Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installationshjälp!  (läst 1082 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sajjko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Installationshjälp!
« skrivet: 12 mars 2010, 18:07:09 »
Hej!

Har nu förhandlat mig till ett tidigare datum att ta över nya kåken. 31 Mars blir det mitt.

Det finns en oanvänd borra på 170 meter. Det enda jag vet är att det finns slang i hålet men ej fram till huset.

Jag har tidigare frågat och kom då fram till att det blir en Nibe fighter 1225-8 som kommer stå i ett isolerat garage som har underhållsvärme.

Nu är det så att jag kan få en 120liters oanvänd varmvatten beredare av en kompis och kanske kan man använda den till någon form av acktank?

Dessutom tänkte jag höra om vart jag ska köpa slang, som ska gå från borran in till VP.
Är givietvis ute efter så bra pris med bra kvalité som går att få.

Sen såg jag på någon sida om ett "installationspaket" som skulle innehålla det mesta man behöver vid installation. http://vvsgds.jetshop.se/altech-installations-sats-bergvarme-p-267-c-215.aspx

Så mina frågor är följande:


Hur djupt i marken måste slangen från borran till VP ligga och vart köper jag den?

Behöver jag allt i det där "Installationspaketet" ?

Behöver jag köpa något mer?

Kan jag använda mig av 120 liters VVBeredaren som ackutank och vilka fördelar får jag av det?

Tack på förhand!

MVH Olle

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Installationshjälp!
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2010, 19:22:08 »
Ja, du bör kunna använda din kompis VVB som volymförstorare utan större besvär.
Slang köper du tex. på rinkabyrör och de kopplingar som du behöver, är det inte många meter du behöver så kanske det är lika billigt att du ringer närmsta brunnsborrare och köper loss några meter därifrån. Antar att det redan sitter en borrtopp på hålet? Slangen förläggs lämpligen på minst 70 cm djup. Isolera ett par meter av slangen utanför husgrunden(garaget då).

Kikade själv pÃ¥ exakt det installationspaketet när jag var i farten men kom fram till att det blev billigare att köpa de delar jag behövde löst frÃ¥n tex rinkaby. Vilka delar du behöver framgÃ¥r väldigt bra av installationsmanualen frÃ¥n NIBE, tänk pÃ¥ kondensisoleringen pÃ¥ kalla sidan. GenomgÃ¥ng i muren i garaget tätar du fogskum som du sedan lägger rikligt med  kallasfalt eller underredsmassa pÃ¥ innan du fyller igen. Tänk pÃ¥ att mäta ut var slangen gÃ¥r och dokumentera detta!
Det är klokt att du förbereder för frikyla, till det behöver du två T-rör, två kulventiler och en backventil med lågt strömningsmotstånd.

Anslut värmepumpen mot värmekrets med flexslangar

Du behöver en säkerhetsbrytare för elanslutningen.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 792
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!