Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC 8,5 eco heat Bergvärme panna, problem med drift!  (läst 2741 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomaslakers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Hej!
Min CTC 8,5 Eco Heat från 2004 har börjat att krångla lite vad det gäller driften och jag skulle vilja rådfråga er vad det kan bero på.

Under nÃ¥gra dagar sÃ¥ har pannan inte  fungerat som den skall och visar pÃ¥ att tempen i huset (18,2 grader nu pÃ¥ morgonen) och pannan borde jobba mot inställt värde pÃ¥ 23 grader men det gör den inte.
När jag då höjer värdet på "min tillåtna framlednings värde" till 30 grader startar pannan igen och fungerar som vanligt.
Men problemet med detta är att den går för fullt och stannar inte mot inställt värde på temeraturen som idag är 23 grader utan matar på tills jag går ner och stänger av min tillåtna fram ledning till "från".
Jag har både ute och inne givare, inga larm har visats så vad kan detta bero på?

Mycket tacksam för hjälp.

Mvh Thomas
CTC Eco Heat 8,5, borr djup 140m , Safir 200 Varmvattenberedare. Orust

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC 8,5 eco heat Bergvärme panna, problem med drift!
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2012, 12:48:13 »
Varför har du satt en begränsning på framledningens värde? Normalt låter man systemet sköta det och låter framledning skötas av värmekurvan.
Är det något som inte tål att framledningen blir för varm, golvvärme eller något sådant?

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad thomaslakers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: CTC 8,5 eco heat Bergvärme panna, problem med drift!
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2012, 13:19:22 »
Hej ERP!

Tack för ditt svar.

Normalt är min intällning på "max tillåten fram ledning" ställd till max 65 grader.
Om jag har fattat det rätt så går kurvintällningen in när jag kopplar ur utomhusgivaren? denna är inkopplad idag, inställning på kurvan är -15-65grader om jag kommer ihåg rätt.

Jag har ändrat minst tillåtna värde på framledning för att få pannan att jobba och detta funkar för att få värme, men jag gör säkert fel.

Jag är inte så kunnig i det här så ni får ursäkta att jag inte använder rätt rekniska termer.
Kan det bero på utomhusgivaren, eller skall jag ändra något annat?

Mvh Thomas
CTC Eco Heat 8,5, borr djup 140m , Safir 200 Varmvattenberedare. Orust

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC 8,5 eco heat Bergvärme panna, problem med drift!
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2012, 15:49:38 »
Värmekurvan bestämmer vilken framledningstemperatur som behövs med hjälp av utegivaren. Sänk kurvan om det blir för varmt, respektive höj kurvan om det är för kallt inne, när du hittat rätt kurva, så sköter det sig självt.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!