Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nibe 1245-10 rimligt eltillskott ???  (läst 4780 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
nibe 1245-10 rimligt eltillskott ???
« skrivet: 30 december 2014, 01:04:44 »
 help hej allihop här pÃ¥ forumet, vill tacka för ett bra och oftast informativt forum med mÃ¥nga bra och utförliga svar!
eftersom jag är ny här och inte speciellt påläst i ämnet så tänkte jag att någon med lite mer kunskap än mig kanske kunde hjälpa mig med svar på några funderingar....?
jag har som gäst här läst mig till en hel del tips om justeringar inställningar och försökt att komma så rätt det går med saker och ting.
fråga nr ett är nog egentligen (utifrån den info jag hoppas syns under mitt inlägg) när kan jag förvänta mig att pumpen ska behöva tillskott? (ska nog tillägga att framledning vid -16 är 50 gr till rad och golvvärmen verkar klara sig med dryga 30 gr). kör med kurva 8 + 1 gr , 20 min vv 30 min värme , -90 gr min kompressorstart samt -650 gr min tillskott.
deltat med nuvarande inställningar är 6-9 gr på fram o retur samt 3-3,5 gr på kalla.
självklart inga termostater och något sånär injusterade flöden i slingorna ( med ir).
och min följdfråga är om någon har några förslag på justeringar/bättre inställningar?.
tack på förhand.
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: nibe 1245-10 rimligt eltillskott ???
« Svar #1 skrivet: 30 december 2014, 09:04:40 »
När el tillskott kommer behövas är omöjligt att säga om man inte gör en energiberäkning av huset och garaget som ändå inte blir 100% rätt. Det enklaste är att hålla koll på vp när det är riktigt kallt så ser du när gm sjunker och elpatron hjälper till. Om du kör usb loggning av din vp vilket man kan göra jämnt så ser man i loggen om elpatron varit aktiv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: nibe 1245-10 rimligt eltillskott ???
« Svar #2 skrivet: 30 december 2014, 09:45:47 »
Hej micke e,
jag har gjort så här för att beräkna när elpatron behövs:
logga drifttid i % av total tid mot medel utomhus temperatur.
rita in dessa data i ett digram och dra en rät linje genom data och se var den linjen skär temperaturen vid 100% drifttid.
återkommer med en exempelbild när jag bytt dator....
här är den, nuvarande data (grön linje)pekar pÃ¥  delta 37 °C, dvs -17 °C utomhus om inomhus är 20 °C

« Senast ändrad: 30 december 2014, 11:00:35 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: nibe 1245-10 rimligt eltillskott ???
« Svar #3 skrivet: 30 december 2014, 21:04:49 »
återkommer i ämnet pga att jag idag upptäckte att jag i princip inte haft någon cirkulation alls i golvvärmen, och ända förklaringen till mina uppmätta resultat över slingorna måste vara att vattnet stått så stilla att värmen från framledning på nåt sätt avgivit värme till returslingan pga att de ligger så nära varandra i betongen vid fördelaren !!???.
har iaf fått fart på cirkulationen nu i em så om någon dag kanske jag återkommer med mina frågor , blir ju lite mer relevant när allt är drift som det är tänkt.
tack för era svar så här långt,micke.
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
tack för era svar,har nu haft min pump igång ca en månad kan konstatera att det nog funkar rätt normalt (som jag ser det).Men det är fortfarande en sak som stör mig en aning och det är räkningen av gm vid vv körning,pumpen räknar ju inte gradminuter när den gör vv utan styrs av tempgivarna i beredaren.
mitt "problem"tror jag är att jag har både golvvärme och radiatorer (golvvärmen har egen cp)så när pumpen startar en vv körning och gm är tex -40 så innebär det att när pumpen är klar med vv så finns ju ett behov av värme igen.(de låg tempererade gv slingorna kyler ju ner radiatorkretsen så fort)
men räkningen av gm är ju kvar på -40 så pumpen stannar istället för att bara växla till värme och köra ner gm till 0.
kan någon säga om en extern framledningsgivare (bt 25) skulle lösa detta? man skulle då över tid spara många start o stopp!!?
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: nibe 1245-10 rimligt eltillskott ???
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2015, 09:27:39 »
Om gm stÃ¥r pÃ¥ -40 när vp avslutat en vv körning ska den växla till värme körning och köra pÃ¥ tills den räknat ner gm till 0. Vp räknar även gm under vv beredning men endast med ett uppskattat värde dvs om gm sjunker  före vv berdningen med 1 gm i minuten sÃ¥ fortsätter gm sjunka med 1 gm i minuten vid vv beredning vid stigande gm räknas gm inte vid vv beredning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: nibe 1245-10 rimligt eltillskott ???
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2015, 09:38:53 »
Hej!
Det beror på om värmepumpen höll på med att värma huset och avbröt för att värma varmvattnet, då fortsätter den värma huset när varmvattnet är klart.
Om värmepumpen vilade när VV-laddnings startade så stannar kompressorn när VV-laddningen är klar.

Jag ser inget problem med detta?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: nibe 1245-10 rimligt eltillskott ???
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2015, 10:11:23 »
tack för era svar,jag tycker inte att känner igen det beteendet att vp skulle "räkna" ned gm vid vvkörning ialla fall inte vad man kan se i displayen.ska försöka att kolla detta vid lämpligt tillfälle.
för övrigt är det ju just det som är min fundering iom att att tempen sjunker så fort i systemet (varierar ju en del beroende på ute temp osv). hur som helst så om vp står still vid vv start och går sina 20 minuter under vv körning så finns ju helt klart ett värme behov när den är klar, och om man kunde få pumpen att att räkna "verkliga" gm så skulle den ju gå över direkt till värmekörning utan ett onödigt stopp emellan.
kom på nu medans jag sitter och skriver att det kanske kan skilja lite på mjukvaru versioner mm?
på min står det base version 25/input version 34 samt display version 5539R8.
vet ej om detta är av betydelse då jag som sagt är nybörjare på detta.
tack på förhand.
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: nibe 1245-10 rimligt eltillskott ???
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2015, 14:11:16 »
Hej!
Det beror på om värmepumpen höll på med att värma huset och avbröt för att värma varmvattnet, då fortsätter den värma huset när varmvattnet är klart.
Om värmepumpen vilade när VV-laddnings startade så stannar kompressorn när VV-laddningen är klar.

Jag ser inget problem med detta?  Sc:,h
Om inte jag minns helt fel så går den automatiskt över till värmekörning efter vv körning så länge Gm ligger på minus. Om vp gjort vv 20 min så sjönk troligtvis gm före vv laddningen och då fortsätter vp räkna ner Gm i samma hastighet under vv laddningen och när vv laddningen är över går vp över till värmekörning och då är troligtvis returen ganska låg så den jobbar inte bort Gm så fort. Tror inte det blir nån skillnad med extern framlednings givare så länge du inte har nån tank där man kan lagra energi att avge under tex vv laddning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: nibe 1245-10 rimligt eltillskott ???
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2015, 17:16:21 »
Detta är kanske nått nytt på 1245, min räknar då inga GM under VV-laddning.
Jag har aldrig sett detta som ett problem, under vinterhalvåret så toppar den varmvattnet direkt efter en värmekörning om VV-temp ligger på högst 2 °C över börvärdet.
SÃ¥ det blir inte sÃ¥ mÃ¥nga onödiga stopp pÃ¥ min VP.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: nibe 1245-10 rimligt eltillskott ???
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2015, 20:48:18 »
Detta är kanske nått nytt på 1245, min räknar då inga GM under VV-laddning.
Jag har aldrig sett detta som ett problem, under vinterhalvåret så toppar den varmvattnet direkt efter en värmekörning om VV-temp ligger på högst 2 °C över börvärdet.
SÃ¥ det blir inte sÃ¥ mÃ¥nga onödiga stopp pÃ¥ min VP.  Sc:,h
just det är ju ett bra exempel på min fundering,när pumpen har toppat vv under tex 10 min så finns det redan då ett värmebehov dvs börtemp=42 och temperaturen i övriga systemet ca 27 gr.just där för var min frågeställning om man monterar en bt 25 vid tex min blandningsventil till gv som under de 10 min som pumpen gjort vv har sett till att pumpen räknar gm även under vv körning så kanske den kommer ner till start värme som i dagsläget är satt till -90.
OCH min verkar inte räkna några gm över huvudtaget vid vv körning i dagsläget!!?
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: nibe 1245-10 rimligt eltillskott ???
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2015, 21:34:38 »
Vp behöver inte nÃ¥ gm startvärdet för kompressor start den växlar alltid över till värme körning efter en vv körning om det finns behov av värme dvs gm ligger pÃ¥ minus. Nu var det nÃ¥tt Ã¥r sen min vp jobbade utan extern framledningsgivare och mjukvaran har förändrats men det vore konstigt om Nibe ändrat den funktionen  när dom infört vv toppning. Det är inga problem att montera en extern framledningsgivare Bt25 men den mÃ¥ste sitta sÃ¥ den känner rätt framlednings temp hela tiden för dÃ¥ kommer gm räknas efter tempen Bt25 känner och ingen uppskattat gm beräkning som i dag. Kör gärna en usb loggning och bifoga sÃ¥ ser man hur temperaturerna ligger och hur vp växlar mellan vv och värme det kan ju vara sÃ¥ att dom gjort förändringar i mjukvaran. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: nibe 1245-10 rimligt eltillskott ???
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2015, 23:36:21 »
Vp behöver inte nÃ¥ gm startvärdet för kompressor start den växlar alltid över till värme körning efter en vv körning om det finns behov av värme dvs gm ligger pÃ¥ minus. Nu var det nÃ¥tt Ã¥r sen min vp jobbade utan extern framledningsgivare och mjukvaran har förändrats men det vore konstigt om Nibe ändrat den funktionen  när dom infört vv toppning. Det är inga problem att montera en extern framledningsgivare Bt25 men den mÃ¥ste sitta sÃ¥ den känner rätt framlednings temp hela tiden för dÃ¥ kommer gm räknas efter tempen Bt25 känner och ingen uppskattat gm beräkning som i dag. Kör gärna en usb loggning och bifoga sÃ¥ ser man hur temperaturerna ligger och hur vp växlar mellan vv och värme det kan ju vara sÃ¥ att dom gjort förändringar i mjukvaran.
tack för ditt svar smurfen,jag passade pÃ¥ att smita ner och kolla vp när frugan skulle duscha nu i kväll och kan konstatera att gm inte ändrade sig en grad Ã¥t nÃ¥got hÃ¥ll, men som du skrev sÃ¥ kan det ju vara sÃ¥ att om den stÃ¥tt stilla vid början av en vv tappning gm har börjat räkna ner sÃ¥ kanske den fortsätter med det  även under en vv körning,har inte haft möjlighet att kolla det än.
hur som helst är det nog jag som sjabblat till det vid installationen :-\,det är idag kopplat sÃ¥ att fram och retur till gv ligger paralellt med radiatorkretsen i ordningen stick frÃ¥n fram/retur frÃ¥n vp sen blandningsventil därefter cp till gv (som gÃ¥r kontinuerligt).det tror jag nu inneburit att när växelventilen i vp stänger sÃ¥ tvingar jag vattnet frÃ¥n gv baklänges i radiator systemet pga inget flöde genom vp dvs cp till gv tar dÃ¥ stillastÃ¥ende vatten frÃ¥n fram radiator via gv till retur och efter som det inte är nÃ¥t flöde genom vp sÃ¥ är enda vägen för vattnet bakvägen genom radiatorerna??! det är nog därför som  mitt radiator systen kyls ner sÃ¥ fort och jag upplever detta som ett problem.
(ska nog understryka att returen från gv i garaget oftast ligger runt 10 gr)
min lösning är att helt enkelt sätta en backventil på tex returen från radiatorerna i huset och leva med att den i princip får jobba mot en pluggad ledning vid vv körning, eller är det nån som har något bättre förslag??.
hjälp mottages tacksamt/micke.
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: nibe 1245-10 rimligt eltillskott ???
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2015, 01:14:14 »
Kan du inte relästyra GV-CP så den står när VV går?

Min GV i badrummet är oxå paralellkopplad som din, ersätter en fd radiator, och den har en Push12, dvs egen CP med inbyggd med shunt, den driver inte runt hela värmebärarkretsen uten kör bara runt vattnet lite fortare internt. Tror jag i alla fall.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: nibe 1245-10 rimligt eltillskott ???
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2015, 08:21:35 »
utan att veta till hundra så är väl push 12 en komplett shunt grupp som ju är avsedd att montera just på det viset så den tror jag sköter om detta ev problem.
för övrigt så använder ju jag en rätt mycket kraftigare cp till gv,en grundfos som körs på steg 3 av 3 (45w).
på tal om relä styrning till cp,det finns ju något i 1245an som kallas mjuka in och utgångar-borde man inte på något sätt kunna använda en sån? tacksam för svar/input på problemet.
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!