Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blockerad tillsats  (läst 8769 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Blockerad tillsats
« skrivet: 18 juni 2010, 14:31:26 »
Hej..

Har haft min Nibe 1245-8 inkopplad sen i mitten på mars i år men dock bara som ren elpanna tills förra veckan då de blev klart med jordvärmen..

Men det är nu problemen kommer..
Först fick jag ett larm om att kondenstempen blev för hög, men den tror jag att jag fixa genom att öka hastigheten på Värmebärarpumpen.
Och nu visas en symbol på att eltillsatsen är blockerad på värmepumpiconen i huvudmenyn, kikar in där och i autoläge verkar den blockera eltillsatsen men inte i manuellt läge..
och att tillägga så löste överhettningsskyddet ut på elpatronen. läste av ett värde på framledningtemperaturen låg på 98grader..

vad är felet? eller ska de vara så..?

M.v.h Tommy
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Blockerad tillsats
« Svar #1 skrivet: 18 juni 2010, 14:43:00 »
I Autoläge så blockeras eltillsats vid en utetemp på 15 ºC och värmen vid 20 ºC, detta ändras i meny 4.9.2. Mitt råd brukar vara att sänka dessa värden.

Men hur i h-sike lyckades du få upp framledningen i 98 ºC, du har väl inte stängt av värmen på radiatortermostaterna?
Öppna upp radiatorerna och ställ in värmen med rätt kruva och förskjutning på VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blockerad tillsats
« Svar #2 skrivet: 18 juni 2010, 14:54:51 »
Ja hur högt tempen igentligen gick vet jag juh inte men just i det läge då jag titta så var den uppe i 98 grader..
Har ingen aning hur det gick till faktiskt. inga andra värden va onormalt höga..
Vet inte om nån annan varit med om det, men skulle kanske kunna misstänka att ev. nått relä till elpatron hakat upp sig eller kanske en bugg i mjukvaran/givarfel.. bara spekulationer...
Kanske nån har någon idé vad som hänt..
Funkar för övrigt väldigt bra iaf.

Hur som hellst sÃ¥ försvann blockeringen dÃ¥ jag ökade i meny 4.9.2 till 30grader, sÃ¥ nu vet jag juh att det är som det ska.. blir orolig när det blir röda streck Ã¥ kors över symbolerna  :D ställde ner den till 15grader igen som det stod pÃ¥ innan jag ändrade för att prova..


Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!