Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimera IVT X-15  (läst 2604 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ssjostrom

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Optimera IVT X-15
« skrivet: 16 januari 2009, 17:20:03 »
Tjena
Jag har ett nybyggt Myresjöhus med en X-15 och FBX aggregat. Tänkte kolla om det finns någon som kan hjälpa mig att optimera min pump. Hade ganska bra förhållanden i dag. -23 grader ute. Hade ställt alla rumsgivare på +22grader och kollade pumpen med jämna mellanrum. Jag hade +2,7grader in på köldbäraren och -1,7grader ut. Pumpen gick på 40Hz under långa stunder och toppade ibland på runt 55Hz. Märkte att jag ställt kurvan lite högt på värmebäraren ut, +53grader vid -20grader. Vad är max man ska ställa värmebäraren på? Jag hat golvvärme på 122m2 och vattenburna element på öv som ligger på 55m2. Jag har en pusch pump kopplad på golvvärme shunten, behöver den gå eller klarar X-15 av att driva cirkulationen själv?
Hoppas att någon här har tid att hjälpa mig med detta då min rörmockare verkar ha hål i huvudet när det gäller optimering av denna pump.
Ivt X-15, 210m borrhål, 173m aktivt, FBX frånluftsaggregat. Myresjöhus Kornett med 80kvm garage. Byggår 2009. Huset står i Umeå.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Optimera IVT X-15
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2009, 17:28:08 »
För att få bästa verkningsgrad på anläggningen skall du skruva bort att ställmotorer på golvvärmefördelarna, värmepumpen skall reglera tempen i huset, inte termostater.
För varje grad lägre värmebärare du kan köra ut så ökar COP med runt 3% !!!

Antingen plockar du bort alla ställmotorer, eller så vrider du upp rumstermostaterna på max, trimma sedan in kurvlutningen så att det blir lagom varmt i huset, med lite tur kanske du kan köra ut 5-10 grader lägre temp vid -20 grader och spara 15-30% mera el!

Förmodligen blir det radiatorerna på ovanvåningen som kommer att begränsa hur lågt du kan ställa kurvan, men det är inte säkert.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ssjostrom

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Optimera IVT X-15
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2009, 18:52:19 »
På den ena av slingorna har jag förtätadläggning av golvvärmen vid ett par stora fönsterpartier för att minska kallras. Kan jag göra så att jag stryper dom andra slingorna lika mycket och lämna den slingan som går vid fönstren helt öppen? En annan ide som jag har är att frånlufts aggregatet värmer upp inkommande köldbärare istället för utgående då jag har ett mycket bra flöde i mitt hål. Vid borrningen kom det mellan 2-3 kubik/min. Måste jag rentav demontera shuntpumpen eller släpper den igenom även om termostaten är ställd så den är avslagen?
Ivt X-15, 210m borrhål, 173m aktivt, FBX frånluftsaggregat. Myresjöhus Kornett med 80kvm garage. Byggår 2009. Huset står i Umeå.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Optimera IVT X-15
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2009, 19:08:57 »
Shuntpumpen säkerställer att du har tillräckligt högt flöde i dina golvvärmeslingor, om du stänger av den finns risk att det blir för lite flöde, men prova går ju.
Har du flödesmätare på varje slinga så ser du ju direkt om flödet räcker till.

Det är dock viktigt att du stryper bypassledningen (om du har en sån) mesta möjliga, och öppnar den trimventil som brukar sitta på returen från golvfördelaren tillbaka till värmepumpen.
Om du kan ta en bild på golvvärmefördelarna så skulle det vara lättare att förklara., eller bifoga en bild från tillverkaren om du har en standardlösning i ditt hus som ser likadan ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CaptainB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Optimera IVT X-15
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2009, 17:52:25 »
Jag har ocksÃ¥ lite funderingar kring optimering av en x15. Hur nödvändigt är det att justera värmekurvan dÃ¥ man har en rumsgivare som ocksÃ¥ justerar kurvan? Jag har element i hela huset, hur mkt ska jag ställa rumsgivar pÃ¥verkan? När man ändrar hastigheten pÃ¥ kb pumpen (G3) ska man ändra Hz eller %? Vad ska man ha för diff pÃ¥ värmebäraren?  Är det överkurs att börja pilla med gradminutrar?   Tacksam för svar! /CaptainB

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!