Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termostater fullt öppen eller inte???Hur ska det vara kombitantion med VP?  (läst 2751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jajje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Hej.
Jag blir så fundersam på det där med termostater på radiatorer i kombination med VP. Man hör ofta att man skall köra med fullt öppna termostater eller ingen alls, vissa säger att det bara är dumt. Kan nån vänlig själ hjälpa mej hur man ska tänka angående detta.

Bor i ett hus utanför Örnsköldsvik på 138kvm i två plan + källare på 80kvm huset är byggt 1950. Halva övervåningen är kallvinda den del i övervåning som är uppvärmd är det radiatorer. Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme med klinker.

VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB. Jag har justerat delta T framl./retur på VP till ca 4-5 grader med cirkpumpen. Bästa temperaturdifferensen beror på köldmediet säger dom som vet och efter som det är R404 i Eko:n, så det funkar utmärkt med 3° delta även på varma sidan har jag hört.

Om jag kör med fullt öppna termostater överallt så blir det för varmt i källaren och lagom (ca 21) i mellanplanet. Men vissa element i mellanplanet är känns lika varma nedtill som uppe på. Känns som att jag vill skruvaigen termostaterna på golvärmen nere i källaren för att skicka mera värme upp till mellanvåningen. Dessutom har vi ett litet sovrum i mellanplanet som som vi för närvarande inte behöver hur gör man med det..?
Rent spontant så känns det som om jag drar ner termostaten i källaren eller på en radiator så utnyttjar jag den energin bättre på nästa radiator..eller tänker jag fel.?
Nån som kan förklara?
150kvm, två plan + källare, huset är byggt 1950. 2/3 av övervåningen vattenburen golvvärme, resten radiatorer . Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker.
VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB. Garaget värms med en Zibro 1332. Loggar temp med 1-wire nät, DS1820 tempsensorer och USB adapter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du tänker rätt men det bästa är att göra instrypningarna med fast instrypning. En del radiatorkoppel kan man ställa in grundflödet på, annars så får man försöka strypa på returventilen på radiatorerna. På golvvärme brukar det finnas instrypningsmöjligheter på fördelaren.

Sen kan man ha några termostater aktiva, men ju färre ju bättre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thermiamontör

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
grundregeln är att all justering av värmepumpen ska göras med fullt öppna termostater. När du sedan är nöjd med din justering, dvs du har rätt temperatur i de rum där du vill ha varmast, då kan du strypa de rum där du vill ha svalare alt komma ner i samma temperatur. Som Carl N skriver så är det lämpligast att justera detta med fast justering (returventil). När du nu fått balans kan det hända att du fått varmare i det rum som du tidigare justerade efter, om så är fallet kan du testa sänka värmepumpen lite.

Den principen kör vi efter när vi justerar allt från villor till lägenheter, allt för att få värmepumpen att köra med så låg kurva som möjligt.

lycka till

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!