Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmitek 6 TBR  (läst 5879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Johansson

  • Gäst
Mattias Johansson
Varmitek 6 TBR
« skrivet: 25 mars 2004, 19:58:38 »
Hej har i dagarna fått en Varmitek 6 tbr installerad !
300l beredare.400m markslinga.Hus 120 m2 byggt -62 förbrukade tidigare 3m2 olja.Bor i skåne.
Är intresserad om där finns någon annan här som
vill byta/lämna  information om tex.
Drifttider,
Innegivare,
Inställningar,
Problem ? kostnad ?
Service hur ofta ? kostnad ? Mvh Mattias


Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Varmitek 6 TBR
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2004, 16:43:54 »
Har en 8TBR som jag loggar, har kört den i ett år och om du mailar din adress till mig kan jag skicka över mina data till dig, dessa ligger på Excellfil. Loggar även andra data externt direkt till PC.
Maila på reino@lager.st
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Varmitek 6 TBR
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2004, 23:50:56 »
Mattias
Mailade mina data till dig, men fick error på den adress du mailade ifrån! den adress som du skrev i mailet fattar jag inte...

på't igen!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad JanWic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Re:Varmitek 6 TBR
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2004, 17:57:30 »
Hallojs,

Jag postade just nedanstående text på "grannforumet" byggahus.se:

I dag är det ett år sedan en Varmitek 8TBR flyttade in i våran källare. Huset är byggt 1936, tilläggsisolerat med treglas, 129kvm, i Mölndal [mu:ndål]. Borrhål 160m, 142m aktivt. Tidigare eluppvärmning med dryg 20 MWh/år plus hushållsel. En man och fem kvinnor i huset = dygnsvattenförbrukning över 500 liter = mycket duschande och badande och svårigheter att få ha TV:n i fred för att få titta på Motorjournalen på tisdagskvällarna eftersom det sänds så mycket såpor samtidigt.
 
Pumpen har under detta året sugit i sig 5238 KWh, och utav dem står elsteget för 610 kWh. 440 timmars driftstid har pumpen ägnat åt varmvattenproduktion, men styrdatorn kan inte tala om i vilken omfattning det var ena eller bägge värmepumpsstegen som sysslade med detta. Hushållselen snittar ca 30 kWh per dag.

Utloggad JanWic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Re:Varmitek 6 TBR
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2004, 18:04:10 »
Lite andra Varmitek-erfarenheter medans man ändå är i farten. Någon av er pumpsvågrar som känner igen detta?

  • Strömbrytaren för sommar/vinterdrift var felkopplad vid leverans, fixades till galant av säljaren utan gnöl
  • Trycket pÃ¥ bergsidan har minskat frÃ¥n 1.5 till 0.8 pÃ¥ ett Ã¥r. 1 - NÃ¥gon som vet hur man fyller pÃ¥ utan att behöva ruinera sig. 2 - Är detta normalt?
  • Sambon skruvade ned radiatortermostaterna vilket fick till följd att pumpen tokkörde innan tryckvakten slog av. Dock hann nödfunktionen i ES3:an dra igÃ¥ng elsteget, vilket ju är OK, men elstegets skyddssäkring slog ut innan dess egen termostat gjorde det. Det tog mig ett tag att komma pÃ¥ att detta hade hänt.
  • ES3:an kan under vissa omständigheter använda elsteget till varmvattnet trots att man tydligt sagt Ã¥t den att lÃ¥ta bli. Irriterande.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Varmitek 6 TBR
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2004, 18:30:05 »
En man och fem kvinnor i huset = dygnsvattenförbrukning över 500 liter = mycket duschande och badande och svårigheter att få ha TV:n i fred för att få titta på Motorjournalen på tisdagskvällarna eftersom det sänds så mycket såpor samtidigt.
 
Pumpen har under detta året sugit i sig 5238 KWh, och utav dem står elsteget för 610 kWh. 440 timmars driftstid har pumpen ägnat åt varmvattenproduktion, men styrdatorn kan inte tala om i vilken omfattning det var ena eller bägge värmepumpsstegen som sysslade med detta. Hushållselen snittar ca 30 kWh per dag.

Grattis, då kan du väl köpa en TV extra för pengarna....?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad JanWic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Re:Varmitek 6 TBR
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2004, 18:45:07 »
Ack, du skall veta att det är ett svårt liv. "Mååååste du titta på detta?" De fattar inte alls konsten i Motorjournalen, inte ens inslaget där de testade blåa Pusch Dakota gick hem. Suck...

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Varmitek 6 TBR
« Svar #7 skrivet: 31 mars 2004, 18:53:15 »
  • Sambon skruvade ned radiatortermostaterna vilket fick till följd att pumpen tokkörde innan tryckvakten slog av. Dock hann nödfunktionen i ES3:an dra igÃ¥ng elsteget, vilket ju är OK, men elstegets skyddssäkring slog ut innan dess egen termostat gjorde det. Det tog mig ett tag att komma pÃ¥ att detta hade hänt.
Ta bort termostaterna så du har garanterat flöde, nån enstaka kvar i nå't sovrum kanske, resten justerar du väl på värmekurvan?!

  • ES3:an kan under vissa omständigheter använda elsteget till varmvattnet trots att man tydligt sagt Ã¥t den att lÃ¥ta bli. Irriterande.
LÃ¥ter skumt...
...men jag förutsätter att du under "Stegdefinition" har angivit NEJ på steg 3 för VV-prod! Om du dessutom sätter övre gräns för steg 3 till den utetemp du måste ner till för att behöva eltillskott för värmen så har du 2 st säkerheter mot att eltillsats för VV-prod läggs till. Vi behöver eltillskott vid -16 grader så då har jag ställt steg 3 så att den inte kan starta vid varmare utetemp! har aldrig haft det problem som du beskriver! Men det borde räcka med NEJ i Stegdefinitionen!
Har du talat med Varmitek eller MK-Energi om detta?


Jag loggar tempen både in/ut på brine varför jag enkelt kan se hur många steg som använts och varför. När steg 2 går in sänks utgående brine-temp 1 till 1,5 grad.

Det kommer snart en ny ES3:a som vi kan få köpa till uppdateringspris, kommer att finnas mera möjligheter, vet dock inte vilka eller till vilket pris ännu.
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad JanWic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Re:Varmitek 6 TBR
« Svar #8 skrivet: 31 mars 2004, 19:23:53 »
Citera
Har du talat med Varmitek eller MK-Energi om detta?

Jo, jag tog upp saken med MK-energi, de brukar ju vara hyggliga människor. Jag fick en hänvisning till programmeraren som sedan svarade att det berodde på att pluskvamperfektorn gick i PID-läge eller något sådant. Hua, är för gammal och för trött för sådant. Blåa Pusch Dakota, där hänger jag med.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Varmitek 6 TBR
« Svar #9 skrivet: 02 april 2004, 01:06:58 »
JanWic!
Öppna alla termostater koppla in en rumsgivare till VP. det tjänar du igen snabbt, jämnare temp inne och kompensation vid solinstrålning o när alla är hemma (var o en ger ca 200w även tjejer..)
sen justerar du kurvan så att rumstempen blir lagom.
Blir det för varmt i något rum, då stryper du där.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Mattias Johansson

  • Gäst
Mattias Johansson
Re:Varmitek 6 TBR
« Svar #10 skrivet: 06 april 2004, 12:36:56 »
Det var många fina svar har ni fler tips så är det bara att ösa på .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!