Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: henrikke
« skrivet: 06 december 2012, 20:59:48 »

Det slog mig också att förra året vid den här tiden hade jag pellets-ångest. Låna kärra, lasta 832 kg för hand, kånka in, rengöra brännaren och pannan, fylla på och sen snåla som fan så man skulle klara tre veckor innan proceduren skulle göras om.

Att skaffa BV är i särklass det smartaste jag gjort, både ekonomiskt och livskvalitativt.
Skrivet av: henrikke
« skrivet: 06 december 2012, 20:57:01 »

Här var det aktivitet...har testat att elda en dag och inte elda en annan med samma temp. Jag har en elmätare installerad. En Solo från Forum. Dygnet jag sket i att elda hade jag dragit 60 kWh. Det dygnet jag eldade så drog jag 36 kWh. Ingen vind och -6 grader ute.

En jävla skillnad helt enkelt. Jag älskar min braskamin och jag älskar gratis ved!
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 december 2012, 22:26:59 »

en innegivare är ju annars ett bra komplement. Men visst det är ju det du gör om än på ett lite annorlunda sätt.

Skrivet av: Olle61
« skrivet: 03 december 2012, 21:59:53 »

Vi har ett trähus som reagerar snabbt. VP startar vid 21,5°C och stoppar vid 22°C. Funkar bra för oss.

Jag kommer ihåg elavbrottet vi hade vid stormen Per, då körde vi utegivare. Huset blev utkylt till typ 16 grader, det var inte jättekallt ute, kanske +7 °C. Trots max kurva kunde jag inte få VP att gå konstant, slutade med isklamp på utegivaren.  :o
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 december 2012, 20:33:01 »

jag hade nog inte kört så. Men det beror ju bland annat på hur pass med effekt man har i värmepumpen.

Nackdelen blir ju om tiden det tar för värmen att avges så det påverkar rumstemperaturen tar för lång tid. Det betyder då att temperaturen kommer fortsätta öka efter att börvärdet är uppnått även om värmepumpen då stänger av vilket resulterar i att det blir för varmt, i alla fall under en viss period.
 
Alternativt, om man har en för liten värmepump, att när termostaten indikerar att värmepumpen ska sätta igång så klarar den inte av att på kort tid nog få upp temperaturen vilket resulterar i att det blir för kallt, i alla fall under en viss period.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 december 2012, 19:07:24 »

Om man har en plats i huset som kan känna värmen och kylan från hela huset så funkar det bra att som i ditt fall styra endast efter innetemp men i de flesta fall är det bättre att låta styren jobba med både ute samt inne givare.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 03 december 2012, 17:32:47 »

Jag har skrotat utegivarstyrningen till min gamla värmepump, jag fick det inte att fungera bra. Nu kör jag med en centralt placerad elektronisk termostat med 0,5 °C kopplingsdifferens. Cirkulationspumparna slås av när värme inte behövs. Om vi känner oss lite frusna kan jag snabbt justera upp temperaturen, pumpen går ju konstant tills börvärdet är uppnått. På samma sätt kan vi ju snabbt minska temperaturen vid behov, pumpen står stilla tills värme behövs igen. Inget mickel med kurvor. Aldrig övertemp. Långa gångtider har vi, och det skall ju vara bra för kompressorn.

Jag tycker inte att man skall behöva vänta ett dygn på att få effekt av en ändrad inställning... Frågan är vad jag skall göra när VP lägger av och en ny skall installeras, köra vidare på detta sätt eller gå på standardlösningen...
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 december 2012, 15:39:27 »

att anse att en värmepump skall sluta producera värme bara för att en innegivare visar att temperaturen är 1 grad högre än bör är inte förenligt med allas behov. I en modern värld som vi lever i kunde man tänka sig att rumsfaktor bestod av två värden. Påverkans faktor vid övertemp och undertemp. eller ett ja/nej värde som säger stoppa VP vid övertemp.

Men vi ska som sagt komma i håg att hus och värme är lite knepigt. En justering av en kurva kan som bekant ta upp till ett dygn innan man märker effekten av ändringen. Att temperaturen råkar gå lite över bör borde därmed betyda att man kan släppa lite på gasen - inte nödvändigtvis stänga ner motorn.

Men absolut. Får man en ofta förekommande och relativt varaktig övertemp så bör man se över sin lösning och då kanske titta bortom innegivaren alternativt placera innegivaren så att den tidigare blir påverkad. Mitt första drag hade nog varit att installera termostater på de radiatorer som är mest påverkade av elden.



Skrivet av: Olle61
« skrivet: 03 december 2012, 15:03:14 »

En väldigt komplicerad lösning på något som borde finnas som standard i värmepumpens styrning...
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 december 2012, 14:34:50 »

Har man radiatorer tycker jag man kan sätta termostater på de raddar som är närmast kaminen.
Det fungerar ju även i kombination med innegivaren, som då sitter längre bort utgår jag från.

Värmepumpen kommer inledningsvis fortsätta värma huset i övrigt men termostaterna kommer dra ner den avgivna energin i kaminrummet. Då kommer den direkta värmen till nytta och värmepumpen behöver inte jobba lika mycket med att värma övriga huset.

Om värmeavgivningen från kaminen uppgår till sådan usträckning att huset i övrigt börjar bli överuppvärmt så kommer innegivaren justera ner börvärdet enligt den faktor man angivit. har man 6 i faktor och en ett bör på 40 och en grad övertemp så blir ju det en framledning på 34 vilket är ganska stor skillnad. För mig är det skillnaden mellan -10 grader ute och 0 grader ute. Grovt räknat en halverad förbrukning.

Får man problem med att det blir FÖR varmt i hela huset. Dvs problemet är av karaktären komfort snarare än ekonomi så är det läge att utrusta alla radiatorer med termostat och då i kombination med en arbetstank av något slag. Alternativt att ha en termostat som blockerar värmepumpen.

I mitt fall med thermia har jag en sådan enligt Lexus inrådan. Den jobbar mot nattsänkningen och förhindrar effektivt värmepumpen från att producera värme.

Personligen ser jag inget problem i att kombinera olika lösningar.

1. Termostater där det ofta behövs eller överallt om man har tank.
2. Innegivare som hanterar den över- och undertemperatur som naturligt kan uppstå, termostater till trots. Krävs i ett sådant sammanhang att den är strategiskt och väl placerad.
3. En övergripande termostat med möjlighet att blockera värmepumpen i det fall det blir för varmt.

Invid punkt 2 alternativt 3 ovan kan man inkludera styrning av ventilationsaggregat och/eller kyla.


Vissa skulle kanske argumentera att punkt 2 inte behövs. Men detta blir ett sätt att kunna hantera de fall där det blir för kallt inne. På grund av vädring eller blåst. Alternativet är att dra upp kurvan lite, något som inte blir särskilt kostsamt om man kompletterat anläggningen med punkt 3 ovan.

En väl fungerade thermia/danfoss link kan göra just alla dessa tre saker i ett.

Det är inte svårare än att varje rum har koll på tempen och en mål temp. Att vi kan justera flödet vid behov så att värmen landar där den bäst behövs. och att vi utifrån detta kan önska eller minska kurvan eller till och med stänga ner värmeproduktionen helt och hållet.


Man kan också skita i detta helt och hållet och öppna ett fönster när man eldar. Good enough för de flesta. Allt beror ju på hur ofta och hur mycket man eldar skulle jag säga. Eller hur pass höga krav man har på komforten.

En tank, termostater, innegivare och en trådlös termostat är ju ingen dyr investering för att få en väldigt dynamisk och komfortabel och med lite tur resursbesparande lösning.   
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 december 2012, 19:19:41 »

Man kan komplettera Niben med en termostat som blockerar värmen vid en viss temperatur men då gäller det att värmen från kamin når hela huset och det är det nog sällan den gör. I de flesta fall är det nog bättre att framledningen sänks det blir lätt obehagligt kallras från fönster och kallt i rum en bit bort från kamin om värmen blockeras helt men möjligheten finns för den som vill ha det så.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 02 december 2012, 19:13:30 »

Eldar du riktigt mycket och kan ge så mycket huset behöver så går inte värmepumpen alls.

Han hade ju eldat till 20,9 °C alltså behöver inte huset mer. Ändå går VP. Jag har för mig att jag läst här om en VP (Viessmann?) som slutar värma när rumsgivaren överskrider börvärdet. Det visar på att styrningen inte är optimal på Niben i detta fallet, tycker jag. Det vore rimligt med en inställning som helt stoppar husvärmning när innegivaren överstiger börvärdet.
Skrivet av: henrikke
« skrivet: 02 december 2012, 12:14:25 »

Värmepumpen går mindre när du eldar.
Eldar du riktigt mycket och kan ge så mycket huset behöver så går inte värmepumpen alls.

Det är väl inte så knepigt att förstå? Du ska inte ändra börvärdet så vida du inte har för varmt även när du inte eldar


Jag fattade inte vad faktorn gjorde. Självklart kommer jag inte ställa ner bör-tempen, då blir jag nog skild. Det var därför jag lade till en smiley.

Braskamin is da shit!
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 02 december 2012, 10:11:51 »

Då blir det till att sänka bör-tempen

Tack för att du förklarade så jag fattade!

Värmepumpen går mindre när du eldar.
Eldar du riktigt mycket och kan ge så mycket huset behöver så går inte värmepumpen alls.

Det är väl inte så knepigt att förstå? Du ska inte ändra börvärdet så vida du inte har för varmt även när du inte eldar
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 01 december 2012, 23:39:03 »

Då blir det till att sänka bör-tempen

Tack för att du förklarade så jag fattade!
Men då får du ju kallt när du inte eldar.
Skrivet av: henrikke
« skrivet: 01 december 2012, 22:49:44 »

Då blir det till att sänka bör-tempen

Tack för att du förklarade så jag fattade!
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 01 december 2012, 22:41:17 »

Ok, alltså kommer vp jobba pga utetemperatur oavsett om jag eldar upp till 30 grader inne?
Förmodligen inte. För då ligger du 10 grader över bör. Med en faktor på 6 så blir det en sänkning av framledningen på 6x10= 60 grader. Tror det räcker att du eldar lite längre och får 22 grader på rumsgivaren. Då sänker den 6x2 grader och räknar hem ganska fort. Du får inte stressa. Den kommer stanna så småningom.
Skrivet av: henrikke
« skrivet: 01 december 2012, 22:37:41 »

Ok, alltså kommer vp jobba pga utetemperatur oavsett om jag eldar upp till 30 grader inne?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 december 2012, 20:52:39 »

Det går inte att få mer 6 är max men det går att ansluta en termostat till vp som blockerar värmen vid övertemp men annars är termostater i närheten av kamin bra stänger du vp helt blir det kallt i de delar som kamin värmen inte når.
Skrivet av: henrikke
« skrivet: 01 december 2012, 20:46:23 »

Om du har faktor 6 på innegivaren sänker den börvärdet på framledningen med 6 grader för varje grad övertemp inne jämfört med värme kurvan du har inställd i vp så givarna styr båda 2.

Ok Smurfen, hur gör jag för att innegivaren skall bestämma mer? Upp eller ner med faktorn?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 december 2012, 20:42:49 »

Om du har faktor 6 på innegivaren sänker den börvärdet på framledningen med 6 grader för varje grad övertemp inne jämfört med värme kurvan du har inställd i vp så givarna styr båda 2.
Skrivet av: henrikke
« skrivet: 01 december 2012, 20:37:32 »

Yes!

Men innegivaren bestämmer väl om den e aktiv?

Så utgivaren blir väl mest en avläsare?
Skrivet av: rocas
« skrivet: 01 december 2012, 20:33:28 »

Har du utegivare också?
Skrivet av: henrikke
« skrivet: 01 december 2012, 20:28:50 »

Tjena

Första vintern med Nibe F1245 10kW.

Idag sjönk temperaturen från -5 till - 10. Vi har rumsgivaren aktiv och inställd på 20.0 grader. Eldar i kaminen och har en innetemp på 20.9 grader och ändå går pumpen och ordnar värme.

Borde inte innegivaren säga till pumpen att nu är det varmt, ge fan i att starta.

Kan det vara att ute-temp har sjunkit så mkt de sista timmarna, eller har jag missat ngn inställning.

Har ställt ned gradminuterna på -100 och -600 på tillsatsen.

Jag har faktor 6.0 på innegivaren.

Ngn idé?

Med vänlig hälsning,
Henrik

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!