Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köldmedel slut i VPF-2000 frÃ¥n 1989=Döden för SkÃ¥pet?  (läst 4998 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sumsaR

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
(Detta blev samma inlägg sÃ¥ pÃ¥ en annan sida pÃ¥ forumet men sÃ¥g inte alla Nibe inlägg för jag tryckte pÃ¥ fel knapp  huvuddunk )

Suveränt forum, sjukt kul att läsa igenom det som står här. Har haft hus i lite över ett år och klurade igår ut varför våran Nibe Twin Fighter's kompressor slutat fungera. Efter att ha läst inlägg här kunde jag härleda det till att det saknas kyl medel i våran Vpf2000. Vet att det inte går att fylla på med nytt kyl medel (R22 om jag fattat allt rätt) men man måste ju kunna reparera eller installera bara ny kompressor med nytt lagligt kyl medel. Och vart börjar man då att leta? Tar hellre en smäll på 15-20 nu och skjuter det stora bytet två år framåt. Så ett par frågor.

Vart hittar jag en manual PDF kopia till en Twin fighter från 1989?
Fungerar systemet om man väljer bort återvinningen men har kvar normal ventilation? Mode II på Vpf 2000.
Vart hittar jag en BRA kunnig tekniker/firma att reparera våran kompressor runt sthm (Bålsta)?

Efter detta är lösta skall jag klura ut det bästa uppvärmnings sättet till våran villa. (167+122kvm)

Igen kul med ett super forum om värmeprylar!


/Rasmus 8)

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Istället för att reparera den så tycker jag att du ska leta på Blocket och liknande siter efter en bättre begagnad. Det är säkert en mycket bättre affär än att försöka bygga om en nästan 20år gammal VP

Ett axplock från Blocket
http://www.blocket.se/vi/16360469.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/16276505.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/14744895.htm?ca=11_s

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad sumsaR

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ah, du är ju inne pÃ¥ ett helt annat BÄTTRE spÃ¥r ju!   Thumbsup

Hur blir det med kompatibilitet mellan min tidiga krita-period värmepump och dessa fräsiga nya? Kommer dom att gå att koppla ihop med mitt gamla EVC-300 Skåp? Plus man har bytt ut modulen uppe i höger hörn på EVC skåpet men montören som var här för ett par månade sedan visste inte ens vad det var för något, hur skall man som dödlig kunna begripa sig på dessa saker då?

Tror nu jag läst mig till att denna gör allt min gamla twin fighter gjorde eller? Räcker en Nibe 310p till ett hus på 250kvm?

(Ser nu möjlighet till att skaffa en badtunna istället för att ge alla mina pengar till CTC/IVT/NIBE  :D)

Tack igen! Rasmus
« Senast ändrad: 13 maj 2008, 15:21:24 av sumsaR »

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Jag vet inte hur mycket effekt din gamla VP gav men det är väl mycket tveksamt om en 310p räcker till. Jag reflekterade inte på vilken yta ditt hus har. Fast en fräsh 310p ger kanske bättre energitäckning än en ombyggd Twin som var det första alternativet ;)

Du borde egentligen ha en 360p men det var mest för att belysa att det finns bättre begagnade alternativ till att bygga om din gamla VP.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Tar hellre en smäll på 15-20 nu och skjuter det stora bytet två år framåt. Så ett par frågor.
/Rasmus 8)

Om du bara vill skjuta upp bytet ett par år så kan du ju lika gärna köra med endast elpatronen i gamla pannan.
15-20000kr tjänar du inte in på 2 år med en Nibe 310/360.

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad sumsaR

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har en varmvattenberedare som är på dödens brink med med temperaturen varierar mellan 20-50 grader. Tror att en 310P skulle kunna fungera hos oss i fyra-fem år och sedan byta till något att skryta med typ berg värme/luft-vatten. Vi har en luft-luft Panasonic fläkt som står och går med så jag tror att en begagnad 310P kommer bli pörfekt!

Citat från frun:

"Fan fungerar det här fÃ¥r vi ju skicka han forums killen champagne typ!"  ;D

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Om du kan köra den i några år och lyckas få en billig installation så kan det nog gå hem ekonomiskt.

Nibe anger en besparing på mellan 6 och 8,5MWh/år. Räknar man med ett pris på 1kr/kWh och du hittar en till ett bra pris så skulle den kunna vara betald på tre år. Problemet med det är (precis som NIC2 skriver) att du inte får någon "vinstmarginal" i det hela. Men väger man in att du måste köpa ny VV beredare om den gamla är slut och kanske måste se över ventilationen om inte din gamla VP fotfarande kan sköta den delen så kanske ekonomin går ihop ändå. Lite många "om" och "kanske" men fundera på det hela.

Sen kan det ju dyka upp ett "perfekt" objekt på annonssidorna på nätet. Många byter under våren och sommaren för att vara rustade inför nästa vinter.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!