Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: varvtals styrning av kompressor  (läst 29831 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
varvtals styrning av kompressor
« skrivet: 27 januari 2005, 00:23:07 »
Varför frekvens styr man inte kompressorerna på bergvärmepumparna så att dom varvar efter värmebehovet och då inte behöver startas och stoppas så ofta och dessutom kan man ta ut lite extra effekt ur kompressorn??Är det någon som vet?
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2005, 00:37:52 »
Vi undrar också, det kommer säkert. Men lite klurigare ev måste ju även cirkpumparne följa med... osså tar ju brine pumpen bra mycket mera energi om den ska gå kontinuerligt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2005, 01:07:53 »
Det förståss men o andra sidan så kanske kompressorn ligger o drar 0,6KW istället för 1,3KW för en 1215-5.
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

admin

  • Gäst
admin
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2005, 08:18:50 »
Det förståss men o andra sidan så kanske kompressorn ligger o drar 0,6KW istället för 1,3KW för en 1215-5.


Hur mycket kompressorn drar saknar i princip betydelse, det som avgör besparingen är anläggningens COP (verkningsgrad).
COP kan bli lägre om man kör kompressorn med låg effekt men ändå kör brinepumpen på full effekt.

Självklart kommer värmekomforten att bli bättre, jämnare värme och större möjligheter att anpassa värmepumparna för full eller nära full effekttäckning ser jag som de självklara fördelarna.

Med flödesreglerad eller temperaturstyrd brinepump borde även COP kunna bibehållas på en hög nivå.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2005, 09:56:07 »
Varför frekvens styr man inte kompressorerna på bergvärmepumparna så att dom varvar efter värmebehovet och då inte behöver startas och stoppas så ofta och dessutom kan man ta ut lite extra effekt ur kompressorn??Är det någon som vet?

På större pumpar (läs trefaskompressorer) så tror jag att det är en kostnadsfråga. Att frekvensstyra en trfaskompressor är förhållandevis dyrt. Mer elektronik, framför allt dyra kraftkomponenter. Enklare då på en mindre inverter som bara är enfas och inte så strömkrävande. Men jag tror att vi kommer att få se en hel del nya tekniker, bla Copelands Digital Scroll som verkar vara klart kostnadseffektiv.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Kompressor Experten

  • Gäst
Kompressor Experten
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2005, 10:38:11 »
Copelands Digital Scroll är ett rent skämt.

Det låter flashigt med "Digital Scroll" i vårt moderna IT samhälle.

Den enda fördelen med denna kompressor är att du slipper viss elektronik (som inte behöver vara så dyr om du vet hur du skall gå tillväga). Resten är väldigt dåligt med denna kompressor, speciellt COP vid låga effekt uttag. Copelands teknik för att kunna "varvtals styra" är en amatörmässig variant där man använder bl.a. en magnet ventil utanför som styr flödet av köldmedium. Magnetventilen öppnar/stänger (se ett/noll i den digitala världen) och styr flödet. Denna teknik har inte en chans mot en ”riktig” varvtals styrd kompressor där hemligheten ligger i styrningen av motorn som går upp eller ner i frekvens och därav påverkar effekt uttaget. Copeland kompressorn låter dessutom väldigt mycket jämfört med deras traditionella scrollar samt att denna styrning är väldigt "grov/ojämn" jämfört med en riktig Inverter kompressor".

MVH
Kompressor Experten



Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2005, 10:54:58 »
Problemet (enligt Copeland) med varvtalsstyrning av scrollar är väl smörjningen som blir lidande när valvtalet sjunker?

Har du läst deras papper om styrning av scrollar?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Kompressor Experten

  • Gäst
Kompressor Experten
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2005, 11:06:27 »
Copeland ligger långt efter när det gäller denna Inverter teknik. Hemligheten är också som du säger att kunna smörja de mekaniska delarna vid låg frekvens.
Det finns andra kompressor fabrikat (kanske inte de mest kända för oss nordbor) som har denna överlägsna teknik.

Copelands scroll konstruktion kan inte uppfylla smörjning vid låg frekvens, därav deras försök till digital scroll.

I framtiden kommer Inverter tekniken ta över allt som idag är on/off. Det gäller även andra applikationer än VP:ar

MVH
Kompressor Experten

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2005, 12:38:03 »
Copelands Digital Scroll är ett rent skämt.

Det låter flashigt med "Digital Scroll" i vårt moderna IT samhälle.

Copelands teknik för att kunna "varvtals styra" är en amatörmässig variant där man använder bl.a. en magnet ventil utanför som styr flödet av köldmedium. Magnetventilen öppnar/stänger (se ett/noll i den digitala världen) och styr flödet. Denna teknik har inte en chans mot en ”riktig” varvtals styrd kompressor där hemligheten ligger i styrningen av motorn som går upp eller ner i frekvens och därav påverkar effekt uttaget. Copeland kompressorn låter dessutom väldigt mycket jämfört med deras traditionella scrollar samt att denna styrning är väldigt "grov/ojämn" jämfört med en riktig Inverter kompressor".

MVH
Kompressor Experten




Låter inte som om du läst på ett dugg eftersom du beskriver tekniken helt felaktigt.

Men jag gissar att du har valt ut din favorit....  ::)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Kompressor Experten

  • Gäst
Kompressor Experten
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2005, 13:24:15 »
Hej Igen

Ta inte illa upp, men vi har testat denna kompressor mot Inverter kompressorer och vet vad den går för. Jag kan tekniken ganska bra. Min beskrivning är en ganska kort sammanfattning av vad det handlar om. Givetvis kan vi prata detaljer också, men det känns inte aktuellt i detta fall.

MVH
Kompressor Experten  

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2005, 14:15:06 »
Nej, jag tar inte illa upp. Jag ifrågasätter din objektivitet. I synnerhet som det du säger inte stämmer ett dugg med vad Copeland själva säger. Att lansera en ny teknik med lögner torde vara en särdeles dålig affärsteknik så vem ska man tro på? En anonym postare eller tillverkaren?

Du må vara hur mycket expert som helst men så länge du  väljer att vara anonym och mystisk så väger du IMHO in ganska lätt.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

san

  • Gäst
san
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2005, 15:28:40 »
Varvtal styrning av scroll kompressor har sina nackdelar också! Svängningar i frekvens leder till olud, t.ex. vid 35 Hz börjar Värmepump gunga och ger en låg frekvens buller som fotplantar sig i väggar och golv. Vid 50 Hz får man ibland rinngande ljud i element runt i huset och vid mer än 60 Hz skrikande hög frekvent, otrevlig ljud. Vid 70 Hz, det är omöjligt att vara i samma rum som värmepumpen. Kan man isolera vp mot alla dessa frekvens nivåer?? Om en scroll kompressor är kopplat till en frånluftsvärme pump, då måste kompressorn stanna vid avfrostning (cirka 10-14 ggr om dygn), då försvinner fördelen med en varvtalstyrd scroll kompressorn. Slitage blir lika mkt! Jag vet inte om man vinner någonting med varvtalstyrd kompressor. En som vet. Jag har också en granne som är mkt missnöjd med sin Autoterm scroll komp laddat bergvärmare pga ljud.

Utloggad FredrikO

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2005, 21:15:37 »
Jag tycker det känns lite olustigt när pseudonymen Kompressor Experten uttalar sig om att Copelands teknik är ett skämt.

Förra gången jag såg detta namn så var det för att påvisa att forumet baktalade IVT HT+. Där berättade experten att han/hon jobbade med kompressorn till dessa pumpar. Dvs. en av Copelands konkurrenter.

Kan man då tro på objektiviteten i dessa inlägg?  ???
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Kompressor Experten

  • Gäst
Kompressor Experten
Re:varvtals styrning av kompressor
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2005, 21:41:33 »
Till PerF:
Jag väljer att vara anonym (och kanske lite mystisk).
Ser faktisk ingen anledning till att registrera mig.
Om någon vill mig något på detta forum kan man alltid göra ett inlägg.

Jag kan väl dock avslöja att jag representerar en av världens största kompressor tillverkare (inte Europeisk, inte Amerikansk). Har tillgång till de flesta kända VP fabrikat samt kompressor fabrikat på marknaden.

Jag har mätdata på Copeland Digital Scroll jämfört med andra kompressor fabrikat, därav viss fakta.
Copeland själva vet att de inte har en chans mot en "riktig" Inverter kompressor med sin digitala scroll.
Vi får väl se om denna dyker upp i något större sammanhang på marknaden, tror inte det.


Till San:
Jag håller med dig att en Inverter kompressor kan ge vissa vibrationer vid vissa frekvenser. Det kallas för egenfrekvens. Dessa egenfrekvenser blockeras lätt ut via styrningen (mjukvaran) av t.ex. en VP. Det handlar framförallt om hur man designar sin kylkrets samt rörsystem. Gör man detta på rätt sätt så får man inga större problem med ljud, även vid hög frekvens som 100Hz och upp.

Man får ännu mer nytta med en Inverter kompressor på en frånlufts VP jämfört med en berg/mark VP.
Det beror på att man kan utnyttja förångnings sidan (Temp diff= stor)  mer än på en berg/mark VP (Temp diff= liten). Genom att ha en bra styrning (samt mjukvara) kan man maximera effekt uttaget från frånluften samtidigt som effekten anpassas efter behovet. Kompressorn varvar upp samt ner (behöver aldrig stoppa) vilket minimerar slitaget jämfört med on/off.

Ang Autoterm, så kan jag inte riktigt uttala mig.
Förstår inte din fråga, är den varvtalsstyrd eller?

MVH
Kompressor Experten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!