Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BÃ¥da pumparna igÃ¥ng?  (läst 1553 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lollo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Båda pumparna igång?
« skrivet: 26 februari 2009, 13:44:06 »
Har installerat en Ctc 107 till en ackumulatortank på 500 liter som då är kopplat till mina element. Har ett enplanshus på 117 kvm. Har även en luft/luft pump (Mitsubishi). Min installatör tyckte att jag ska ha luft/luftpumpen igång oxå, att det är vare sig till eller ifrån när det gäller strömförbrukningen. Någon som vet vilket? Lönar det sig kanske att slå av luft/luftpumpen och bara köra med luft/vatten?
Tacksam för tips. Lollo ???

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Båda pumparna igång?
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2009, 14:12:10 »
Det går inte att svara något generellt.
Men ett svar kan vara att kör L/V pumpen och använd L/L pumpen istället för eltillskott vid kalllt väder.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Båda pumparna igång?
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2009, 14:23:31 »
Om LL pumpen...

är en inverter med  R410, sÃ¥ lönar det sig definitivt. Den har en verkningsgrad (COP) pÃ¥ 3 till 3,5 mot 2 till 2,5 för Ecoair.

 Det finns mÃ¥nga sätt att kombinera tex:

-Kör nattsänk på VL och värm huset med LL på natten om den inte stör.

- Kör VL och LL samtidigt när temperaturen är under nollan. Styr VL med innegivaren

-När temperaturen är under -10 ºC, så kör du LL för fullt och låter VL koncentrera sig på varmvattnet och grundvärme på elementen. Istället för att VL måste stötta med dyr elspets. (Jag själv spar ett par tior per dag genom att köra LL istället för elspets när utetempen går ner till -10 ºC)

-Under -15 ºC så ger VL ingenting. Då är det LL och elspets som gäller
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Lollo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Båda pumparna igång?
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2009, 15:39:10 »
Har inte någon innegivare, har heller inte behövt spetsa med elpatron ännu. Dom är inte ens inkopplade. Varmvattnet har jag en särskild varmvattenberedare till just nu men ska så småningom (när brodern har tid) koppla in den till slingan i ackumulatortanken. Kanske lönar det sig mer än att ha varmvattenberedaren. Tänkte alltså förvärma vattnet i tanken innan jag skickar ut det i beredaren. Låter det vettigt?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Båda pumparna igång?
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2009, 15:48:47 »
Jodå...

-Fråga installatören var han har gjort av innegivaren som följde med Ecoair! Den behöver du om LL och LV skall samverka.

-Det är klart att du skall förvärma varmvattnet med hjälp av Ecoair. Du halverar kostnaden!

-Att eftervärma varmvattnet i din separata VV beredare går utmärkt. Men du måste ta speciell hänsyn till legionella. (Sök på forumet så får du information om hur du kan ställa termostater och tidur för det)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Båda pumparna igång?
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2009, 18:16:00 »
följér  inte innegivaren med ecoelen? *vinkar*

Utloggad Lollo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Båda pumparna igång?
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2009, 18:32:30 »
Köpte min begagnad så den fanns inte med.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!