Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sökes: Nöjda VP:s ägare med ett-rörssystem  (läst 8265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
Jag har märkt att det talas mycket lite om ett-rörssystem på forumet. Och när det talas så är det oftast i mycket negativa ordalag. Jag hoppas att det blir ändring på det. Jag uppmanar därför alla nöjda ett.rörssystemare att göra era röster hörda på forumet, för att vägleda alla vankelmodiga ett-rörare i val av värmepump.

Mvh Jarlen
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Här har du en mycket nöjd ett-rörssystems ägare, mitt system fungerar utmärkt. Jag har två slingor i källarvåning och två slingor i markplanet, slingorna kan jag enkelt strypa in efter behov. Det är inte en eller tvårörs system som avgör utan hur man dimmensionerar systemen, det är liiite enklare med två rörs (för en amatör) men med betoning på lite.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Sökes: Nöjda VP:s ägare med ett-rörssystem
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2008, 12:52:09 »
Jag har ocksÃ¥ ettrörssystem (vet inte hur slingorna är konfigurerade) med bergvärme och det fungerar strÃ¥lande.  Jag har en extra volymtank (gammal VV-beredare) pÃ¥ 210 liter och kör med radiatortermostater ( a:gl ) och det fungerar utmärkt och senaste dygnet hade jag 8 starter.  Tack vare ettrörssystemet behöver jag inte oroa mig för att termostaterna skall strypa flödet över VPn.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Sökes: Nöjda VP:s ägare med ett-rörssystem
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2008, 14:17:59 »
Jag har ettrörssystem, med tre slingor. Det funkar bra för mig, det beror nog mer på vilken temperatur man behöver på framledningen än på om man har ett- eller tvårörssystem. Jag behöver runt 60º på framledningen om det är runt -10º ute. Nu i februari har det varit neråt 10 grader om nätterna men plusgrader på dagen och då klarar pumpen värmen utan spets.

Jag använde cirka 2,8m³ olja förr, men nu har jag använt 8 700kWh förra året och i år efter lite bättre inställningar räknar jag med att komma under 8 000kWh, så det funkar bra även med ettrörssystem.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Sökes: Nöjda VP:s ägare med ett-rörssystem
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2008, 14:37:07 »
Hallå alla har ni ettrörs eller enkretssystem? ettrör så kommer det ett rör ur golvet & går in i mitten av elementet underifrån studs

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
SV: Sökes: Nöjda VP:s ägare med ett-rörssystem
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2008, 15:11:32 »
Jag har också ettrörs-system.
Är själv rörmokare/kyltekniker och kan väl en del. Har ett tidigt 70-talshus av fabrikat Hultsfredshus. 159 kvadratmeter markplan + lika mycket i inredd källare - totalt 318 kvadratmeter uppvärmd yta.
29 panelradiatorer fördelade på fyra 16mm-slingor.
IVT E7:a värmepump med 210/70 VV-ackumulator.
Senaste kända förbrukning för ett år (sept. 2006-sept. 2007) gjorde värmepumpen av med 11000 KWh.

Allt handlar väl mycket om mängden vatten i systemet. Moderna ettrörs-system har ju ofta ganska klena radiatorer baserade på El/oljeeldning. Ställer man in ett vettigt deltaT på alla berörda delar av systemet går det ganska ofta att köra värmepump på ettrör...

/Errka

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Sökes: Nöjda VP:s ägare med ett-rörssystem
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2008, 15:41:24 »
Hallå alla har ni ettrörs eller enkretssystem? ettrör så kommer det ett rör ur golvet & går in i mitten av elementet underifrån studs

Hos mig kommer det två rör ur golvet till en ventil och från den ett rör in i elementet underifrån, som på bifogad bild.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Sökes: Nöjda VP:s ägare med ett-rörssystem
« Svar #7 skrivet: 09 mars 2008, 16:21:31 »
på ett ettrörssystem kommer det bara upp ett rör ur golvet & går in i radiatorn, röret är delat inuti........funkar nästan aldrig med värmepump.......

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Sökes: Nöjda VP:s ägare med ett-rörssystem
« Svar #8 skrivet: 09 mars 2008, 16:47:57 »
på ett ettrörssystem kommer det bara upp ett rör ur golvet & går in i radiatorn, röret är delat inuti........funkar nästan aldrig med värmepump.......

Aj, menar du att mitt system är tvårörs då?????????

Har alltid hört att våra hus här har ettrörssystem.

//Ronnie
« Senast ändrad: 09 mars 2008, 16:50:09 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sökes: Nöjda VP:s ägare med ett-rörssystem
« Svar #9 skrivet: 09 mars 2008, 17:26:34 »
hej nisse gurra.
varför skulle inte ett enrörs system inte fungera med värmepump.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag tror du har lite fel nu Nisse-Gurra. Du kan ju gå in på nån internetbutik och kolla på ettrörskoppel tex Rinkabyrörs artikel 2861 resp 2862
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Sökes: Nöjda VP:s ägare med ett-rörssystem
« Svar #11 skrivet: 09 mars 2008, 17:59:22 »
på ett ettrörssystem kommer det bara upp ett rör ur golvet & går in i radiatorn, röret är delat inuti........funkar nästan aldrig med värmepump.......

Så här ser en ettrörskoppling ut, framledning och retur kommer upp från golvet. I kopplingen separeras framledning och retur mot radiatorn, dessutom finns en viss förbiledning i kopplingen. Min koppling här på bilden ingår i ett ettrörssystem.
//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Sökes: Nöjda VP:s ägare med ett-rörssystem
« Svar #12 skrivet: 09 mars 2008, 18:11:02 »
Jag har en kund jag var hos förra veckan skall försöka komma till honom igen & fota hur det ser ut, då kommer det ett rör ur golvet som delar på framledning & retur, röret är delat inuti. väldigt ovanliga system.

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Sökes: Nöjda VP:s ägare med ett-rörssystem
« Svar #13 skrivet: 09 mars 2008, 18:18:53 »
Jag har ettrörssystem i huset och bergvärme. Har fick höra att det inte skulle fungera men trots allt så fungerar det bra. Elementen är av högtemp-typ vilket gör att jag måste ha ut varmt vatten till elementen. Har därför valt en pump som klarar av 65ºC utan TS. Tror att en del har missuppfattat det här med ettrörssystem, jag har två rör till elementen. Skillnaden är att i ett ettrörssystem så går varmvattnet till första elementet där en liten del går genom elementet och resten går direkt till nästa element. Efter varje element så sjunker temperaturen på vattnet så nästföljande element behöver dimensioneras lite större (7%) för att kunna leverera rätt effekt. I ett tvårörssystem så har alla element samma temperatur på vattnet. Hade jag haft tid och pengar så skulle jag självklart satsa på tvårörssystem och nya radiatorer (lågtemp) och/eller golvvärme. Ett rätt beräknat ettrörssystem lågtemp fungerar nästan lika bra som ett tvårörssystem. Problemet med ettrörssystem är att de oftast är anpassade för oljeeldning med hög temperatur på stigarledning.
Jag är nöjd med mitt ettrörssystem och värmepump.

Här förklaras ettrörssystem:
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=38&artlang=sv
« Senast ändrad: 09 mars 2008, 18:30:29 av NibeFighter »
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Sökes: Nöjda VP:s ägare med ett-rörssystem
« Svar #14 skrivet: 10 mars 2008, 10:04:18 »
Jag har en kund jag var hos förra veckan skall försöka komma till honom igen & fota hur det ser ut, då kommer det ett rör ur golvet som delar på framledning & retur, röret är delat inuti. väldigt ovanliga system.

Hur det ser ut vid golvet spelar ingen roll, det som skiljer ettrörssystem från tvårörssystem är att vid ettrörssystem är radiatorerna anslutna i serie så att returvattnet från första radiatorn blir framledning till nästa radiator och så vidare, i ett tvårörssystem är radiatorerna anslutna parallellt, så att varje radiator får lika varmt vatten på framledningen.

Ettrörssystem är inte alls ovanliga, framför allt inte i södra Sverige och det som visas på min bild är en vanlig koppling till ettrörssystem. Kommer det bara upp ett rör från golvet, så undrar man ju var termostaten sitter, den sitter ofta på kopplet.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!