Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inställningar?  (läst 16225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Inställningar?
« skrivet: 28 februari 2010, 19:02:00 »
Undrar om det finns någon vänlig själ som vill titta över detta och se om allt är rätt inställt?
Tycker det är lite kallt skulle vilja ha 20 grader och varmvattnet är lite för kallt och tar slut väldigt fort.
Huset har ett högtemp ett rörs system med en anslutning på radiatorerna i mitten av dom i botten, ser ut som två halvmånar.
Tydligen att väldigt dåligt system som kräver en väldigt hög framledningstemp.
Skulle vara väldigt tacksam för lite hjälp!

Aktuell driftinfo
ute 4
Rum  19,1(20,0)
Panna  49(50)
Framledn  40(39)
Panna nedre 52(45)

Inställningar
Elpanna 50
Elpanna max kw 0.0
Elpanna nedre 45
Elpanna nedre kw 6

Inst hus parametrar
Max framledn 60
Min framledn från
Husvärme från 16
Huskurva
Lutning 49
Justering 0

Utloggad Stenehed

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2010, 19:45:19 »
Hej!

Ett alternativ är ju och starta övre elpatron om det inte räcker med bara pumpen.
Du kan ju även testa och höja huskurvan lite.

Mvh Christian.
CTC EcoAir 109/ EcoEl installerad 2006. Funai LLpump ovanplan.Kamin.
Gammal kombipanna Ecotec pelletsbrännare. 130+100 kwm 2 plan.

Utloggad MSK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2010, 19:56:41 »
Börja med att öka 'justering' till ex 5. Kolla därefter vad framledningens 'bör'-värde visar.
Räcker det inte får du väl öka lite till. Detta ger även lite varmare varmvatten. Räcker inte varmvattnet till får du nog höja 'Elpanna max kw' från 0.0 till upp till 6.0 kW. kostar 3-5 kW per dygn.

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2010, 20:03:21 »
Stängde av övre elpatronen igår för pumpen värkar klara av att driva systemet.
men av värdena som jag skrev vad ska man ändra på för att få optimala värden för både varm vatten och värme?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2010, 21:11:50 »
Jag skulle ställa övre panna på 45º och 6kW. Ändra huskurvan till lutning 54 och justering noll.

Sedan är det bara att vänta på resultatet. Blir det för varmt, sänk lutningen 1-2 grader, blir det int varmt nog, höj lutningen någon grad. Eller med andra ord, ändra lutningen lite i sänder, tills du får önskad innetemperatur.

När det är minusgrader, ändrar man lutningen för att ändra rumsteperaturen, när det är plusgrader, ändrar man justeringen.
När du hittat rätt kurva, kan du prova med att stänga av patronen om du har lust.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2010, 21:18:30 »
Undrar bara varför jag ska sänka pannan till 45 och sätta igång elpatronen?
Aldrig förstått varför man ska använda elpatron när man har en pump som borde fixa detta.
Tänkte bara att mina föräldrar har en ivt optima med ett större hus en vad jag har och aldrig igång deras elpatron förutom nu när det var rekord kyla ute.
Vilken temp ska man sätta/ändra för att få rätt varmvatten? tänkte på bakterier?
ändra huskurvan till 54 är inte det rätt högt när jag saknar ca 0,9 grader för att nå 20 graders innetemp?

Jag skulle ställa övre panna på 45º och 6kW. Ändra huskurvan till lutning 54 och justering noll.

Sedan är det bara att vänta på resultatet. Blir det för varmt, sänk lutningen 1-2 grader, blir det int varmt nog, höj lutningen någon grad. Eller med andra ord, ändra lutningen lite i sänder, tills du får önskad innetemperatur.

När det är minusgrader, ändrar man lutningen för att ändra rumsteperaturen, när det är plusgrader, ändrar man justeringen.
När du hittat rätt kurva, kan du prova med att stänga av patronen om du har lust.

//Ronnie

Utloggad MSK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2010, 21:41:50 »

När det är minusgrader, ändrar man lutningen för att ändra rumsteperaturen, när det är plusgrader, ändrar man justeringen.

//Ronnie



Jag uppfattade att din ute-temp är +4°, därav höjning av justering.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2010, 22:36:30 »
När man letar efter rätt kurva, börjar man med justering noll och försöker hitta en lutning, som ger önskad rumstemperatur. När man väl hittat kurvlutningen, kan det ändå hända att man behöver justera innetemperaturen, eftersom en given kurvlutning kanske inte ger önskad rumstemperatur vid alla utetemperaturer. Det är då man ändrar lutningen vid minusgrader och justeringen vid plusgrader.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2010, 23:35:47 »
tack för utförliga svar. Men om man återgår till varmvattnet så undrar jag vad man ska ha för inställning där? För det gäller väl alla att ha samma inställning för vv med tanke på bakterier.
Om man citerar mina värden så vad borde det stå där just nu?

När man letar efter rätt kurva, börjar man med justering noll och försöker hitta en lutning, som ger önskad rumstemperatur. När man väl hittat kurvlutningen, kan det ändå hända att man behöver justera innetemperaturen, eftersom en given kurvlutning kanske inte ger önskad rumstemperatur vid alla utetemperaturer. Det är då man ändrar lutningen vid minusgrader och justeringen vid plusgrader.

//Ronnie

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2010, 23:49:39 »
CTC har genomströmningsberedare. Den har ingen beredare där det står något varmvatten still, utan den är i stort sett helt legionellasäker.
Sätter du övre pannan till 45º, håller övre pannan alltid mellan 45º-48º eller 7º över framledningens börvärde. Patronen ser alltid till att det högsta av dessa värden hålls.
Pannan har alltså två börvärden, 7º över framledningens börvärde resp ditt inställda värde. Det högsta värdet gäller, sen jobbar pannan 3º upp på det inställda värdet.
 Sedan kör pumpen till 55º var fjärde start och hÃ¥ller övre pannan till runt 50º, sÃ¥ elpatronen ska sällan gÃ¥ in, om den är ställd pÃ¥ 45º.

//Ronnie
« Senast ändrad: 28 februari 2010, 23:51:37 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2010, 10:48:58 »
Ringde ctc och fråga dom, svaret var att spärra den nedre patronen och sätta igång den övre på 6kw men låta den vara på 50grader omjag vill ha något varmvatten.
Det är farföräldrar jag frågar för alla säger olika.
Har ej den extra 55 graders körningen för er dockad mot en Ecozon pump.

CTC har genomströmningsberedare. Den har ingen beredare där det står något varmvatten still, utan den är i stort sett helt legionellasäker.
Sätter du övre pannan till 45º, håller övre pannan alltid mellan 45º-48º eller 7º över framledningens börvärde. Patronen ser alltid till att det högsta av dessa värden hålls.
Pannan har alltså två börvärden, 7º över framledningens börvärde resp ditt inställda värde. Det högsta värdet gäller, sen jobbar pannan 3º upp på det inställda värdet.
 Sedan kör pumpen till 55º var fjärde start och hÃ¥ller övre pannan till runt 50º, sÃ¥ elpatronen ska sällan gÃ¥ in, om den är ställd pÃ¥ 45º.

//Ronnie

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2010, 20:39:03 »
Fått i ordning lite bättre på pumpen, så nu fungerar den som en ctc..
hade pannan på 45 grader med avstängd patron med det vart inte så mycket varm vatten.

Ska någon patron va aktiverad isf vilken och vilken pann temp rekommenderas?
Samt nu när det börjar bli lite varmare ute så gäller avstäng patron och ca 50 grader på pannan eller?
Väldigt tacksam för all hjälp!
« Senast ändrad: 18 mars 2010, 21:37:59 av krilet »

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #12 skrivet: 18 mars 2010, 23:12:43 »
Om du är osäker så gör det lätt för dig genom att köra lite standardinställningar.

Elpatronerna på i övre och undre pannan (6+6)
panntemp min 48 grader

Räcker inte detta så får du slå på Extra Varmvatten min 20min innan du ska duscha.

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #13 skrivet: 19 mars 2010, 16:15:45 »
Ok får höj ja den till 48. Undrar varför den övre patronen går så ofta, säger att pannan har gått ner till 41 så hoppar först patronen igång sen en stund senare så går pumpen igång. Så ligger den och kör till tex 44grader sen går bara pumpen.
Tycker detta systemet är rörigt skulle bara vara att ställa in 20 grader på inne tempen så borde resten sköta sig självt och inte hålla på med olika huskurvor och en massa annat trams. Men det är vad man önskar men nu lever vi inte i en perfekt värld så.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #14 skrivet: 20 mars 2010, 01:09:57 »
Tycker detta systemet är rörigt skulle bara vara att ställa in 20 grader på inne tempen så borde resten sköta sig självt och inte hålla på med olika huskurvor och en massa annat trams. Men det är vad man önskar men nu lever vi inte i en perfekt värld så.

well, normalt sett ställer man in huskurvan i samband med installation eller första vinter. Man ställer in övriga parametrar åxå beroende på bla varmvattenbehov.

Sedan brukar nog 95% av VP ägarna lämna pumpen och den sköter sig själv i typ 10 år.

Sedan är vi  ett antal tokstollar här som gillar o testa gränserna för att optimera till sista kilowatten, tycker jag är jätteskoj men det tycker inte du. Mao hÃ¥ller du dig nära anläggningens ursprungsinställningar sÃ¥ duger det säkert Ã¥t dig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!