Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta gammal VP till ny  (läst 3133 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Byta gammal VP till ny
« skrivet: 12 april 2005, 17:57:31 »
Nu är det dax!  :)

Jag har gjort en sammanställning på diverse uppgifter och ska skicka ut det för att se vad jag får för svar från "branchen".  :,v(

Det verkar som vissa här på forumet har någon form av beräkningsprogram och dom är kanske villiga att ge en bedömning.  *vinkar*

Läget är som följer:
Huset är ett timmerhus från början 1900-talet, två plan 200 kvm och torpargrund. Beläget utanför Umeå. Tilläggsisolerat i omgångar, väggtjocklek 50 cm! Dock har man fuskat i bland med vindskyddet för det är dragit på vissa ställen. Vanliga tvåglasfönster och självdragsvent.
Elementsystem från 50 och 70-tal. Både sektion och panel-element. Har försökt jämföra med data från Rinkabyrör och fått det till ca 10,5 kW vid DT30. Termostater (antagligen dåliga) och ingen justering av returventiler (gör det efter bytet).
Elgolvvärme i badrum och hall, ca 10kvm (1000w), element finns fortfarande kvar.
Braskasset i vardagsrum, eldas kalla dar, mest för myseldning. Värmen från den sprids inte så mycket i huset.
Familj 2 vuxna, 2 barn och önskad inne temp 22 grader.

Nuvarande pump:
Völund Q700 från -82. Markslinga på 450-480m i tung och blöt åkermark. Två kompressorer på 4,6 och ca 4 kW värme effekt (iallafall när dom var nya) samt elpatron på 4,5kW. Cirkpump varma sidan på 1800rpm/100w som går på högsta varv, orkar annars inte snurra. Har kompletterat med elberedare efter VP för tappvatten eftersom det annars inte blir nog varmt vid utetemp mellan +10 och -10. Effektreglering är graderad 1-5. 2 för golvvärme, 3,5 för VP-anpassade hus och 4 för övriga; vi kör på läge 3.
Enligt datablad:Avgiven effekt 9,2kW, förbrukad effekt 3,15kW (exl elpatron) vid +4 mark och +40 i framledning.

Har mätt temperaturer med vanlig termometer (instucken under isolering) och fått fram: Markslinga i jan +2,5  mars +1,3  maj +2,5  aug +9 och okt +6,5.
Framledning på värme är svajig men där är det cirka: +30-34 vid (0) gr ute, +34-36 vid(-10), +38-42 vid (-20) och +42-44 vid (-30). Max uppmätt framledningstemp är +47 vid (-33) ute. Vi hade mellan -30 och -35 ute en hel vecka för något år sedan. Stödeldade lite, en brasa per dygn. Inne tempen sjönk någon grad först mot slutet av perioden.
Elförbrukning endast hus (inkl hushållsel) kWh:
Månad   2002   2003   2004    2005
Jan                 4330    3280    2740
Feb                 2970   2820    3050
mars               2220   2260     2890
Apr                 1920   1600
Maj                 1140   1180   
juni                  840    830
juli                   530    590
Aug                  720    770
Sep                1010    900
Okt                 1720   1650
Nov                 2230   2620
Dec    4050     2714   2880

Årsumma       22360   21370

Beräkningar från de som satte in pumpen var 42000kWh el / 4,5-5,6m3 olja (1980).

Allmänt kan man säga att regleringen funkar lite si och så. Pendling 6 grader inne inget ovanligt. Backventiler krånglar ibland, ger säkert störningar i drift/funktion. Inga smutsfilter finns (hur ser då värmeväxlarna ut?) fiR:

Hur stor VP behöver / kan jag ha?  ???  Beräknad förbrukning?

Hälsningar Völund (till i sommar)
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Byta gammal VP till ny
« Svar #1 skrivet: 13 april 2005, 16:43:30 »
Jag sitter på annan ort, så jag kan inte göra nån beräning idag.
men det ser ju ut som om markslingan är ganska varm & då kanske en Nibe 1215-8,5 räcker
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta gammal VP till ny
« Svar #2 skrivet: 15 april 2005, 10:43:25 »
Ho, ho forumet  *vinkar*

Skrev jag för mycket i mitt inlägg, inte ett enda förslag. b00k

Hälsningar Völund.   studs
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta gammal VP till ny
« Svar #3 skrivet: 15 april 2005, 13:05:20 »
Hej  *vinkar*

Nu hade jag tid, ber om ursäkt för dröjsmålet, det är mycket nu...

Jag har räknat med total uppvärmd yta 200m2, 2 våningar, 4 pers, god värmeöverföring i markslingan, 42000 kWh för värme+vv.

Med en normerad 9 kW värmepump blir resultatet som följer.

(Ser mycket bra ut enligt min bedömning.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta gammal VP till ny
« Svar #4 skrivet: 18 april 2005, 18:01:31 »
Hej och tackar Rickard för en beräkning/uppskattning. Vet att det i mitt fall är svårt att få något vettigt att stoppa in i en kalkyl.

Lite kommentarer:
9kW motsvarar märkeffekt på den jag har i dag. Kan jag klara mig med en mindre? De insttallatörer/försäljare jag pratat med tycker markslingan verkar klen, inte mycket att göra åt. (Får väl komplettera i ett senare läge i så fall efter första vintern)

Din kalkyl ger ca 14500kWh el per år för VP, i dag har jag tot 21-22 000kWh totalt för huset. Ta bort belysning, värmegolv och VVb och jag hamnar snäppet över en ny VP i förbrukning. Känns som man vill ha större skilnad på en 25 år nyare pryl.  :)

4kW eltillsatts, är det bra att ha så låg eltillsats som möjligt eller ska man "fläska på"?


Sen dessa installatörer/försäljare!  :D knUp
Vissa måste nyss ha slutat hos någon damsugsförsäljare och slagit sig på en mer luckurativ bransch. Kan inte mer än jag själv, och då är det klent!

Förstår inte varför vissa (VP fabrikat) väljer att endast ha lokala förmågor att sköta försäljningen, blir man inte bra bemött där väljer man ett annat fabrikat helt och hållet!  fiR:
Var lite sugen på ett visst fabrikat men nu är det skit samma, det finns fler.

Jag hade tänkt mig ett "allt-i-ett"-skåp men finns det någon fördel att splitta? Kostar mer i installation/inköp men lättare vid service/utbyte. En sepparat VVB kopplar man den också som acktank? Jag borde inte behöva större volym och har inget badkar (sätter kanske in ett litet standard bad). Bara som separat VVB kör man den via växelventil precis som den inbyggda, men kombinerat ihop med acktanksfunktion föjer ju beredaren elementvattnets temperatur. Fast kondensering är ju vansinnigt. Förslag?

Hälsningar Völund
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta gammal VP till ny
« Svar #5 skrivet: 18 april 2005, 18:21:38 »
Besparingen blir faktiskt större med en mindre pump  Sc:,h (Undrar om det är en liten bugg i programmet...)

Dessutom föreslår programet en längre markslinga om du väljer en mindre värmepump...

Allt i ett blev mitt val p.g.a. utrymmesbrist, men rent logiskt så är du mer flexibel om du väljer separata enheter. Lite dyrare blir det dock.

En separat vvb/acktank körs alltid med växelventil, att kalla dem för acktank är egentligen fel.

Du skall inte köra den med flytande kondensering om du inte har en elberedare efteråt, och sätter du in en stor beredare och en elberedare så missar du ju poängen med värmepumpen och den stora beredaren. Den enda gång man skall ha elberedare i serie med VP-värmda vvb:n är om vv-mängden inte räcker till.

Du skall alltså köra en extern vvb med växelventil, fast kondensering (bara när tappvarmvattnet värms) mellan förslagsvis 42-55 grader.

Infogar den nya beräkningen. En 7:kW VP verkar vara en väl så bra investering enligt programet i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta gammal VP till ny
« Svar #6 skrivet: 19 april 2005, 10:21:30 »
Besparingen blir faktiskt större med en mindre pump  Sc:,h (Undrar om det är en liten bugg i programmet...)

Dessutom föreslår programet en längre markslinga om du väljer en mindre värmepump...


Undrar om buggen beror pÃ¥ att du stoppat in en 9 kW VP i din modell men nÃ¥n sÃ¥n 1215 modell finns inte. 8,5 kW är det närmsta man kan komma...  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta gammal VP till ny
« Svar #7 skrivet: 19 april 2005, 15:26:46 »
Besparingen blir faktiskt större med en mindre pump  Sc:,h (Undrar om det är en liten bugg i programmet...)

Dessutom föreslår programet en längre markslinga om du väljer en mindre värmepump...


Undrar om buggen beror på att du stoppat in en 9 kW VP i din modell men nån sån 1215 modell finns inte. 8,5 kW är det närmsta man kan komma...  Sc:,h

Jag har inte räknat på Nibes maskiner... Var har du fått det ifrån. Programmet använder sig av "normerade" värmepumpar, alltså en typ av genomsnittlig COP vid en viss kW-storlek. Nibes (och andra) värmepumpar med hög verkningsgrad kan behöva en något längre markslinga än vad programmet räknar fram, då de har marknadens högsta COP.

Å andra sidan har jag räknat med -2 grader som medeltemp, det borde innebära ca 0 grader in och ca -4 grader ut, ett bra värde för att vara markvärme i Umeåtrakten. Om det blir en grad kallare än så vid längre köldknäppar har inte så stor betydelse.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta gammal VP till ny
« Svar #8 skrivet: 19 april 2005, 15:33:52 »
Jag har inte räknat på Nibes maskiner... Var har du fått det ifrån. Programmet använder sig av "normerade" värmepumpar, alltså en typ av genomsnittlig COP vid en viss kW-storlek. Nibes (och andra) värmepumpar med hög verkningsgrad kan behöva en något längre markslinga än vad programmet räknar fram, då de har marknadens högsta COP.

Åhåå...

DÃ¥ har jag ingen bra förklaring.  :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!