Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert luft-vatten, IVT  (läst 6033 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundblad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Offert luft-vatten, IVT
« skrivet: 26 augusti 2004, 20:37:47 »
Hej!

Fick en offert idag på IVT Optima+Combicompact (med slängning av gammal elpanna och montering m.m.). Priset blev på 86000 kronor. Verkar det rimligt?

Dessutom mailade jag med IVT häromdagen och enligt den jag fick tag på, så har Combicompact utgått och är helt slut. Nya Optiman skulle tydligen köras med 290 A/W istället. Enligt honom ger det större besparing. Jag vet inte hur min installatör kommer att hantera detta med tanke på offerten eller om det är någon större prisskillnad. Är det någon som vet något om skillnaden mellan dessa båda pannor? Finns det någon anledning att betala mer för att få den nyare?

MVH/Peter

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Offert luft-vatten, IVT
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2004, 23:17:56 »
Jag har idag fått en luft/vatten värmepump installerad och klar (inkl. borttagning av gamla pannan) för 73500:-

Det är inte en IVT utan en CTC EcoAir 5,9 + CTC EcoEl som jag hört mycket positivt om av andra luft/vatten köpare.

Priset jag fick var bra. Andra jag pratade med ville ha allt mellan 75000 till 85000.  ;D
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Offert luft-vatten, IVT
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2004, 07:02:11 »
jag har installerat samma som FrerdrikO och betaldade för detta 75000 inkl bortforsling av den gamla pannan.
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad lundblad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Re:Offert luft-vatten, IVT
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2004, 18:05:29 »
Tack för de svaren. Tar in en offert från CTC-leverantör också. Finns det några för- eller nackdelar med de repsektive alternativen? Det är ju svårt att diskutera kvalitet och livslängd, för där har väl alla sin egen ånsikt, men rent funktionsmässigt?

MVH//Peter

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Offert luft-vatten, IVT
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2004, 23:39:30 »
Vad som är för respektive nackdelar är svårt att uttala sig om, men jag kan lista några skillnader.

* Olika sätt att värma varmvattnet. IVT/Combicompact har förrådsberedare, CTC har varmvattenslingor i en ackumulatortank.
  - Det sägs att CTCs lösning ger jämnare temperatur till elementen, inget stillastÃ¥ende vatten i en beredare. IVTs lösning ger förmodligen mindre tillskottsel för varmvatten.

* CTCs EcoEl fungerar också som ackumulatortank vilket är bra om man har ett radiatorsystem med liten vattenvolym. (Längre gångtider på kompressorn)

* När det gäller COP och priser, så vågar jag inte uttala mig.

(Jag känner till CTC bäst och vet att det följer med inomhusgivare och strömkännare/belastningsvakt som standard. Det tycker jag är bra. Vad som följer med IVT vet jag däremot inte, men det finns säkert listat i dokumentationen på IVT's hemsida.)
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad lundblad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Re:Offert luft-vatten, IVT
« Svar #5 skrivet: 28 augusti 2004, 12:16:02 »
OK. Om jag fattar detta rätt, så innebär det att CTC har en ackumulator där vattnet som finns i elementen får cirkulera (i den utsträckning det behövs för att radiatornena ska bli så varma som det behövs). Frågan är hur hög temperaturen behöver vara i den för att slingan för vv ska hinna värma det till 50 grader i tappningsställena. NÅgon nämnde något om att varmvattnet inte blir så varmt om man öser på, t.ex. när man fyller ett badkar. Men det kanske löste sig för honom/henne sen.
Om vi då går över till IVT med förrådsberedare, är det samma vattentemepratur på det inbyggda expansionskärlet som på beredaren? I så fall förstår jag inte varför man talar om COP vid exempelvis 30 graders framledningstemperatur. Varmvattnet är väl alltid en bit över det. Det gäller förståss även acken i CTC:n. CTC:ns fläkt verkar ha två steg. Det borde väl vara en fördel? Någon som vet om EcoAir har funnits länge på marknaden? Råd&rön hade ju ett test 2000, där IVT fick bra kritik. Där var inte CTC med, men det kanske bara var en slump.

Tack för svaren//Peter

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Offert luft-vatten, IVT
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2004, 12:35:10 »
jag kan bara svara hur CTC ECO-AIr+ECO-logic fungerar men det är så att "acktanken" är på 223 liter. Värmepumpen värmer upp denna på samma sätt som en oljebrännare med den skillnaden att VP klarar bara att värma upp acktanken till 55 grader som mest. När det gäller varmvattnet så har det förts många diskussioner här på forumet men det fungerar så att "tanken" som slingan ligger i arbetar med s.k skiktning på gott och ont. När VP går med så kall temp som möjligt (35-40 grader) vår och höst så är tempen i botten av ack tanken den samma. Högst upp i tanken sitter en elpatron som man ställer vilken temp som pannan ska ha. Ju högre temperatur man väljer där, ju mer eltillskott krävs. När det gäller stora badkar så tror jag att CTC kan få problem med att fylls detta om man inte skruvar upp panntempen (vilket ger mer eltillskott). Jag själv har min panna på 50 grader och detta är tillräckligt för att kunna duscha 4 personer i rad och även köra diskmaskin (jag kör min på VV). Hoppas att det klarnade något. ??? :-\ Jag fick besked av min installatör att CTC är enda alternativet för mig då jag har enrörssystem och panelradiatorer.
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad lundblad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Re:Offert luft-vatten, IVT
« Svar #7 skrivet: 28 augusti 2004, 14:27:41 »
Hej!

Det var intressant info om hur CTC:n funkar. Jag har ett normaltstort badkar. Antar att man får ha en extra beredare om man har hörnbadkar eller liknande, men det är bara en dröm...
Jag har också enrörssystem och tunna radiatorer. Tror inte att IVT-leverantören håller med om att CTC är enda alternativet:-)
Vad gäller skiktning, så borde det ju funka bäst när det är ganska kallt så att elementen vill ha 50 grader och på sommaren, för då antar jag att hela tanken värms till vv-nivå? Jag spekulerar i förhoppningen att någon korrigerar...

MVH//Peter

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Offert luft-vatten, IVT
« Svar #8 skrivet: 28 augusti 2004, 14:37:58 »
Hej,
anledninen till att jag valde CTC var att jag stod med en 14  :oÃ¥r... gammal olje/el panna som var ett stort hÃ¥l i botten pÃ¥ (akut alltsÃ¥ :'(). Jag frÃ¥gade vad jag skulle ha för VP dÃ¥ jag inte ville borra (för dyrt) och svaret var enkelt för honom. Direkt sa han CTC just med tanke pÃ¥ att ECO el pannan innehÃ¥ller 225 liter och VP värmer denna istället för direkt mot radiatorerna. jag är nöjd än sÃ¥ länge (installerade i maj i Ã¥r) men jag ska testa och se under vintern om mina tunna panelrad klarar att hÃ¥lla sig under 55 grader. Hoppas pÃ¥ en mild vinter alltsÃ¥! :D. CTC har nÃ¥got de kallar för sommardrift av VP dvs den värmer upp tanken till 55 gr varje cykel den gÃ¥r. Läste nÃ¥gonstans här pÃ¥ forumet att CTC har mest/varmast varmvatten sommar eller vinter dÃ¥ högre temp krävs i systemet.
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Offert luft-vatten, IVT
« Svar #9 skrivet: 28 augusti 2004, 14:45:23 »
glömde säga vad jag tror om min bespring (om det kan va nåt...).Där jag bor strax söder om vänern så är årsmedeltempen ca 6,5 grad plus och detta gjorde mitt val enkelt. Jag förbrukade ca 28000 kWH innan och hoppas komma ner i 15000 nu. Enl CTC beräkningsprogram kommer min besparing att bli 14830 kwh men den som lever får se :). Jag värmer 150 kvm i ett plan varav 25 kvm är ett dåligtb isolerat förråd. Vinden har 20 cm och väggarna 15 cm i övriga huset.
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Offert luft-vatten, IVT
« Svar #10 skrivet: 28 augusti 2004, 17:14:38 »
Hej,
När det gäller varmvatten så funkar CTC:n bra så här långt.

Installatören sa Ã¥t mig att ha 55 grader i eldelen, men jag slog av den helt istället och kör bara med värmepumpen nu.  ;)

Utan elpatron har det funkat bra (varmt i uteluften). Jag fyllde ett badkar igår utan problem och idag så duschade frun 20 minuter utan att klaga. Jag noterade att när hon duschade så startade värmepumpen och lyckades hålla temperaturen i acken i balans. Först sjönk temperaturen, men sedan stabilisreades den vid 43 grader under 15 minuter.

Luftvärmepumpen ger ju bra effekt nu när det är plusgrader, så jag räknar med att fortsätta ha elpatronen avslagen åtminstone till någon klagar.

När det gäller besparingen så förbrukade jag innan 22000 KWh, medeltemperaturen är 7,1 grader där jag bor och ny beräknad förbrukning är 9300 Kwh. Vi får se hur det blir om ett år.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad lundblad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Re:Offert luft-vatten, IVT
« Svar #11 skrivet: 28 augusti 2004, 18:11:27 »
Det lÃ¥ter ju lovande om det stabiliserar sig, för det mÃ¥ste ju betyda att det i princip aldrig tar slut vid det flödet. Men är inte 43 grader för lÃ¥gt? Enligt boverket ska man ju ha 50  vid tappningsställena för att inte fÃ¥ legionella. Eller är det bara i förrÃ¥dsberedare där bassiluskerna kan frodas ordentligt? Annars kanske det är därför ru fick rÃ¥det att ha elen pÃ¥ ocksÃ¥.

Det borde ju finnas någon som har erfarenhet av CTC över ett år som kan berätta om det är ett verkligt problem med varvvattnet då.

//Peter

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Offert luft-vatten, IVT
« Svar #12 skrivet: 28 augusti 2004, 19:26:36 »
Hje,
det finns en trÃ¥d som heter "Drar EcoHeat mycket ström" här i forumet. Ecoheat fungerar enl  samma princip (är en eco-el med VP för bergvärme". Läs den, där stÃ¥r mÃ¥nga förklaringar om CTC och VV
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Offert luft-vatten, IVT
« Svar #13 skrivet: 28 augusti 2004, 20:23:29 »
Citera
Enligt boverket ska man ju ha 50  vid tappningsställena för att inte fÃ¥ legionella. Eller är det bara i förrÃ¥dsberedare där bassiluskerna kan frodas ordentligt? Annars kanske det är därför ru fick rÃ¥det att ha elen pÃ¥ ocksÃ¥.

Det CTC säger är att man kan ha lägre temperatur i beredaren med deras lösning eftersom vattnet är i rörelse. Det ryms bara 5,7 liter i rören i beredaren.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad iSpiNNeN

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Offert luft-vatten, IVT
« Svar #14 skrivet: 29 augusti 2004, 12:25:07 »
Ett annat sätt att göra varmvatten på är:

Låt ditt radiatorvatten passera genom en värmeväxlare på returen, i andra änden av värmeväxlaren låter du grundvattnet passera innan det når en seperat elberedare. På detta sätt kommer det alltid in förvärmt vatten till din varmvattenberedare. På sommaren fungerar ditt radiatorsystem som solfångare och tar upp de 20-22 grader som finns i rummet, d.v.s. gratis uppvärmning från 7-8 grader till 20-22 grader med bekostnad på att rummen kyls ner någon grad.
På vintern förvärms varmvattnet till den temperatur som för tillfället finns i radiatorsystemet.

Genom den enkla styrning blir ditt varmvatten billigare utan att du låter kompressorn slita i onödan.

Så här har Ispinnens grundare gjort sedan 1997.
0451-611 00

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!