Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt i hÃ¥let  (läst 5315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt i hålet
« Svar #15 skrivet: 17 januari 2014, 17:52:37 »
Du har fortfarande plusgrader upp ur hålet, inga som helst problem.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad meltdown

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Nylanders Mattor
SV: Kallt i hålet
« Svar #16 skrivet: 17 januari 2014, 21:28:51 »
Då ska jag ta mig en öl och pilla lite i administratörsmenyerna =) Lösenordet är dagens datum har jag för mig.

Tittade i användarhandboken men där stod det bara om kundinställningar. Jag skulle tro att det är meny 5 i administratörsläget. Förmodligen finns det två varianter som i min gamla pump:

1. Man kan ställa köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift och vänta tills kompressorn tar en vilopaus
2. Det finns det en funktion för handkörning av pumpar och kompressor där man väljer att köra köldbärarpumpen.
IVT Premiumline EQ10
Rumsgivare
210 meter borrhål
Hus: 2 vån + källare

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kallt i hålet
« Svar #17 skrivet: 17 januari 2014, 21:36:21 »
bäst är ju IR-termometer (ironi). Den är grymt bra på att mäta differens vid ett givet tillfälle. Men den temperatur som anges kan vara skev och påverkas av temperaturen på själva IR-termometern.

Har inte ett smack att göra med det som avhandlas i tråden men jag kom på det när jag läste om mätning av temperatur.

Lite kul om man går runt och mäter temperatur hemma. Jättebra för att jämföra temperatur mellan olika rum eller radiatorer eller rör. Men värdet som visas är mest troligt inte rätt. När jag har 21 grader hemma så visar IR oftast 20. När jag ökar tempen till 22 så visar IR närmare 22. Lägger jag IR i garaget över natten, där det är 18 grader, så visar den att jag har kallare hemma, helt plötsligt :P
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!