Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markslinga kopparrör eller plaströr??  (läst 4138 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Markslinga kopparrör eller plaströr??
« skrivet: 01 september 2005, 07:58:59 »
aggarna skrev :
Citera
Naturligtvis har jag en Supertherm VP220

Jag bor i en liten by utanför Sveg i Härliga Härjedalen.
Huset är ett två-våningshus om ca:110m2 i varje plan, byggt i timmer 1896, Renoverades 1997 till sin nuvarande standard. Till största delen golvvärme (Virsbo) fyra rum har radiatorer AGA paneler och enrörssystem. Den 17:de november 1997, installerades en Supertherm värmepump med direktförångning. den avger 13kw och har 220l varmvattenberedare i syrafast rostfritt stål. 180m 22 mm kopparrör grävdes ner med en minigrävare (en dags arbete inkl, återfyll). Tidigare elförbrukning inkl, hushållsel med elpanna, ca:32000-35000 kwh/år. Senaste årsförbrukningen 12700kwh inkl, hushållsel. Superthermen har klarat -35 grader utan att den inbyggda 6kw elpatronen behövt att jobba. Pumpen har fungerat utan problem hela tiden sen den dag installatören (Pontus) startade den.  Min bästa investering någonsin.
Med varma hälsningar
Frans

Nu min fundering :Endast 180 meter kopparrör i markslingan och ingen patrontid ner till -35 i Sveg ... Är kopparrör effektivare än rör av plast ? Eller kan det vara sp att det gamla huser är ovanligt väl isolerat?
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad tapen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Markslinga kopparrör eller plaströr??
« Svar #1 skrivet: 01 september 2005, 10:47:44 »

Nu min fundering :Endast 180 meter kopparrör i markslingan och ingen patrontid ner till -35 i Sveg ... Är kopparrör effektivare än rör av plast ? Eller kan det vara sp att det gamla huser är ovanligt väl isolerat?
Det är inte kopparrören i sig som möjliggör den korta kollektorlängden utan det är direktförångningen!
 
Vid direktförångning så låter man värmepumpens eget köldmedium cirkulera direkt i markkollektorn. Dvs man går inte omvägen via en värmeväxlare och slinga fylld med spritblandat vatten. Det innebär att man kan arbeta vid betydligt lägre temperatur och "krama" mycket mer värme ur marken. Den aktuella slingans 180m motsvarar ca 500m konventionell plaströrslinga. 
 
Det finns som synes stora fördelar med direktförångning men det finns också nackdelar. Den mycket effektiva värmeutvinningen ur marken innebär ökad risk för tjälresning och problem för växtligheten. Miljömässigt så kan det också ifrågasättas det lämpliga i att låta värmepumpens köldmedium cirkulera nere i marken.
« Senast ändrad: 01 september 2005, 13:28:46 av tapen »
Nibe 1215-10 (12kW vid 0/35) + 200l tank mot knackningar.  Installationsdatum: 2005-01-09.
Aktivt borrdjup: 175m.   2-plans suterränghus, 240kvm, Stockholm, byggår 1968.
Tidigare förbrukning - med oljeeldning: 4,5m3, med elpanna: 42000kWh (inkl HH). 
Förbrukning med VP:  V+VV=7900kWh,  HH=7500kWh dvs totalt 15400kWh!
Ingen tillskottsel har behövts hitintills. Är väldigt glad för att jag valde en betydligt kraftigare vp än vad "experterna" rekommenderade!

Utloggad MOKARN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Markslinga kopparrör eller plaströr??
« Svar #2 skrivet: 17 september 2005, 20:29:07 »
Hoppas att koppar slingan håller då är det den första i jämtland och härjedalen har bygt om massor av divx maskiner för det har gått hål på kopparn frät skador divx borde förbjudas av miljöskäl

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markslinga kopparrör eller plaströr??
« Svar #3 skrivet: 17 september 2005, 22:28:40 »
aggarna skrev :
Citera
Naturligtvis har jag en Supertherm VP220

Jag bor i en liten by utanför Sveg i Härliga Härjedalen.
Huset är ett två-våningshus om ca:110m2 i varje plan, byggt i timmer 1896, Renoverades 1997 till sin nuvarande standard. Till största delen golvvärme (Virsbo) fyra rum har radiatorer AGA paneler och enrörssystem. Den 17:de november 1997, installerades en Supertherm värmepump med direktförångning. den avger 13kw och har 220l varmvattenberedare i syrafast rostfritt stål. 180m 22 mm kopparrör grävdes ner med en minigrävare (en dags arbete inkl, återfyll). Tidigare elförbrukning inkl, hushållsel med elpanna, ca:32000-35000 kwh/år. Senaste årsförbrukningen 12700kwh inkl, hushållsel. Superthermen har klarat -35 grader utan att den inbyggda 6kw elpatronen behövt att jobba. Pumpen har fungerat utan problem hela tiden sen den dag installatören (Pontus) startade den.  Min bästa investering någonsin.
Med varma hälsningar
Frans

Nu min fundering :Endast 180 meter kopparrör i markslingan och ingen patrontid ner till -35 i Sveg ... Är kopparrör effektivare än rör av plast ? Eller kan det vara sp att det gamla huser är ovanligt väl isolerat?

Jag misstänker att inlägget är gjort med avseende att marknadsföra produkten ifråga, är dock inte helt säker, därför har jag inte tagit bort det.
Ta alltid inlägg gjorda av nya forummedlemmar med en nypa salt, de medlemmar som huserat ett tag i forumet har en tendens att skriva mer sanningsenliga inlägg, det är i vart fall min erfarenhet.
Dock inte sagt att nya medlemmar inte är eller kan vara seriösa och sanningsenliga, bara en sak att tänka på för de som läser inläggen i forumet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Markslinga kopparrör eller plaströr??
« Svar #4 skrivet: 17 september 2005, 22:50:31 »
om det inte är reklam för produktan så förstår jag inte varför han skrivit inlägget. har har ju ingen fråga som man kan svara på. Man han beskriver tydligt hur "enkel" instalationen var & nämner vinsten tydligt.

Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Markslinga kopparrör eller plaströr??
« Svar #5 skrivet: 17 september 2005, 22:56:43 »
Jag letade nu rätt på var inlägget fans & i den tråden så kan man ju faktiskt göra den beskrivningen utan at göra reklam.... ber om ursäkt.

men man kan ju frÃ¥ga sig varför alla andra värmepumpstillverkare lämnat denna typ av konstruktion som fans under delar av 80 & 90 talet.   Sc:,h

& det är väll denna konstruktion som gjort att ytjordvärmen har så dåligt ryckte att folk inte vågar annat än instalera bergvärme, fast ytjordvärme är billigare.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markslinga kopparrör eller plaströr??
« Svar #6 skrivet: 18 september 2005, 20:48:57 »
Hej!!!

Dessa kopparslingorna funkar faktisk bra... En kompis köpte ett hus med en ca 10 Ã¥r gammal värmepump med 180 meter kopparrör...  Med bara vp (7.5kw) sÃ¥ fÃ¥r han 60-65 grader i toppen pÃ¥ tanken utan problem... Hur det är möjligt vet jag inte men elpatronerna är ju frÃ¥n kopplade sÃ¥ det mÃ¥ste ju vara vp'n...

Nackdelen är ju den att marken tar stryk... Hästhagen där slingorna ligger är ganska så bulig och ful.......

Ha det gott

/Glenn
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Markslinga kopparrör eller plaströr??
« Svar #7 skrivet: 18 september 2005, 21:18:25 »
Hej!!!

Dessa kopparslingorna funkar faktisk bra... En kompis köpte ett hus med en ca 10 år gammal värmepump med 180 meter kopparrör...  Med bara vp (7.5kw) så får han 60-65 grader i toppen på tanken utan problem... Hur det är möjligt vet jag inte men elpatronerna är ju från kopplade så det måste ju vara vp'n...

Nackdelen är ju den att marken tar stryk... Hästhagen där slingorna ligger är ganska så bulig och ful.......

Ha det gott

/Glenn

att man får ut 65 gradit vatten är väll inget betyg på att pumpen är bra. det klarar ju många pumpar.
men som sakg så är det många som får broblem med kärlskott.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markslinga kopparrör eller plaströr??
« Svar #8 skrivet: 20 september 2005, 20:59:42 »
Det är nog inget man lägger under gräsmattan där man övar puttning...
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Markslinga kopparrör eller plaströr??
« Svar #9 skrivet: 29 september 2005, 22:20:42 »
Det är nog inget man lägger under gräsmattan där man övar puttning...

vattenfall sÃ¥lde ofantligt mÃ¥nga pumpar här uppe i örnsköldsvik omrÃ¥det med direkt förÃ¥ngare  fast mindre anlägningar med fläkt konvektor.
fungerade jätte bra med men fyyy o dra vilka tjälskador.

sedan kan man ju fundera på detta med miljö påverkan den dag då slingan börjar läcka !!
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!