Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vore inte konstant flöde mot raddarna bättre än auto för mig?  (läst 2390 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Med nya firmwaren så har jag låtit den köra sitt autoläge.

Men det är himla kallt på badrummet som värms av golvvärme.

Funderar på om det inte vore bättre med konstant flöde så hinner ju rumstemperaturen värma radiatorerna och i sin tur värma golvvärmen?
Menar inte drastiska temperaturer men det borde väl hålla golvvärmen lite varmare än om flödet stannar hela tiden?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Cirkulationen ska inte stoppa i auto läge men vilken hastighet har du ställt in ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
Är golvvärmen direktkopplad på returen utan egen shunt?
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad rallykalle2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fabriksåterställde sen nya firmwaren, var ute och kollade nu och den surrade faktiskt 30% så då ska det ju vara frid och fröjd.
Får gasapå flödet i golvslingan bara :)


Slingan är kopplad mot ena radiatorstammen, först flödesventil på slingans retur, sen ett koppel ihop med en pusch.
(slingan matas av stigar-stammen och går ut i returstammen)

Har valt full flöde på pushen och stryper in slingan med flödesventilen istället.
Funderar på om man skulle gjort en egen stam åt slingan men har inte tänkt färdigt än.

När jag justerade in allt så hade jag inga innerdörrar i huset, nu när dörren väl är på plats så är badrummet mer kallt än innan med tanke på frånluftsventilationen.
« Senast ändrad: 20 november 2014, 21:16:39 av rallykalle2 »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Drar inte frånluften i badrummet IN uppvärmd luft från övriga huset?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rallykalle2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo, och jag har sågat dörren generöst så det ska allt komma in rätt mängd luft.
Jag satte en temperaturmätare med utegivaren inne i badrummet och justnu är det 21, i hallen och 18,9 i badrummet.

Kan ju även vara att systemet är väldigt långsamt då det trotsallt nyligen börjat bli kallare ute.
Men sÃ¥ ologiskt bör det väl inte vara att övrig värme värmde rummet lite extra innan utan dörren, jag ströp slingan generöst för fÃ¥ samma diff som radiatorerna. Tror att om jag ökar flödet lite i slingan sÃ¥ blir det nog bra. Iaf sen när det blir kallar ute.  GÃ¥r och väntar pÃ¥ att +-0 ska komma innan jag börjar ratta förmycket pÃ¥ saker och ting.  :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0

Menar inte drastiska temperaturer men det borde väl hålla golvvärmen lite varmare än om flödet stannar hela tiden?

Du har väl inte vbpumpen i intermittent läge?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!