Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur minskar vi antalet starter hos EcoHeat 300  (läst 16437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fabbes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur minskar vi antalet starter hos EcoHeat 300
« Svar #30 skrivet: 20 december 2012, 20:49:06 »
Ska prova fram till i morgon och strypa via avstängningsventilen på cp, har dragit igen den tills det shåsar ytterst lite i rören.

Nyfiken här, fick du färre starter när du ströp?

Om man ska börja ändra i de låsta inställningarna borde det inte vara bättre att öka start/stopp diffen på nedre?

//Fabbe

Utloggad Risvall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 308 & Vaillant flexoCOMPACT
SV: Hur minskar vi antalet starter hos EcoHeat 300
« Svar #31 skrivet: 20 december 2012, 22:01:42 »
Har tittat på filerna nu och jag har lyckas få upp diffen till 3-5 grader från tidigare 1-3 men antalet starter har endast sjunkit med kanske två, lite svårt att avgöra efter så kort tid för ute tempen spelar ju också en roll.
Loggar även under helgen så jag kommer återkomma med mer svar.
CTC EcoHeat 308, Borrdjup 178 meter, Installerad Dec.2011(Bostad i Örnsköldsvik) & Vaillant flexoCOMPACT, Borrdjup 201 meter, Installerad Dec.2017 (Hus i fjälls, Västerbotten)

Utloggad Risvall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 308 & Vaillant flexoCOMPACT
SV: Hur minskar vi antalet starter hos EcoHeat 300
« Svar #32 skrivet: 20 december 2012, 22:21:22 »
Nyfiken här, fick du färre starter när du ströp?

Om man ska börja ändra i de låsta inställningarna borde det inte vara bättre att öka start/stopp diffen på nedre?

//Fabbe

Nackdelen blir att pumpen jobbar upp tempen ännu med än den gör idag (5 grader) och i resultat till sämre cop, fördelen som jag ser det med att ändra startfördröjningen är att dÃ¥ jobbar pumpen med lägre temp ex. om vb-fram ( börsvärdet) är 35 grader sÃ¥ jobbar pumpen upp det till 40 grader ( med 5 graders diff, som den är ställd i dag) och dÃ¥ kan man höja startfördröjningen sÃ¥ att pumpen ex inte startar fören tempen sjunkit till "vi säg 33 grader" och dÃ¥ fÃ¥r vi en diff pÃ¥ 7 grader,  pumpen gÃ¥r längre/längre paus och den jobbar inte med högre temp än den behöver.

Någon kanske kan rätta om jag tänker fel!
CTC EcoHeat 308, Borrdjup 178 meter, Installerad Dec.2011(Bostad i Örnsköldsvik) & Vaillant flexoCOMPACT, Borrdjup 201 meter, Installerad Dec.2017 (Hus i fjälls, Västerbotten)

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur minskar vi antalet starter hos EcoHeat 300
« Svar #33 skrivet: 21 december 2012, 15:26:54 »
"Om man ska börja ändra i de låsta inställningarna borde det inte vara bättre att öka start/stopp diffen på nedre?"

Nej, blir för hög temp över bör.
Det klart bästa är att experimentera med startfördröjningen. Kan höjas en hel del innan den påverkar innetemp.
Men shuntfördröjningen skall vara på 240 eller elpatronen helt avstängd. (elpanna max KW 0)

Jag vet att experterna hos CTC inte gillar detta. Därför har man lagt startfördröjningen i det kodade området. Det verkar så att de föredrar heller för många starter. Sc:,h

Utloggad Tomas Forsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 308
SV: Hur minskar vi antalet starter hos EcoHeat 300
« Svar #34 skrivet: 28 december 2012, 20:54:23 »
Mellan pump och tank har du delta 7, som är programmerat av CTC.
Deltat mellan tank och element har mindre betydelse. PÃ¥verkar knappast start/stopp.

Du har PM
Är PM:et måhända koden? Har nämligen samma problem, och mindre samarbetsvillig installatör..
EcoHeat 308, 144kvm boyta + ~40 biyta, vattenburen golvvärme. Umeå.

PASwe

  • Gäst
PASwe
SV: Hur minskar vi antalet starter hos EcoHeat 300
« Svar #35 skrivet: 03 mars 2013, 21:18:52 »
Även jag har nog problem med stort antal starter, tror jag.
Jag hittar tyvärr inte hur man ser det på en Ecoheat 308.
För jag antar att det går utan att rigga egen loggutrustning?

Utloggad Risvall

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 308 & Vaillant flexoCOMPACT
SV: Hur minskar vi antalet starter hos EcoHeat 300
« Svar #36 skrivet: 03 mars 2013, 21:40:57 »
Även jag har nog problem med stort antal starter, tror jag.
Jag hittar tyvärr inte hur man ser det på en Ecoheat 308.
För jag antar att det går utan att rigga egen loggutrustning?

Stoppa in ett tomt USB minne och gå till meny "Service" och välj "Skriv Logg Till USB" till Ja (logga i 24 timmar från ex. 23.55 till 00.00 så får du ett dygn) , innan du drar ut minnet så sätter du tillbaka den på Nej!
Sen kan du ladda upp filen här så kan jag eller säkert någon annan titta på det!
CTC EcoHeat 308, Borrdjup 178 meter, Installerad Dec.2011(Bostad i Örnsköldsvik) & Vaillant flexoCOMPACT, Borrdjup 201 meter, Installerad Dec.2017 (Hus i fjälls, Västerbotten)

Erik Östlund

  • Gäst
Erik Östlund
SV: Hur minskar vi antalet starter hos EcoHeat 300
« Svar #37 skrivet: 06 december 2014, 23:04:56 »
Mest effektivt är att öka startfördröjningen från 10 till mellan 20-30. Men öka samtidigt shuntfördröjningen till 240. Ev. även start/stopp diff övre till 7 °C.
Detta innebär mindre starter och längre gångtider.
Man nåste pröva sig fram vilket som är mest effektivt för huset.
Startfördröjningen kan man öka en hel del,men det får inte påverka innetemp.

Hej, jag har en Ecoheat 400 som är monterat i ett 186kvm 2-plans lågenergihus med vattenburen golvvärme på bottenvåningen. Och radiatorer på övervåningen. (samma temp i raddisarna)
Har en fråga ang shuntfördröjning och elpatron.
Om jag spärrar elpatronen från att gå i, vad ska jag då ha shuntfördröjningen inställd på?

En annan fråga, är det viktigt att returen från radiatorerna från övervåningen, och returen från golvvärmen är likvärdiga när dom går tillbaks till pumpen?
MVH Erik :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!