Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Castrol
« skrivet: 20 februari 2008, 19:27:53 »

Men varför fast kondensering, när du "kostnadsfritt" kan köra flytande vilket kan ge dig ytterliggare en liten besparing.
Skrivet av: Energi Jägarn
« skrivet: 20 februari 2008, 00:18:01 »

För att kunna köra Vp ner till -15 istället för -10 som basic bara klarar av! och sen är det ju trevligt och kunna se lite siffror inne också.för loggning
fick med den i köpet av Eco Air 105 an. synd att inte använda den. fick kalaspris på allt så! :)
Skrivet av: Harken
« skrivet: 19 februari 2008, 08:28:32 »

På din skiss ser det ut som om du använder ecologic fast du har fast kondensering. Varför?
Skrivet av: Energi Jägarn
« skrivet: 19 februari 2008, 05:56:50 »

 studs
Skrivet av: Magnusson
« skrivet: 30 september 2005, 10:51:22 »

Tjena Har en CTC Eco air 7,9 dockad till en kombipanna-89, beredare 110lit......undrar varför panna bara förvärmer tappvarmvattnet,
har varmvattnet kopplat till en vv beredare 110lit som sedan spetsar....borde jag inte ha 55 grader varmvatten...genom pannan,,,,ska starta denna anläggning om några dagar, undrar om elpatronen och vp kommer gå samtidigt nån gång?eller löser dem av varandra, har eco-logiken kopplad till en kontaktor som startar Elpatronen.
MVH Peter
Skrivet av: FredrikO
« skrivet: 02 september 2005, 15:55:58 »

Min CTC EcoAir kan producera 55 grader som mest med värmepumpen. Om varmare vatten än så behövs till elementen så går elaptronen in och toppar upp till nödvändig temp.

Min pump är dimensionerad så att den klarar att värma huset ner till -5 grader sedan måste elpatronen stötta. Eftersom jag vid denna temp behöver ungefär 45 grader till elementen så har det ingen praktisk betydelse vad värmepumpen klarar eftersom ändå elpatronen stöttar vid utetemp mellan -5 till -10 grader. Vid kallare än -11 grader så sköter elpatronen allt (-15 grader med nya modellen).

Jag behöver 55 grader endast när det är - 15 grader.
Skrivet av: AndyW
« skrivet: 02 september 2005, 09:12:10 »

Vilken är max framledningstemp på CTC´n ??

De visar 50 grader vid de data de lämnar, men är det 55 som är max ??
Skrivet av: Focus
« skrivet: 01 september 2005, 12:52:21 »

Större volym låter det som :o
Fick precis besked från CTC att alla EcoAir/EcoEl/EcoLogic som produceras fr o m vecka 33 styr ner till -15 grader.
Tänk på det när ni ska köpa!!!
Skrivet av: AE
« skrivet: 31 augusti 2005, 13:37:32 »

.....

Bra att känna till innan du installerar din anläggning är ditt hus framledningstemp vid -15°C, i mitt fall är det 43°C. Jag har liksom du en källare som värms till 20°C samt vattenburen golvvärme i gillestugan (28 kvadratmeter), vilket är bra då den totala vattenmängden i systemet ökar något. skall man säga något negativt om din panna så är det att den har en genomströmningsvärmare (plattvärmeväxlare) och därmed inte kan nyttja den ackumelerade effekten som en inbyggd beredare skulle ha medfört - i mitt fall 150 L extra.
........

// Grolim

Men om jag installerar en beredare i serie, vad blir då skillnaden mot om jag skulle ha en inbyggd i pannan?

//Anders
Skrivet av: Focus
« skrivet: 31 augusti 2005, 09:16:48 »

Jag har precis installerat en ny EcoAir 105 dockat mot min CTC 1100. Enligt min installatör så finns det varianter även på 105:an och efter ett visst produktionsdatum kan man med en viss inställning, med kod, styra ner pumpen ända till -15. Frågan är dock om/hur detta påverkar hållbarheten på pumpen? Kanske gör man detta bara för att få ett försäljningsargument? Skulle pumpen funka felfritt och med samma livslängd i -15 skulle den väl levereras med denna inställning default.....
Skrivet av: HasseE
« skrivet: 23 augusti 2005, 22:58:16 »

Janne El-Energi

Visst kan jag återkomma med erfarenheter och förbrukning, har kopplat en elmätare separat på värmepumpen så jag håller koll på förbrukningen. Jag har däremot ingen koll på hur mycket spetsberedaren drar men jag tror nog att det är försvinnade lite. Kontrollerade efter att familjen hade duschat idag och temperaturen hade bara sjunkit ca 5 grader i spetsberedaren så det där med att förvärma vattnet verkar fungera bra.
Har hört en del snack om att den nya ECO air 105 skall fungera lägre i temperatur än den gamla modellen Eco air 5,9, stämmer detta??.  Har någon koll på på detta??

/Hasse
Skrivet av: grolim
« skrivet: 23 augusti 2005, 18:56:17 »

Hej AE!
Jag har installerat en CtC EcoAir 5,9 + EcoLogic samt Nibe Eminent cu 100L förrådsberedare och dockat till befintlig panna (CtC Total - 88:a), delarna inköptes av Rinkaby Rör AB, ( www.rinkabyror.se ). Inköpspris = strax under 50 000 inkl. ventiler, isolering, böjar, rör mm. jobbet gjorde jag själv.

Då flytande kondensering ger störst besparing MÅSTE du använda dig av en seriekopplad förrådsberedare, i annat fall är du hänvisad till att låta pumpen jobba mot en fast kondensering dvs. alltid sommardriftläget som ger 50°C till panntanken och i så fall räcker det med den enklare styrboxen "EcoBasic". Mina förbrukningssiffror före installationen var totalt ca 24 300 kWh inkl. Hushållsel på huset, efter installationen så verkar jag hamna på ca 12 500 kWh - nästan en halvering!! ;D ;D.

Bra att känna till innan du installerar din anläggning är ditt hus framledningstemp vid -15°C, i mitt fall är det 43°C. Jag har liksom du en källare som värms till 20°C samt vattenburen golvvärme i gillestugan (28 kvadratmeter), vilket är bra då den totala vattenmängden i systemet ökar något. skall man säga något negativt om din panna så är det att den har en genomströmningsvärmare (plattvärmeväxlare) och därmed inte kan nyttja den ackumelerade effekten som en inbyggd beredare skulle ha medfört - i mitt fall 150 L extra.

Tänk också på det faktum att pumpen någongång kommer att behöva bytas ut eller rent av kommer att gå sönder, vilket alltid sker under de mest olämpliga tidpunkter dvs. vinter och svinkyla ;). Med det senariot i bakhuvudet valde jag att utföra installationen så att jag kan koppla bort pumpen med hjälp av ventiler (en på returen = till pumpen, en på framledning = till pannan från pumpen samt en bypassventil mellan rören - Tänk dig bilden av ett H) det samma gjorde jag med vattenberedaren. Lite dyrare men värt pengarna den dagen som det inträffar något.

// Grolim
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 23 augusti 2005, 18:50:59 »

Hasse

Jag tror du har större värme behållare i din panna än AE har i sin. Men att ha en sep 100 liter iserie med slingan är alltid bra, det gör att det blir bättre kapacitet på VV.

Om du sen har badkar etc gör  är det ju ett måste.

När du sen kar kört ett lite tag speciellt då det börjar bli värmebehov delge då gärnas dina erfarenheter om din dockning och ev problem du har och uppge  din elförbrukning månads vis.
Skrivet av: HasseE
« skrivet: 23 augusti 2005, 16:36:11 »

Jag har kopplat en Nibe Eminent Cu 100 liter i serie efter min plattvärmeväxlare för varmvattnet och det fungerar utmärkt.
Jag tror att CTC Eco el har en genomströmmningsberedare (kamrörsbatteri), alltså kopparrör i slinga och inte en plattvärmeväxlare.

//Hasse
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 23 augusti 2005, 14:34:33 »

Det optimala borde vara att köra mot som CTC dockar sin VP. Men den volym du ser på Pulsonex hemsida borde vara pannvolym. sen har de nog bara ca 5-8 l max i VV slingan. (plattvärmeväxlaren). Eftersom det står växlare istället för beredare kan jag anta att det ser ut som jag skrivit.

Vp går då vid VV laddning mot 61 L behållare. Det gör att om du har en Ex vis Eco Air 107 som ger 7,1kW vid 8 gr ute(CTC hemsida datablad) Dessa 8 värmer den volymen ganska snabbt. Därför är det så klart bättre att ha en större tank i serie med din panna för volymens skull. (20l/ VP effekt i KW).Det finns behändiga "volymförstorings tankar att beställa men se till att det är som tål VV trycket (tror norm 6-8 bar som max) Rad syst är bara på upp till 3 bar. ( ca 3-4000:-)

Alt 2 ha en ny ACK tank på 300l med inbyggda slingor finns på rinkaby rör för ca 8000:-. Då kan du slänga ut din panna men behålla elpatronerna monterade i den nya  med då växelventil väaxl mellan rad/vv.

Men även om du köper mitt sista förslag kan det första vara bra att koppla i serie med radsystremet en volumförstorare pga att ditt hus ej är så stort och då har du ej så stor volym i rad systemet att köra VP mot.

Detta om du har växelventil som växlar VV/RAD beroende på behov.


I dag  shuntar nog ut din rad värme. Med bara din gamla panna borde du ha växelventil som växlar mellan VV och rad system. Då blir din bef shunt reserv (extra till exv framtida golvärme)






Skrivet av: AE
« skrivet: 23 augusti 2005, 14:16:36 »

Som novis inom området så har jag kanske rört ihop begreppen lite eller också förstår jag inte.
Jag inser nu att jag vet alldeles för lite om pannor i allmänhet.

I min panna sitter en plattvärmeväxlare. (är det samma sak som genomströmningsberedare). Läser man om pannan på deras hemsida www.pulsonex.se, så står det att den har en vattenvolym på 61 liter. Vad är det? Blandar jag ihop tapp vv och radiator vatten?

Alternativet till att docka en VP mot befintlig panna är att sätta in en ny el panna (CTC Eco Air + CTC Eco El i detta fallet).
För Eco El står det att den har en volym på 223 liter. Jag trodde då att den innehåller 223 liter vatten, vatten som då används som tappvarmvatten och som värms av VP men som toppas upp av elpatron till 60 gr pga legionella.
Men vad jag förstår nu så har Eco El en genomströmningsberedare (värmeväxlare??)

Vilken vital information om pannor, vv beredare, värmeväxlare saknar jag??

mvh
/Anders - ...nu lite vilsen i värme-djungeln

Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 23 augusti 2005, 12:45:16 »

Om du vill utnyttja den sep beredarens volym så att den totala volymen blir större vid generering av VV måste du ha viss del cirk (VVC pump där i mellan )mellan dessa så att de är som en enhet volymmässigt.

Men koppas din VP in till gamla VV pannvolym kretsen borde det vara en rimlig stor volym utan ovanstående.

Jag vet ej riktigt hur din panna ser ut. Ge besked.
Skrivet av: AE
« skrivet: 23 augusti 2005, 12:29:05 »

Hej,
Jag har två st patroner på vardera 4.5 Kw så det ska väl isåfall inte vara några problem.

Finns det ingen risk för legionella om man bara har genomströmnings beredare och vv tempen bara når över 40 gr?

Även om nu VP klarar att ge tillräckligt med vv, är det inte bättre för VP om det finns en separat vv beredare. Det borde väl krävas mindre starter om vattnet kan tas från en tank.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 23 augusti 2005, 12:01:14 »

Hej du borde ha elpatron i den gamla pannan som går in om VV temp sjunker under 40 gr.

Annars sep VV beredare i serie med pannan så att under exv 45 grader dår den in och stöttar till din VV tappning.
Men den berdaren måste då stå ställd på  55-60 gr. Blandmings ventil sköter temp utt till tappstället.

Min förluster i mindre beredare på 50-70l. Förlusterna (endast underhållsvärme)blir till rummet
 där den sitter i exv tvättrum som behöver värme till att torka tvätten.
Skrivet av: AE
« skrivet: 23 augusti 2005, 10:22:45 »

OK, men då behöver jag alltså en separat vv beredare, eftersom jag tänkte koppla VP mot befintlig panna  som endast har en genomströmningsberedare.  Eller?

//Anders
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 23 augusti 2005, 10:16:12 »

Klart din VP klarar det om du ser till att det ej tappas för fort VV. Då i det fallet har du väl extra elpatron som går in då VV tanken temp blir under 40 gr vis störttappning.

Minimera VV flödet med strypventil till ca 6-8l/min då funger det bättre (jag har gjort så). Ingen i hushållet märker det men du får mer VV via VP utan extra elpatron.
Skrivet av: AE
« skrivet: 23 augusti 2005, 10:00:21 »

Hej Hasse,

Min panna har genomströmningsberedare men jag vet inte hur det är med rundstyrning.

Behöver man inte ha en separat vv beredare?
Klarar VP att producera så mycket tappvarmvatten eller räknar man med att pannan ska sköta den delen?

mvh
//Anders
 
Skrivet av: HasseE
« skrivet: 20 augusti 2005, 09:31:18 »

Har startat min ECO air 105 med Eco logic mot min panna(Nibe city vx) i veckan och allt verkar fungera utmärkt. En förutsättning för att använda din gamla panna är nog att den har genomströmmningsberedare för varmvattnet och inte en förrådsberedare, den bör även gå att koppla för rundstyrning(slå av och på  elpatronen via ett relä). Eco logic har en funktion som heter källarvärme som kan hålla din källare lite uppvärmd på sommaren utan att värma resten av huset. Min kostnad för installationen blev ca 45000:- men då har jag gjort allt jobb själv.

Mvh Hasse
Skrivet av: AE
« skrivet: 17 augusti 2005, 14:23:27 »

Hejsan,

Jag är på gång att installera L/V VP, men har ännu inte kommit till beslut. Jag har varit i kontakt med några installtörer och de flesta rekommenderar CTC Eco Air. Ett par av dessa rekommenderar också att den dockas mot befintlig panna (Pulsonex från -94).

Är det någon som har erfarenhet av dockning av CTC Eco Air mot en panna annan än CTC Eco El?
Finns det något att tänka på?

Huset är ett sutteränghus med total yta på 220 m2. Se bif planskiss.

Befintliga radiatorer är följande:

Hall (nere): 60x70, dubbelt
Tvätt(nere): 60x70, dubbelt
Sovrum: 60x100, enkelt
Sovrum: 45x95, trippelt
Sovrum: 60x70, dubbelt
Vardagsrum: 40x360, enkelt
Kök: 60x200, enkelt
        100x30, trippelt
Toalett: 60x70, dubbelt

Då det också kan kännas lite "rått" på nedervåning så funderar jag på om luftburen värme iform av nån sorts fläkt konvektor vore bäst. I hallen nere finns ju ett element, men det känns inte riktigt som det är tillräckligt.
Vi har ju också vattenburen golvvärme i allrummet nere, så där är det varmt och skönt om fötterna, men råheten när man kommer ner i hallen finns där ändå.
Några bra ideer?

Förutsättningar:
Total elförbrukning: 26000 Kwh.
2 vuxna, 2 barn. Badkar.
Bor i Blekinge.

De kostnadsförslag jag fått är c:a 100 000 för CTC Eco Air 7,9 + Eco El, fläktkonvektor, borttagande av tank.
För docknings alternativet är priset c:a 60-70 000.

Är detta rimligt? Vad jag har sett här på forumet så tycker jag det är för mycket


Funkar en L/V VP med de förutsättningar jag har?

Docka med befintlig panna, eller sätta in en Eco El?



mvh
//Anders



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!