Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En extra Värmeväxlare till att förvärma varmvattnet?  (läst 5965 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
Tjena!

Någon som funderat på om det finns nått att spara på att sätta en extra värmeväxlare för att förvärma vattnet in till varmvattenberedaren från lågtempererade radiator sidan?
Men det kanske blir försvinnade liten vinst i förhållande till ökad felrisk och installationskostnad.

//Micke

IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Lösningen att förvärma vvb-in i en slinga som går genom en volym/arbetstank har diskuterats i flera trådar.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=36117.0;all

Var det så du menade?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
Den tråden har jag helt missat!
Tankesättet är nog detsamma bara att jag tänkte en separat plattvärmeväxlare monterad mellan VP och volymtank istället för en acktank med slinga.

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Tjena!

Någon som funderat på om det finns nått att spara på att sätta en extra värmeväxlare för att förvärma vattnet in till varmvattenberedaren från lågtempererade radiator sidan?
Men det kanske blir försvinnade liten vinst i förhållande till ökad felrisk och installationskostnad.

//Micke



Skulle gissa att besparingen blir liten tar nog många år att tjäna in. Men det funkar kanon hos mej vp verkar ge hur mycket vv som helst och det var pga risk för lite vv jag satte i en slinga i tanken sen om det spar så många kronor det kan man undra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sinsib

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Vi har haft liten plattväxlare mellan radiatorvatten ,kallvatten.
Hur mkt det sparar vet jag inte, men vp värmer ju effektivare,
och billigare än elpatron i vvb,samtidigt som varmvattnet
inte tar slut när alla ska ha vv. :)

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Min magkänsla säger att det är svårt att få ekonomi i att installera en värmeväxlare när du redan har volymtank, med installationskostnader mm. Är det däremot så att man ändå ska installera en volymtank i syfte att få upp systemvolymen eller motverka knäppningar, kanske inte extrakostnaden att ta en tank med slinga blir så hög.

Jag tror också att funktionen som sådan blir bättre i en tank, eller i alla fall i ett system med rejäl volym. I ett litet system kommer ju värmeöverföringen till vv innebära snabba ändringar i vb-temperaturen, vilket nog kan ställa till det för styrdatorn. Tänker mig en att det kan bli en del extra tillskott när vp jobbar konstant och på gränsen för vad den klarar av.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Min magkänsla säger att det är svårt att få ekonomi i att installera en värmeväxlare när du redan har volymtank, med installationskostnader mm. Är det däremot så att man ändå ska installera en volymtank i syfte att få upp systemvolymen eller motverka knäppningar, kanske inte extrakostnaden att ta en tank med slinga blir så hög.

Jag tror också att funktionen som sådan blir bättre i en tank, eller i alla fall i ett system med rejäl volym. I ett litet system kommer ju värmeöverföringen till vv innebära snabba ändringar i vb-temperaturen, vilket nog kan ställa till det för styrdatorn. Tänker mig en att det kan bli en del extra tillskott när vp jobbar konstant och på gränsen för vad den klarar av.

Pumpen slipper ju gå lika länge för vv samt att del av vv görs med högre effekt (cop) så det borde bli mindre tillskott eller tänker jag helt fel Sc:,h. Det enda styrdatorn märker av slingan är att vid mycket vv tappning så blir returen kallare än den skulle varit annars. Tillskott kan det säkert bli när vp är på gränsen och det tappas vatten men det blir det ju i alla fall när den har gjort vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
All förvärme kommer ju från värmepumpen under värmesäsongen, så där blir ingen skillnad, men sommartid blir det en vinst om man klarar att stanna radiatorpumpen när växlaren är varm. Ett alternativ är ju annars en avklädd liten varmvattenberedare i pannrummet som förvärmer vattnet till rumstemperatur innan den riktiga beredaren. Ger inte heller någon vinst på vintern, men på sommaren är det gratisenergi och inga rörliga delar, kommer att funka i hundra år.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
All förvärme kommer ju från värmepumpen under värmesäsongen, så där blir ingen skillnad, men sommartid blir det en vinst om man klarar att stanna radiatorpumpen när växlaren är varm. Ett alternativ är ju annars en avklädd liten varmvattenberedare i pannrummet som förvärmer vattnet till rumstemperatur innan den riktiga beredaren. Ger inte heller någon vinst på vintern, men på sommaren är det gratisenergi och inga rörliga delar, kommer att funka i hundra år.

Har min knäpptank med slinga oisolerad kanske ger en del gratis vv på sommaren fast det brukar inte bli så varmt i gamla källare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!

Pumpen slipper ju gå lika länge för vv samt att del av vv görs med högre effekt (cop) så det borde bli mindre tillskott eller tänker jag helt fel Sc:,h.

Nej, så lär det bli, men det är de positiva effekterna. Frågan är ju om de negativa effekterna uppvägs av detta.

Citera
Det enda styrdatorn märker av slingan är att vid mycket vv tappning så blir returen kallare än den skulle varit annars.

Och detta borde vara en av de negativa effekterna. Jag tänker då på scenariot att vp ligger och jobbar på gränsen, exempelvis som i mitt fall att den vid -12 ligger och går konstant, lämnar 46 grader fram och redan duttat en gång med tillskottet, dvs integralen ligger runt fullt minusvärde. . I det läget styr min Diplomat tillskottet utan fördröjning, det vill säga att om vp inte klarar att upprätthålla vb-fram kopplar den in tillskottet igen. I det läget skulle alltså en vv-tappning på kanske 20 liter, vilket inte på långa vägar får ner vvb-tempen till startvärdet, hastigt sänka vb-tempen så att tillskott skulle aktiveras. Detta tycker jag gör argumentet att det ändå skulle bli tillskott efter vp gjort vv lite mindre starkt.

Tja, så tror jag i alla fall. Självklart snackar vi väldigt små negativa effekter här , det skulle nog inte bli många extra tillskottstimmar på ett år. Dock är de positiva effekterna av ett sådant här system även de extremt små, så jag tror det blir svårt att få igen pengarna.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad sinsib

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: En extra Värmeväxlare till att förvärma varmvattnet?
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2011, 23:01:20 »
Våran lösning har varit vvb nära tappställena eftersom pannrumet
ligger utanför huset. Vi lödde på en växlare på radiatorstammen
Det har fungerat bra i många år.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13

Pumpen slipper ju gå lika länge för vv samt att del av vv görs med högre effekt (cop) så det borde bli mindre tillskott eller tänker jag helt fel Sc:,h.

Nej, så lär det bli, men det är de positiva effekterna. Frågan är ju om de negativa effekterna uppvägs av detta.

Citera
Det enda styrdatorn märker av slingan är att vid mycket vv tappning så blir returen kallare än den skulle varit annars.

Och detta borde vara en av de negativa effekterna. Jag tänker då på scenariot att vp ligger och jobbar på gränsen, exempelvis som i mitt fall att den vid -12 ligger och går konstant, lämnar 46 grader fram och redan duttat en gång med tillskottet, dvs integralen ligger runt fullt minusvärde. . I det läget styr min Diplomat tillskottet utan fördröjning, det vill säga att om vp inte klarar att upprätthålla vb-fram kopplar den in tillskottet igen. I det läget skulle alltså en vv-tappning på kanske 20 liter, vilket inte på långa vägar får ner vvb-tempen till startvärdet, hastigt sänka vb-tempen så att tillskott skulle aktiveras. Detta tycker jag gör argumentet att det ändå skulle bli tillskott efter vp gjort vv lite mindre starkt.

Tja, så tror jag i alla fall. Självklart snackar vi väldigt små negativa effekter här , det skulle nog inte bli många extra tillskottstimmar på ett år. Dock är de positiva effekterna av ett sådant här system även de extremt små, så jag tror det blir svårt att få igen pengarna.

Men om du tappar 40 liter så vp måste göra vv så tappar du drifttid mot värmen hade man haft förvärmning så skulle den antagligen inte gjort vv efter att ha tappat 40 liter. Helt klart kan man inte trolla fram energin men vv görs med bättre cop sen så kanske thermias styr inte är lämplig om den har lätt för att koppla in spets vid kortare undertemp på framledning men det kanske går att justera bort. Hos mej funkar det kanon i alla fall fast jag har en nibe tror jag läst att dom ska ha ganska lika styr eller Sc:,h
Det bästa vore väl att ha slingan på returen men då skulle den ge mindre och vara krångligare att installera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: En extra Värmeväxlare till att förvärma varmvattnet?
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2011, 22:08:55 »
Tjena!

Jag tänkte montera plattvärmeväxlaren mellan framledningen VP och volymtanken.
Det bör ge högsta temp när pumpen väl går och volymtanken blir som buffert för att pumpen inte ska få panik så fort någon tappar varmvatten. Dock blir det ju lägre temp (returtemp) när VP inte går.
Vi har inte så stort varmvattenbehov, men väldigt kallt inkommande vatten.

Vi får se om det blir av.

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En extra Värmeväxlare till att förvärma varmvattnet?
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2011, 17:21:09 »
Men då förvärmer du vattnet via värmepumpen, och på sommaren står cirk.pumpen normalt stilla, och blir det inte mycket förvärmning.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: En extra Värmeväxlare till att förvärma varmvattnet?
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2011, 22:09:11 »
Nej, så är det. Så på sommaren är det inte mycket till vinst.
Kanske inte på vintern heller förutom då möjligheten till stort varmvattenuttag.

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!