Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är min värmepump och mitt borrhÃ¥l rätt dimensionerat?  (läst 7619 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danseg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej,

Är ny här och försöker att förstå hur jag kan få mina energikostnader att minska nästa vinter. I år har jag haft elräkningar på upp till 10.000 per månad. Jag ska dra min lilla ovetenskapliga story och hoppas att någon kan tipsa en amatör om lösningar.

Jag har ett trähus från 1936 utanför Norrköping. När jag köpte det 1995 så renoverade jag hela huset men jag tilläggsisolerade bara övervåningen. Då var det direktverkande el. 1999 byggde jag till huset från 85 kvm till 150 kvm i två våningar. Jag gjöt en platta med vattenslingor i och installerade en IVT värmepum som heter IVT Greenline 5,5 (typ). Jag sade då till att man skulle förbereda för att kunna koppla på vattenburet i resten av huset och det gjordes. Ett hål borrades på 102 meter och allt var frid och fröjd. På ovanvåningen lades ett massivt trägolv in för att bibehålla stilen med vattenslingor (kassetter) under men badrummet var givetvis kaklat.

Några år senare valde vi att byta golven i gamla delen av undervåningen och lade då återigen in massiva furugolv för att bibehålla stilen. Vi använde återigen kassetter i bjälklaget som skall trycka upp mot golvet för att ge värme. Vi drog också upp vattenrör i den gamla övervåningen där vi satte in nya men stiltypiska radiatorer. Hela huset var nu uppvärmt vattenbaserat.

Förra året byggde vi till igen och då gjorde vi en stor hall på undervåningen och ett sovrum där uppe där vi också använde kassetter. På undervåningen lade vi ett klinkersgolv och på övervåningen massivt golv igen.

Allt detta är gjort av proffs så jag har inte fuskat själv.

Mitt problem är att jag har hög elförbrukning trots att jag inte får upp värmen i huset. Jag kände aldrig den där känslan att elförbrukningen sjönk när jag installerade värmepumpen första gången och då jag har gjort saker i etapper så känns det som att jag aldrig har fått ordning på det. Jag gör några antaganden och kommentarer nedan:

– kan det vara så att min värmepump inte räcker till helt enkelt nu när jag har byggt ut igen? Någon sade till mig att man både använder större värmepumpar och djupare hål idag. Hur påverkar det mig?
– känns inte som att jag får ut värmen i klinkersgolvet i den nya delen. Ibland är det varmt nog men när det blir riktigt kallt ute så känns golvet också kallt.
– måste man använda klinkers överallt för att få ordentlig värme. Är jag helt galen som vill bibehålla stilen i huset med massiva golv?
– huset tilläggsisolerades inte som jag sade men nu har jag två tillbyggnader som tar upp stora delar av den tidigare "dåligt isolerade" delen så jag tycker inte att jag eldar för kråkorna (även om jag är medveten om att gamla delarna som är kvar utåt inte är extremt tilläggsisolerade.

Någon klok människa som har idéer som kan hjälpa mig att sänka mina kostnader? Om jag har glömt något så fråga gärna.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
Hej,

Nu har du hamnat ratt, pa forumet far du hjalp.

Ni hade 150 m2 innan tillbyggnaden i senaste skedet, hur stort ar det idag?
Jag kan inte Nibes beteckningar men ar det en VP pa 5,5 kW och 102 meter borrhal sa ar det for lite, om jag sett riktigt i forumet,
och du varmer till stor del med direktel.
Det ar fiffigt om du kan posta din totala elforbrukning ocksa, det ar en god vag att fa veta ditt behov. Hushallselen bor visas separat sa de ser vad effekt- och energibehovet ligger nagonstans.

Mvh
Cap
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
102 meter borrhål till en IVT 5 kW är inte mycket. Att pumpen sen skall värma 150 m2 låter som en utmaning för den även om en stor del är bra isolerat.

Vad är det för värde inställt på värmekurvan? Finns innegivare? Vad är det för temperatur på GT10 och GT11 när pumpen går och ungefär hur många timmar går den per dygn för närvarande?

Vad är det för värden på antalet drifttimmar (bör vara ett värde med minustecken före) och antalet timmar tillsatsel?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Din bergvärmepanna och ditt borrhål är för litet i förhållande till ditt effektbehov.

Du behöver en större panna och komplettera med ett till hål.

Utöver detta kan det ju finnas direkta fel i din BV-anläggning eller ditt radiatorsytem.

-Total förbrukning (ange med eller utan hushållsel)
-Total yta som är uppvärmd (är något av detta källare eller dåligt isolerat)
-Kan du kolla temperaturen på köldbäraren (från hålet) ingående och utgående. Borde gå att få fram i displayen på din IVT


Ett tankeexempel. Låt oss säga att din bergvärme inte fungerar alls. Då finns det en elpatron i pannan som hoppar in - den hoppar även in om din bergvärme inte räcker till (därför det blir dyrt).. Om den elpatronen är på 9kw och ditt hus behöver 12kw så kommer inte elpatronen klara av att värma upp ditt hus, bergvärme eller inte.

När man dimensionerar för bergvärme är tanken att man skall kunna hantera minst 70% av effektbehovet med bergvärme, och därmed närmare 100% av energibehovet. (personligen tycker jag 100% effekttäckning är intressant men det är lite dyrare och knepigare att installera). En sådan 70% effekttäckningssinstallation innebär att din elpatron bara behöver gå in och stötta när det är riktigt kallt. Och då har du hela bergvärmen plus spetsen att gå på och ditt hus kommer vara varmt.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Danseg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Oj vad många bra svar och synpunkter. Låt mig svara så gott jag kan och lite ostrukturerat:

Då jag har bytt elleverantör så har jag bara statistik för tre månader:

Januari – 5715 kWh
Februari – 5400 kWh
Mars – 4280 kWh

Det är en IVT Greenline jag har, inte NIBE men det spelar väl ingen roll.

Mitt hus är ungefär 175 kvm idag efter två tillbyggnader. I och för sig har jag ett litet stall också men jag utgår från att den stora posten går åt till uppvärmning av huset.

Jag har själv dragit slutsatsen att elpatronen går igång för tidigt (vid för låg utetemperatur) och det blir väl i princip som att ha vanlig el. Dock tänkte jag inte på att elpatronen kan vara för liten för att kunna värma huset. Dock är problemet att värmepumpen är 15 år gammal (har bytt kompressor en gång) och att det inte finns mer än några enkla lysdioder som ger feedback. Dessutom står pumpen i ett litet rum som man bara kommer åt från utsidan.

Jag fick höra av någon att man på senare år har förändrat sitt sätt att se på värmepumpar. Om jag förstod det rätt så sade någon att man tidigare borrade grundare och tog mindre effekt på pumparna för att man inte skulle få en "overheadkostnad" under den längsta perioden då det inte är så kallt att man behöver köra max. Man menar att det är värt att ta en extra kostnad under vintern med elpatron för att inte behöva ha så stor pump resten av året. Vet inte om det är detta David säger nedan.

Verkar dock vara gemensamt för er tre som svarar att värmepump har för dålig effekt och att hålet skulle behöva kompletteras.

Jag har inte tillgång till temperaturer på köldbäraren osv här för jag är inte hemma.
det finns innegivare på vissa rum medan andra inte har det.

Noterar också att exempelvis vår tvättdel är varm och skön på golvet när det är några minusgrader kallt men att vid nollan så blir det iskallt på klinkersgolvet. Misstänker att det finns någon kurva att ställa men jag är ingen raketforskare och jag öppnar helst inte ens motornhuven på bilen om jag inte behöver.

/Daniel



Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Vill man inte öppna huven ska man ha en modern VP.

Gamla regler är gamla och gäller inte längre :)

Fortsätter trenden i samma riktning kommer reglerna i framtiden innebära att man fulleffektsdimensionerar.

Ett bra hÃ¥l och en bra vp sÃ¥ är dina höga elräkningar ett minne blott. Givet dina nuvarande kostnader räknar du hem detta fort. Du har ju redan vattenburen värme, till skillnad frÃ¥n vissa andra....... 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
Januari – 5715 kWh
Februari – 5400 kWh
Mars – 4280 kWh

Danseg ---> De där elsifforna ser ju nästan ut som mina innan jag hade värmepump, jag har ett -70talshus, 168m2 + 56m2 garage samt bor i norra delen av norra sverige, vi har dessutom alltid haft rätt varmt, kring 25grader...

Känns inte riktigt som din VP gör ens 'det lilla' den ska med sina 5kw...
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Danseg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Tack igen. Känns som att det är dags att börja smöra för banken. Kostar väl inte gratis med ett hål till och ny värmepump. Någon som har något riktmärke på kostnader för en sådan som jag.

Tror ni att faktumet att jag har massiva golv på flera ställen påverkar mycket? Jag är lite petig med det estetiska och tycker inte att man ska lägga in parkett och sån't i ett hus från 30-talet. Jag tycker att jag ibland får upp värmen i trägolven och även i min hall som har klinkers men när det blir många frysgrader så ger den liksom upp och hänger inte med. Det kanske är då elpatronen går in och den kanske inte pallar tillräckligt mycket?

Kan det vara så att värmen i slingorna blir lägre ju längre bort från shunten (junten?) man kommer.

Är en ny värmepump mycket mer effektiv än min från gamla dagar?

Finns det bättre eller sämre märken. Något man ska undvika?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Banken är lätt att övertala när man tar lån vars kostnad i form av ammortering och ränta är lägre än det du sparar :)

150-200 ska du klara dig på gissar jag
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Tack igen. Känns som att det är dags att börja smöra för banken. Kostar väl inte gratis med ett hål till och ny värmepump. Någon som har något riktmärke på kostnader för en sådan som jag.
Tror ni att faktumet att jag har massiva golv på flera ställen påverkar mycket? Jag är lite petig med det estetiska och tycker inte att man ska lägga in parkett och sån't i ett hus från 30-talet. Jag tycker att jag ibland får upp värmen i trägolven och även i min hall som har klinkers men när det blir många frysgrader så ger den liksom upp och hänger inte med. Det kanske är då elpatronen går in och den kanske inte pallar tillräckligt mycket?
Kan det vara så att värmen i slingorna blir lägre ju längre bort från shunten (junten?) man kommer.
Är en ny värmepump mycket mer effektiv än min från gamla dagar?
Finns det bättre eller sämre märken. Något man ska undvika?
Hej, jag har skaffat VP för drygt 2 år sedan och köpte en underdimensionerad med flit eftersom jag skulle tilläggsisolera hela huset. Nu är det klart och jag har en effekttäckning på 70%, det är lite för lite tycker jag nu, (inte då) håller alltså med David om att man gott kan ta i lite även om det kostar lite mera ränta om du går till banken. Som din sits är så kommer pengarna snabbt tillbaka. Kostnad brukar vara i 130-180KKr nivån.
Massiva golv är fint det gillar jag! har själv tillverkat kilade såna åt mig när jag bodde i Dalarna. Du måste ha bra isolering under värmeslingorna typ 180mm om det går, annars försvinner en del värme neråt. I mellanbjälklaget gör det väl inget förstås.
För långa slingor är inte bra, bättre med flera "korta" även om balanseringen/inställningen blir lite svårare.
Nya pumpar är alltid lite bättre, det är som med datorer, den du köper är redan gammal (neej jag överdriver..)
Välj ett vanligt märke så du har tillgång till råd och dåd i framtiden om nåt händer, Det finns en tråd här på forumet som visar hur vanliga olika märken är bland forumröstare.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Februari var 5400 kWh. Går pumpen dygnet runt skall den dra ca 1000 kWh och bör ha producerat 3000 kWh värme. Lägg till 4400 för elpatron och hushållsel som blir värme. Det blir 7400 kWh värme vilket är det dubbla vad mitt hus drog i februari.

Är det säkert att värmepumpen fungerar som den ska göra? Producerar den värme om tillsatselen stängs av? Sifrorna blir mer rimliga om man antar att knappast ger någon värme utan går som nästan som elpanna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
taskig 5kw vp med taskig borra = taskig kb temp = ingen bergvärme :/

typ nästan alla fall

ba köp nytt. minskar ju kostnaden, som ju inte lär annat än öka om du gör som jag = inget
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
taskig 5kw vp med taskig borra = taskig kb temp = ingen bergvärme :/

typ nästan alla fall

ba köp nytt. minskar ju kostnaden, som ju inte lär annat än öka om du gör som jag = inget

Nåja, även med -3 grader in på köldbäraren, och så kall skall den inte vara med 100 meter borrhål, blir det mer än 4,5 kW värme från pumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jo självklart. och tillsammans med spetsen borde det ju alla fall kunna hålla huset varmt tycker man, om än till hysteriska kostnader.

SÃ¥ nog verkar det ju lite som att BVn inte fungerar som den ska.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Är min värmepump och mitt borrhål rätt dimensionerat?
« Svar #14 skrivet: 10 april 2011, 18:02:21 »
jo självklart. och tillsammans med spetsen borde det ju alla fall kunna hålla huset varmt tycker man, om än till hysteriska kostnader.

SÃ¥ nog verkar det ju lite som att BVn inte fungerar som den ska.
Nja, du har ett hus (grund delen frÃ¥n -36) och är det byggt för självcirkulation sÃ¥ kan du  fÃ¥ problem med IVT som om jag inte minns fel mäter pÃ¥ returen. Och dÃ¥ kan du upp nÃ¥ "rätt" temperatur fÃ¥r vp pÃ¥ returren för fort. slÃ¥r av.

Men att det skulle vara det som är felet här är svårt att säga. Den verkar ju gå till 100% när det är jätte kallt.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!