jag förstÃ¥tt det,  sÃ¥ fÃ¥r pannan avsevärt sämre verkningsgrad än en ren pellets (av 3 st nasare). För att binda upp sig pÃ¥ eldning (som i pelletsform kan höja pris hur som) vill jag ju se att besparingen närmar sig  ved alt/Bergvärme. Vilket det inte gör jämfört ved pÃ¥ helÃ¥rsbasis... Annars kan vi ju lika gärna bara byta uppvärmningsform. Jobbar pÃ¥ bank, sÃ¥ lÃ¥nekostnaden blir ju inte sÃ¥ stor. Var besparingen ligger är däremot en frÃ¥ga som är viktig?.. För er andra. Kan man lÃ¥na runt 50 tkr till Ã¥terbetalningsbar kostnad?  - var lägger man pengarna? Eller var lägger man INTE pengarna?? Livegen vill jag ju inte vara.......
Mvh
Camilla
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vilken lösning?
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2006, 23:55:43 »
Overlander- du har rätt.  Inget är ekonomiskt värt att satsa pÃ¥ men nÃ¥got mÃ¥ste till? VAD??? Kommer inte att tjäna ngt pÃ¥ att byta men arbetsinsatsen borde vara värt nÃ¥t??`!! Vad skulle ni gjort? Ved= billigast VP=slipper rullstol???
Mvh
Camilla
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!