Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kulvertrör mellan Eco El och Eco air??  (läst 2008 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kulvertrör mellan Eco El och Eco air??
« skrivet: 11 december 2008, 20:36:45 »
Hej,

Ska installera en Eco El 1550 panna som i sin tur ska kopplas ihop med en Eco Air 107 värmepump.
Eco Elen ska av naturliga skäl placeras där den gamla pannan stått i pannrummet.
Placeringen av Eco Air är däremot lite klurigare.
Det enklaste alternativet är att ställa den mot söderväggen till en vinkelbyggnad till pannrum/tvättstuga, ca 6 meter rördragning.
Vinkelbyggnaden (tegel) används inte för tillfället men planen är att gjuta nytt golv och använda den som garage/verkstad med billyft för hobbybilarna.
Problemet är att söderväggen till vinkelbyggnaden vätter mot vår bostad/sovrum ca 7-8 meter bort. Misstänker att vi kommer att höra Eco Elen in i sovrummet.

Alternativ 2 är att ställa Eco Air på norrsidan av vinkelbyggnaden där man varken kommer att se eller höra den. I detta alternativ blir det ca 10 meter mellan Eco El och Eco Air vilket inte bör vara några problem, dock funderar jag på rördragningen.
Kan man använda sig av ett kulvertrör typ Rinkabys 25x20,4+25x20,4 (dubbla rör i isolerat hölje) som man gräver ner mellan enheterna eller kan man gräva ner Plusprisolrör?
Man borde kunna ansluta sig direkt under Eco El och komma upp invändigt i norr i vinkelbyggnaden för att sedan gå ut genom ytterväggen till Eco Air och ansluta med flexslangarna.
På detta vis blir följer man CTC rekommendation all hålla rörläggningen mellan inne och utedel under anslutningarna och därmed slippa luftare och framför allt slipper man synlig rördragning genom tvättstuga och det blivande hobbybilsgaraget.

Kanske en klurig fråga??

Mvh
Fredrik
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad binU

  • Micklande värmepumpsägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Micklande värmepumpsägare
SV: Kulvertrör mellan Eco El och Eco air??
« Svar #1 skrivet: 11 december 2008, 21:48:51 »
Hejsan.
Du behöver inte oroa dig för att du skall störas av utedelen.Jag har 5 meter från sängen till
pumpen och jag sover gott om nätterna.
// robin
ctc ecoel v3+ecoair 107 v3.Installerats okt-2008 Hus i blekinge byggt 1949

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kulvertrör mellan Eco El och Eco air??
« Svar #2 skrivet: 11 december 2008, 23:15:13 »
Det finns...


ett ljudiagram i installationsanvisningen. Jag tro själv att du kan höra pumpen vid öppet fönster stilla sommarkvällar om den är vänd rakt mot fönstret enligt diagrammet. Har du inget fönster rakt mot är det nog inget problem. Åtminstone inte med min lilla 105.

Tror inte man kan få för litet isolering. Körde själv 60mm. Kanske skulle det vara ide att själv tillverka en kulvert av plastavloppsrör.

Även om jag aldrig hört det hända, så anses ju risken med denna typ av VP vara sönderfrysning vid långt strömavbrott.
« Senast ändrad: 13 december 2008, 00:21:15 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Kulvertrör mellan Eco El och Eco air??
« Svar #3 skrivet: 12 december 2008, 18:30:46 »
Hej !

Det där med ljudstörning är nog väldigt individuellt och kanske ocksÃ¥ beroende pÃ¥ hur vinden ligger pÃ¥. Jag har en Ecoel 1550 i mitt pannrum och har en EcoAir 107 placerad pÃ¥ norrsidan av huset med ett rördragningsavstÃ¥nd pÃ¥ ca 8 m (inomhus 6 m och utomhus 2 m). EcoAiren är placerad utanför vÃ¥r norra garagevägg och ca 2 m frÃ¥n vÃ¥rt norra vardagsrumsfönster.  Garaget är ihopbyggd med huset och en garagevägg och vardagsrumsvägg är gemensam.

Först var avsikten att placera EcoAiren precis utanför och nedanför vÃ¥rt vardagsrumsfönster, eftersom pannrummet ligger precis under den delen av vardagsrummet.  Rördragningen utomhus skulle dÃ¥ bli minimal (0,5 m), men min installatör rekommenderade att flytta EcoAiren 2-3 meter Ã¥t sidan - mot garaget. SÃ¥ att Ecoairen kom mot garageväggen istället.  Annars kunde det bli problem med ljudet.

Med nuvarande placering sÃ¥ kan man normalt inte höra EcoAiren, men är det väldigt tyst i huset-ingen TV/radio/samtal igÃ¥ng- dÃ¥  kan man höra EcoAiren. Det är inte  störande men man hör ett svagt susande.
Jag kan höra det väldigt tydligt, men min fru säger att hon knappt kan höra något. Men som sagt det får vara väldigt tyst både ute och inne. Och inne i huset befinner man ju sig hela tiden "bakom" EcoAiren, så det mesta av ljudet (framåt och åt sidorna) försvinner i vårt fall ut i trädgården. Vi har heller inte 3-glasfönster utan vanliga 2-glas.

Jag skall också säga att vi bor i ett väldigt lugnt villaområde, längst in på en återvändsgata, med praktiskt taget ingen biltrafik.

Man skall ju också komma ihåg att under nov-mars så går ju EcoAiren väldigt mycket - vid temperaturer nedåt noll och därunder så kan den gå dygnet runt.

Man kan absolut inte säga att vi har några problem med ljudstörningar, men om man placerar EcoAiren så att man har EcoAirens framsidan mot något närliggande fönster, så bör man kanske fundera lite på placeringen.

EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kulvertrör mellan Eco El och Eco air??
« Svar #4 skrivet: 12 december 2008, 19:13:29 »
Tack för era svar om buller eller inte!

Jag överväger dock att ändå placera Eco Airen i norr bakom vinkelbyggnade.
Där syns den inte, kan omöjligt höras, kan inte bli påkörd av min sambo när hon parkerar bilen osv.

Frågan kvarstår dock om man ska ansluta med kulvertrör, plusspressol eller något annat. Kravet är att rördragningen ska gå att lägga i/under golvet mellan panna och värmepump.

Mvh
Fredrik
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!