Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoheat 312 och vedpanna  (läst 12537 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: CTC Ecoheat 312 och vedpanna
« Svar #15 skrivet: 10 mars 2014, 20:59:06 »
Nej, den larmar för överhettningsskydd elpatron eller något liknande.
Ska väl erkänna att jag tröttnade på detta och höjde temperaturen på öhtermostaten lite, så nu löser den vid ~95°C mot ~85 innan.

Det som irriterade mig mest var att vbpumpen i vp:n gick på 10% mest hela tiden och förstörde skiktningen i tanken.
Så jag byggde en liten låda som mäter temperatur på acktank och vptank, och om acktanken är varm pumpar den över till vptanken tills den är lagom varm, delvis beroende på framledningstemp.
Och framför allt sätter vp:n i rundstyrning, detta stoppar vbpumpen så skiktningen blir som jag vill ha den.
Samma temperatur i botten på vptanken som returen från elementen, vilket med tiden blir sluttempen i acktanken.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 312 och vedpanna
« Svar #16 skrivet: 10 mars 2014, 21:06:45 »
Misstänker att anledningen till att vb pumpen gick igång är en skydds funktion för att kyla ner nånting (elpatron) eftersom den larmar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Helpme

  • Gäst
Helpme
SV: CTC Ecoheat 312 och vedpanna
« Svar #17 skrivet: 11 mars 2014, 16:30:29 »
Skickade ett mail till CTC supporten och fick detta som svar.

"Nej ni kan inte ladda varmare än 80° mot EcoHeat.
Om ni kan köra vedpannan eller ej mot EcoHeat beror på vad det är för en vedpanna. Vilken effekt är det på pannan, i EcoHeat finns 223L vatten så ni kan inte köra så stor vedpanna utan att behöva utöka vattenvolymen."

Så i mitt fall fungerar det inte eftersom pannan är på 30kw, irriterande!




Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 312 och vedpanna
« Svar #18 skrivet: 11 mars 2014, 16:44:35 »
Men varför togs tankarna ut om du tänker elda ibland  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Helpme

  • Gäst
Helpme
SV: CTC Ecoheat 312 och vedpanna
« Svar #19 skrivet: 11 mars 2014, 20:04:55 »
Men varför togs tankarna ut om du tänker elda ibland  Sc:,h

eftersom rörisen sa att det inte behövdes..kunde lika gärna sälja grejorna ???

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 312 och vedpanna
« Svar #20 skrivet: 11 mars 2014, 20:08:34 »
Om du talade om för rörisen att du tänkte elda ibland tycker jag du ska fråga hur han tänkte det skulle funka med en 30 kw ved panna mot en tank på 150 liter som redan är ganska varm om pannan endast är tänkt att använda vid tex strömavbrott förstår jag hur han tänkte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: CTC Ecoheat 312 och vedpanna
« Svar #21 skrivet: 12 mars 2014, 11:46:06 »
Misstänker att anledningen till att vb pumpen gick igång är en skydds funktion för att kyla ner nånting (elpatron) eftersom den larmar.
Den går lite då och då och kör runt i nederdelen av tanken och det har ingenting med öhskyddet att göra.
Pratade med CTC om det och de ville inte ha skiktning med för kallt vatten i botten.
Den startar om kompressorn stått still en viss tid, som jag inte kommer ihåg hur lång den var.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 312 och vedpanna
« Svar #22 skrivet: 12 mars 2014, 17:25:56 »
LÃ¥ter som en riktigt konstig lösning av Ctc men brukar eftersträva en bra skiktning i tanken inte sabba den medvetet. Kallt vatten in till vp ger bra cop gillar dom inte det  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: CTC Ecoheat 312 och vedpanna
« Svar #23 skrivet: 12 mars 2014, 18:39:51 »
Skiktningen kanske spelar mindre roll när vbpumpen alltid håller 7K :dt: över värmeväxlaren, utom vid varmvattentillverkning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 312 och vedpanna
« Svar #24 skrivet: 12 mars 2014, 18:53:45 »
Nej varför då de flesta vp håller ca 7 graders delta. Med 30 grader in och 37 ut får man sämre cop än med 27 in och 34 ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: CTC Ecoheat 312 och vedpanna
« Svar #25 skrivet: 12 mars 2014, 20:45:08 »
Jag vet inte varför så jag funderar bara lite.
Detta händer ju bara om kompressorn står still mycket, vilket innebär att det i princip är vid sommardrift det händer, om man nu inte matar in annan energi i tanken.
Det man skulle kunna tänka sig är att det blir för kallt i botten så det blir för stort delta vid varmvattentillverkning.
Kan tänka mig att vbpumpen blir svårreglerad om botten på tanken är 20°C och man vill ha runt 60 ut, det blir bara några procent i pumphastighet.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoheat 312 och vedpanna
« Svar #26 skrivet: 12 mars 2014, 21:23:30 »
Jag håller med Smurfen att det är galet att göra som CTC gör sett till effektivitet. Däremot så handlar det nog om att öka varmvattenkapaciteten, något man gör på bekostnad av anläggningens års-COP. Varmvattenslingan ligger i hela tanken och skulle botten vara kall så får du en ännu sämre varmvattenkapacitet. CTC har ju inte bästa ryktet om varmvattenkapacitet och man har nog offrat skiktningen i tanken för detta med resonemanget att "det är väl ingen som märker".

Sen för att kommentera det tråden startade med så är det installatören har gjort rent åt skogen. Det här kan han inte ens skylla bort på att det var måndagsmorgon och att han hade huvudet under armen.

Jag menar, pannan satt ju kopplad mot 1000 liter innan, hur resonerar man om man kopplar den mot ca 200 liter nu? Hur ser det ut med expansionskärl osv? Jag hade nog inte ens funderat på att tända en brasa som det ser ut idag. Hade du öppet expansionskärl innan? Tänk på att förmodligen har rörmokaren satt ett tryckexpansionskärl med säkerhetsventil på 2-3 bar. Pannvattnet kommer att bli en bra bit över 100 grader innan säkerhetsventilen öppnar. Det blir inte roligt när det börjar koka och det står ett ångmoln i källaren. Med ett öppet expansionskärl så hanterar man ju kokning mycket bättre, även om det självklart aldrig är rekomenderat att koka en panna.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 312 och vedpanna
« Svar #27 skrivet: 13 mars 2014, 06:53:34 »
Om det öppna expansionskärlet är bortkopplat så är det i princip åtalbart. Men så klantig kan väl ändå inte en rörmokare vara?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoheat 312 och vedpanna
« Svar #28 skrivet: 13 mars 2014, 08:18:24 »
Om det öppna expansionskärlet är bortkopplat så är det i princip åtalbart. Men så klantig kan väl ändå inte en rörmokare vara?

Med den här rörmokaren så undrar man ju.

Jag skrev förmodligen men menade kanske mer att det var mycket möjligt. Det är ju praxis att man har ett tryckexpansionskärl till värmepumpar och andra moderna system. Så risken finns att det har satts ett sånt av bara farten.

Ja, det borde i sådana fall vara åtalbart både för dumhet och mordförsök för det kan bli jäkligt farligt.

Helpme

  • Gäst
Helpme
SV: CTC Ecoheat 312 och vedpanna
« Svar #29 skrivet: 15 mars 2014, 12:54:29 »
Ja efter att ha läst alla inlägg så kommer jag koppla bort pannan..känns som det är för stor risk för liten "vinst"

Med den här rörmokaren så undrar man ju.

Jag skrev förmodligen men menade kanske mer att det var mycket möjligt. Det är ju praxis att man har ett tryckexpansionskärl till värmepumpar och andra moderna system. Så risken finns att det har satts ett sånt av bara farten.

Ja, det borde i sådana fall vara åtalbart både för dumhet och mordförsök för det kan bli jäkligt farligt.

Ja, det är faktiskt bortkopplat..det ligger endast ett tryckexpansionskärl ovanpå vp:en och sen sitter det en till på slingan som går ner i marken.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!