Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Lelle
« skrivet: 30 december 2010, 18:57:04 »

Är huset från 1964 så är det inte osannolikt att den tidigare pannan var utrustad med shuntstyrning. Inte alls säkert att man hade 80ºC värmevatten ut i systemet. Att säga generellt att man ska byta elementen bara för att det var oljeeldning tidigare är lite att ta i.
Prova och se säger jag. Räcker temperaturen inte till i vissa rum byter man elementen där om komforten i flertalet andra rum i övrigt är tillfredsställande.

Men som alltid med värmepump så får man mest energi och effekt ur värmepumpen om man kan hålla låga temperaturer i systemet och slipper tillskottsel.

Mvh
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 30 december 2010, 18:42:46 »

Behöver du 80 grader till radiatorerna i dag så kommer du definitivt att spara el. skall VP'n producera så höga temperaturer så blir det med ren el.
Man kan låta elpatronen spetsa till ca 10-15 grader över VP'ns maximala temperatur, sen kommer returvattnet att vara så varmt att VP'n slår av.
Skickar du inte ut 80 grader och radiatorsystemet är dimensionerat för det så blir det väldigt kallt inne...
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 29 december 2010, 23:45:33 »

Har du tur kan du faktiskt spara pengar.
Om värmepumpen klara att hålla värmen i huset utan elspets med radiatorer som kan avge mer effekt så spara man en del.
men vi skall inte prata payoff tid för den blir troligtvis löjligt lång vad du skall tänka på är värme komfort
Skrivet av: Elving
« skrivet: 29 december 2010, 19:22:59 »

Tack för upplysning om elementen.


Min fråga var också sparar man el genom att byta elementen ?
Framledningsstemp behöver kanske vara lägre för att nå önskad temperatur i rummen(alltså mindre användning av elpatronen)
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 29 december 2010, 12:38:47 »

Lmf: ett alternativ kanske kan vara att köra med http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=273 och http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=39 och bocka förkromade rör så det ser vettigt ut om du har tillgång till en 15mm rörbock. Satsa på 22:or när du ändå investerar i nya raddar. :)
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 29 december 2010, 12:17:41 »

Nej man kommer inta att förbruka mer el för att man byter radiatorer

Jag antar att du idag har radiatorer typ MP

Men funderar på att byta till kompaktradiatorer typ C11/C22

Skillnaden mellan dessa radiatorer är att man på kompaktradiatorn monterat konvektorplåtar och därmed ökat den värmeavgivande ytan.
Om vi skall ta ett exempel så har vi med en radiator MP 60X60 (rinkaby nr 2926) en värme avgivning på 371W med DT50  (högtempsystem/oljeeldning)
Skall vi få ut samma mängd energi i rummet med DT30 (lågtempsystem/Värmepump) så får vi öka radiator arean till 60X120 (rinkaby nr 2930) som avger 387W
Istället kan man montera en kompaktradiator typ C22 som är 60X60 och få ut 512W värme i rummet med DT30
Man kan även med fördel montera sk kamfläns/sektions radiatorer som i likhet med kompaktradiatorn har stor värme avgivande yta.
Eller montera fläktkonvektorer

Har själv ett hus från 1962 med samma problematik (enkla MP radiatorer) och skall till våren/sommare ge mig på att byta radiatorer åtminstånne i hela övervåningen (källaren kan man kanske vänta ett år med)
Problemet jag funderar på just nu är att byggmåttet/anslutningsmåttet på en C22 radiator är 76mm från vägg och mina rör kommer upp ca 50mm från väggen så jag måste fundera ut en lämplig övergång.
Om man är riktigt ful kanske man direkt kan montera en C21 radiator om man kröker rören en bit (C21 monteringsavstånd vägg 60mm)
Skrivet av: Elving
« skrivet: 29 december 2010, 10:50:58 »

Har en fastighet byggd 1964 med tidigare uppvärming av olja.
Har bytt till vatten/luft pump, dock ej bytt elementen.

Stämmer det att tidigare vid oljeeldning sände man upp 80 grader till elementen och med vatten/luft sänder man endast upp mellan 40-60 grader beroende på yttertemp.Bör de gamla elementen bytas till nya pga att de tidigare var gjorda för varmare tillflöde?

Gör detta att man förbrukar mer el för att få samma konfort som vid oljeeldning?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!