Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig uppvärmning VVB  (läst 1827 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anakin

  • Gäst
Anakin
Dålig uppvärmning VVB
« skrivet: 06 mars 2012, 07:40:44 »
HAr noterat nu när min son badar badkar att uppvärmningen av vvb fungerar rent ut sagt uselt, det går inte att duscha efter att han badat. Det verkar som förinställningen är 50C i vvb. När man fyller badkaret, porslinsbadkar av standardmodell... vad kan det vara 150l?... faller temperaturen i vvb till 32C när den fylls på med kallvatten. Jag ser på displayen att vvb-uppvärmningen går på, men den försvinner efter ett tag. Även efter 1 timme har vvb temperaturen bara stigit till 37C. Tittar jag på temperaturen i radiatorsystemet pumpar den ut varmare framledningsvatten än temperaturen i vvb. Ska det vara så? Borde inte fokus i vp vara att få upp vvb temperaturen snabbt. Tips o råd någon?

Det är en Thermia Atria modell från 2009... vvb=85l?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Dålig uppvärmning VVB
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2012, 07:47:30 »
Nej min unge padawan ;), sÃ¥ ska det inte vara sÃ¥klart.  Du har 180l VVB i din maskin.  Förmodligen har du luft i din TWS slinga, det är ett vanligt förekommande fel.  Bara att luft.  Kolla även hur mkt vatten det forsar ur din kran,  har för mig att 12l/min är max för skiktningens skull.  Kommer det mer än det sÃ¥ kan du strypa inkommande VV till maskinen lite grann.

Obi Wan  ;D

Anakin

  • Gäst
Anakin
SV: Dålig uppvärmning VVB
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2012, 08:01:03 »
I can feel the force. 10.000 krs frågan om det nu handlar om luft i tws slingan o möjlig för hög inkommande kv-mängd. Vad göra?


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Dålig uppvärmning VVB
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2012, 08:05:41 »
Spola o strypa  :)   Bilder  :)  *vinkar*   Borde stÃ¥ ngt i manualen om hur du spolar tws.  Annars fÃ¥r jag väl skriva det dÃ¥ men det är sååååå  mkt text :P ;D

Anakin

  • Gäst
Anakin
SV: Dålig uppvärmning VVB
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2012, 08:11:50 »
Skriv du. Du har hela dagen på dig eftersom både vp o manualen står hemma o jag är på min dödsplanet! Tack på förhand!

Anakin

  • Gäst
Anakin
SV: Dålig uppvärmning VVB
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2012, 08:21:42 »
TWS står för?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!