0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
statistiken från förra vintern visade kallaste veckan -1,2C i och -5,2 C ut. Just nu V50 står den på -0,7C in och -4,6C ut och pumpen löser ut fäst än jag har ställt varmvatten på 44C. Har även hört om några till fall där man har problem med driften då man har låg temperatur på brine! Viessmann hävdade i fredags 12/12 -2014 att det beror på att jag har för lite slinga i marken. Jag tycker det är konstigt att Viessman inte poängterade detta ifjol när dom var här och skruvade i pumpen för då var ju inkommande temperaturer lägre än vad dom är nu. Är lite rädd för att pumpen inte klarar av "Norrländskt klimat",
Vitocal 343-G – förberedd för solfångaranläggningVitocal 343-G är förberedd för anslutning aven solfångaranläggning för varmvattenuppvärmning.
Är viessmann så bra så det är värt att ha en utan att ha installatör på platsen.
Du har knappat i många viessmann datorer eller Hur vet du annars att de är knöliga Klen KB cp stämmer inte. Du vet man diminsionerar den efter det tryckfall som man måste övervinna.Bara för att nibe har små pluttiga VVX behöver inte alla ha det vettu Och för att SW skriver en sak så är det INTE en universell sanning Men visst fortsätt pusha Nibe för dina aktier så blir det kalas Erkänn oxå att Nibe kommer sponsra dig en VP som de gjorde för den där hembyggarn som du kastade ut
Det jag inte är riktigt nöjd med är väl just inställningarna -service-manualen är väl inte direkt lättläst och dessutom envisas dom med att skydda en massa (i mitt tycke) viktiga inställningar bakom lösenordsskyddade service-menyer. Jag har t ex ingen som helst förståelse för varför jag ska behöva ringa på en service-tekniker för att justera flödet på cirkulationspumpen till värmegolvet!? Dessa inställningar borde rimligtvis ligga under avancerade inställningar och inte på "expertnivån" som bara utbildade servicetekniker ska ha tillgång till
Hur du får det jag sa att lågt DT alltid är bättre än ett högre om allt annat är lika, att innebära att Viessmann har små kb cp är beyond me JA det finns ingen anledning att ha DT styr på KB för varför vill vi ha lägre flöde ? Aldrig är svaret. Det betyder ju inte att viessmann nu har ruttna pumpar, du måste ju skämta med dina slutsater alltså
SWDu har inte sagt det, det enda du har gjort är att du ställt en fråga om kapaciteten på CP i en 333G och det skall du givitvis göra Rikard väljer ju nu att tolka det som att det finns stora problem med KB cp i hela Viessmann´s VP sortiment Det sitter samma CP i 6-10 kw maskinerna och Viessmann´s 10 kw ger 10,4 kw istället för 1245 10 som ger 9,66 kw det skiljer alltså knappt en kw mellan de båda.Ni snöar in alldeles för mkt på DT3 - det ska vara DT3 annars är det inte bra Det är svårt att veta vad som är bättre och det är svårt att förklara det också.Men om vi tänker så här då Varför står inte kyleffekten i nibes produktblad och det gör det i Viessmann´s ?Varför har Viessmann 2,4kg köldmedium och Nibe bara 2 kg ? Är det billigt med köldmedium och är det bra med mkt CO2 ekvivalenter Varför står inte volymen på VVX utskriven i nibe bladet men det gör det i Viessmann 4,6 l är det.Varför anger Nibe sina värden vid normflöde på KB, 3i DT och Viessmann gör det vid MIN flöde 5 i DT Varför har Viessmann´s nästan 11kw maskin 70 w cp och Nibes 9,5 kw maskin 185 !!!! Ni tänker inte att det kanske är Nibe som har ngt problem eller ? Brukar Tyska saker vara sämre än Svenska ? PORSCHE,BMW,AUDI,ADIDAS eller SAAB och TRETORN Sedan så spelar DT 3 mindre roll då det är kyleffekten som är den viktiga. En sak som gör det lättare att uppnå DT 3 är om min maskin är mindre effektiv och inte orkar kyla brinet mer än 3K Vart hamnar förångningen i processen och hur mkt kyleffekt hämtar vi hem, det är det viktiga och vi ser förångningen i realtid på 333G Viessmann och Nibe och Baxi eller CTC osv de anger ett flöde som de vill ha och ett tillgängligt tryckfall som vi installatörer skall dimensionera KB eller VB eller Hetgas eller VVC eller Kyla eller FJV eller vad som helst efter. Ingen av leverantörerna har fel här utan det är upp till INSTALLATÖRERNA att dimensionera rörledningar så att vi kan nå de värden som i detta fall den valda VP leverantören sagt att vi skall kunna uppnå. Som Fredik567 säger. Dimensionerar man bara sakerna rätt så har man inga problem att uppnå fina värden. Här blir installatören viktigare än fabrikatet man väljer. Viessmann är lika lätt som alla andra att knappa i datorn för slutkunden, men de ställer lite högre krav på installatörerna. Det är lite mer att programmera än i tex Thermia som jag anser vara 12 ljusår före Nibe vad gäller enkel dator. Detta har jag sagt vid flera tillfällen och jag sätter 100 spänn på att Rikard har knappat i exakt 0 Viessmann datorer utan väljer att tolka det jag sagt som att -Viessmann har knöliga datorer Det har dem inte, de är röda och alldeles släta och fina
Jag har laddat ned manualen från nätet: https://www.manualslib.com/manual/533365/Viessmann-Vitocal-222-G.html?page=3#manual(Hittade inget annat ställe)Jag har aldrig påstått att Thermia eller Viessmann är dåliga, det är DU som påstår det.Varför har jag ingen aning om. Så länge jag inte bannlyser dig så kommer jag att balansera det du skriver med fakta.Sen är det upp till läsarna att avgöra vem de litar mest på, det kan bara dom avgöra.
Jag har aldrig sagt att du sagt att dessa företag är dåliga jag säger att du stänger av och skäller på dem som säger att något annat fabrikat än nibe är bra.Synd att du inte medverkade på din grabbs kurser..då skulle fattat att DT kan vara 1 2 3 4 5 det kvittar. Det som spelar roll är....håll i dig nu för det kommer nog som en chock ...Vart hamnar förångningen. känns som jag skrivit detta förr. Smurf purjo har ni sett mig skriva detta till Rikard någon gång Jag tror det eller
Eller så köper man då till poolstyr tillbehöret så som alla andra gör.Hur gör nibe för stt styra solceller ? Ventilation? Vvc? Solpaneler? Redovisa cop i displayen? Manometerställ i displayen? Förbrukad o avgiven energi i displayen ? Styra extern och intern spets simultant? Styra 3 andra värmepumpar via LON ? Vill man ha RJ 45 kontakt så finns det att komplettera med detta man kan få 1 el 2 sådana om man vill. Den kan lämna LON o Modbus . Det kan nibe oxå eller ?
Nibe har på sin 1245-10 kW 85 kPa tillgängligt tryck på brinekretsen.Visessmann har 59 kPa tillgängligt på sin 10 kW 333G.Då de dessutom har större kyleffekt så borde de har mer tillgängligt externt tryckfall.Det är min uppfattning och det står jag för.
Nej, vi vet inte varför han har ett högt deltaT, men det är väl troligt att flödet är lite lågt - det är den TROLIGASTE orsaken om man förutsätter att killen tittat mer än en gång på sin deltaT.Viessmann uppger ju flödet vid DT5, så det verkar vara deras mål, och då kan ju 75 W räcka.Målet DT5 är dock enligt mig sämre än målet DT3.Daikin har ju en större cirkpump på sin inverter som de kör 100% effekt på även vid lägsta uteffekt efter att i tester sett att COP blir så mycket bättre att det lönar sig.När det gäller tryckfallet så var det du som tidigare jämnförde 10 kW maskiner - så jag tyckte det var lämpligt att fortsätta med den storleken i diskussionen.Enligt den manual jag hittat så är det 59 kPa på Viessmann 333G 10 kW, se bifogad fil. (590 mbar = 59 kPa)Det kanske finns andra manualer som jag inte hittat?
Med så pass låg takhöjd så är jag benägen att hålla med om att en delad lösning kanske vore bäst, om anslutningarna sitter på toppen av värmepumpen så kan det bli trångt om du pressar in en maskin med bara några mm tillgodo på höjden.
1 Ja det är mkt VV i den maskinen och man kan fixa mer om man vill. Men bäst är en 2 delad maskin med separat VVB på 300-390l
Till trådstartaren.Att den påstås stoppa vid -1 grader borde inte stämma, enligt manualen på sidan 98 http://www.viessmann.se/content/dam/vi-brands/SE/Datablad/Varmepumpar/Bergvarme/3XX/Data%20Vitocal%20333-G%206-10%20kW%20-%2005-2015.pdf/_jcr_content/renditions/original.media_file.download_attachment.file/Data%20Vitocal%20333-G%206-10%20kW%20-%2005-2015.pdfSå kan man i diagrammet se att den kan göra 55 grader varmt vatten med -5 in och -10 grader ut på brine.Kanske kan det ha varit hög framledning samtidigt som brine blev kall.EN annan sak som är lite konstig i ditt första inlägg är att du säger att ni har 3 graders deltaT på ert radiatorsystem vid -25 grader.På enrörsystem brukar man ju ha större deltaT än på tvårörs, tycker det finns anledning att kolla upp hur d ni kan ha så låg deltaT, finns det någonstans i systemet som nu har "kortslutning" alltså att vattnet i princip passerar en eller flera radiatorer utan uppehållstid alls?Ni kan t.o.m ha en felkoppling någonstans som gör att vattnet går raka vägen från fram till returledning...Man slutar aldrig förvånas.Annars kan man minska flödet litegrann utan att det påverkar uteffekten speciellt mycket, Viessmann verkar ju ange uteffekten vid 5 graders deltaT på värmebäraren så det borde vara Ok att köra med den deltaT:n i alla fall.Har du fått några beräkningar på borrdjup gjorda?
Vart förångningen hamnar innebär att vi kommer tappa mellan 3-7 grader gentemot inkommande kb temp. Det gör alla och det är detta som är viktigt inte vilket dt vi har. Dt är bara en sak så konsumenten kan ha lite koll utan verkligen förstå hur det fungerar Generellt om alla maskiner är exakt samma så är högre flöde bättre. Men vi kan ha bättre effektivitet med lägre flöde i en bra maskin än med högre i en sämre. I viessmann vet vi.Vet man i Nibe ? Om man inte gör det...Varför välja en sak som man inte kan se det i när man kan få se för samma pris Vart köper man växlare som har ett större skal och längre mellan plattorna
Om jag inte minns alldeles fel så laddar F1255 vv med (bara) 10 kw.
Jag misstänker att man ligger på gränsen till vad som är bra för kompressorerna sett till smörjning och kylprocess vid Minvarvtal, och därför skulle jag aldrig rekommendera någon en inverter som går on/off 80-90% av tiden.
Jag har räknat med 24 000 i förbrukning, då du uppger att ni snålar, och har barn som kommer att förbruka mer framöver.5500 kWh för tappvarmvatten (inräknat i ovan)Det ger ca 7 kW i toppeffektbehov, så att köpa en 1255-16 blir alldeles för stort för er, den har dessutom så hög lägsta uteffekt (4 kW) att det skulle bli en on/off-värmepump av den större delen av året.Om du vill ha en inverter så välj en 12 kW modell, Nibe, CTC, Thermia och Daikin har alla modeller i den storleken.Borrdjupet som jag får fram i min kalkyl är 180 meter aktivt, borra 200 meter eller mer, men inte för mycket, det påverkar flödesmotståndet så du riskerar få onödigt lågt flöde på kalla sidan. (Därav diskussionerna om tillgångligt yttre tryckfall och storleken på Viessmanns cirkpump)Viessman har ca 6 hekto tillgängligt tryck för att pumpa, Nibe (10 kW) har ca 8.5 hektos tryck att pumpa med.Om du tänkt värma källare så kan dock en lösning med on/off-värmepump och arbetstank vara en bättre lösning, då on/off-värmepumpar ofta bullrar lite mer (större delen av året går ju en inverter på smygfart) så kan Viessmann ändå vara ett bra alternativ för dig, de utmärkte sig ju verkligen i den testen.Annars tror jag nog att du oroar dig lite i onödan för bullret.Om du väljer on/off med tank, sikta på 10 kW värmepump, då vet du säkert att du klarar dig med effekten.JAg har inte riktigt fått kläm på om du redan har solfångare eller om du tänkt skaffa det om du bygger pool?Solfångare är en dålig ide till en pool, det lönar sig inte om du har värmepump.Att värma en pool med värmepumpen blir dessutom alltid i princip lika dyrt som att köpa en poolvärmepump.Om du inte själv kan skaffa en billig poolvärmeväxlare och koppla in den på egen hand så blir värmeväxlare + installation ofta lika dyrt som en separat poolvärmepump till poolen, så jag skulle egentligen inte låta framtida poolplaner styra mig för mycket i val av värmepump.
Och jag skulle utan tvekan välja 1255 16 och nyttja den som en 8-10 kw med flödesutjämnande tank . Omöjligt att höra den när går på den effekten och därmed har man gjort det bästa man kunde med det den tänkta inst har koll på
2)solvärmeangående solceller eller solvärme. Har hört att verkningsgraden är ca 70% på platta solvärmeångare och ca 15% på solceller.Vi bor i norrland med många soltimmar på sommaren så effekten borde kanske vara bra.Men nej vi har inga solfångare än utan jag ser med jämna mellanrum att de slumpas bort för ca 1000kr/m2 på blocket.Jag har en förutfattad mening att det skulle vara bra att låta hålet vila och laddas upp under sommaren.
Nu hänger jag inte med riktigt varför skulle mindre delta ge färre start och stopp? Och deltat kan man väl (inom vissa ramar) påverka själv genom att ändra cirkpumpens hastighet?
Eller genom att ändra gradminuterna.Inga problem.
Förstår fortfarande inte riktigt varför det skulle vara någon vinst med ett delta på 5 i stället för 7 (rekommenderat i min maskin). Och inte varför det skulle bli färre starter?
Fakta är väl att dom som sitter dagarna i ända och håller på med tex VP inte har så stor koll, i alla fall inte lika stor som några vannabee som syns här på forumet
Denna tråd verkar gå åt det hållet att 333G har en för lite KB CP. Jag sa så att om man inte litar på de som gör maskinen kanske man skall köpa en annan maskin Du försöker då göra dig lustig antar jag
Viessmann skulle aldrig nånsin släppa ut en produkt de inte var helt nöjda med, det borde du veta då du kommer från fastbränsle sidan Jag offererade en 1,5 MW flis panna och den som vann monterade en Arimax på 6 ton Viessmanns vägde 10 Stoppar dem in 4 extra ton skrot för att det är kul ? Samma gör dem på VP sidan, tex ladd slingorna,, de vägrar säga att en 300 l tank är för mer än 8 kw fast jag utan problem kört 15 kw i den och endast fått 6 i DT Thermia körde 16 kw med glädje i en 22 slinga och viessmann´s är 28 300 G gillar jag bättre endast för att den är 2 delad och kommer med en 390l VVB i ett paket som är jättebra, annars är det ju samma maskin typ.Skulle du absolut vilja ha mer CP,, kör dem i serie
Nu när jag bråkade på Rickard och han lyser med sin frånvaro måste ju någon grillar dig
4) 300-G är bra, jag gillar iallafall min pump och 300-G är just bara en pump, beredare kan man välja själv.5) Det viktiga med laddslingor är värmeöverförande yta. Titta på area (kvadratmeter) när du väljer. Jag skulle nog föredra 28 slinga framför 22, åtminstone när den är lång och fin. Man vill ju inte tappa flöde.Vitocal 300-G har 35 mm rör o slangar invändigt, anslutning utvändigt är R40. Vet inte om det är annorlunda på 333/343./Fredrik
4) Varför tycker du 300G är jättebra?Jag har hört att flera inte gillar VVB i emalj.Är det lätt att inspektera offeranoden? Vilken metall är offeranoden gjord av och hur lång är beräknad livslängd på den?
Vi måste ju tillföra mer energi än vi tar ut. Annars blir det bara mer is. Berget värmer ju men det vet vi ju att det inte hinner med att värma hålet så snabbt som vi vill...annars vore det ju inte is Nu skall alltså en sladd hålla röret öppet o vi kan fortsätta köra Dessutom vid -17 i förångning o 50 plus kondensring .. bättre o köra på Elpatronen nu
Har jag fattat det rätt om vi säger att du har ingen koll på hur mycket energi som behöver tillföras för att hålla en kanal isfri och nu menar jag en kanal inte hela borran.
Japp men jag ifrågasätter att 800 w gör en skillnad när 8000 skall tas ur den dessutom blir ju evap katastrof stäng av o borra mer eller kör på el.
-4 vid dut är normal dimensionering idag.
Annars kan man ju även fylla borran med bentonitlera, då borde inte heller kollektorn kunna komprimeras av expanderande is.Det kanske är enklare, men knappast billigare.Själva kärnan i det jag är ute efter är det korkade i att strypa energiuttaget istället för att säkerställa att kollektorn inte deformeras, och fortsätta att belasta borran.Ju kallare borran blir desto större energimängd kan berget transportera fram till borran, och det gör att temperaturen inte kommer att sjunka hur mycket som helst, det kommer att röra sig om en eller ett par grader som mest i en "normalklen" borra som belastas hårdare än den först designats för.
Det måste gälla inverterpumpar som vid DUT levererar husets maximala effektbehov. -2 var det normala för on/off pumpar förr. Alla offerter jag fick när jag köpte pump angav -2. On/off-pumparna var vanligen dimensionerade för 60-70 % av maximalt effektbehov. En inverter med -4 in vid DUT bör under samma förhållanden få en ingående köldbärartemperatur en bit under noll. Det är inte så många timmar per år det är riktigt kallt så man kan belasta borrhålet rätt hårt då.
Man undrar nu om du och Roland själva kommer att/skulle välja en billig elvärme kabel eller den dyrare extra borrningen?