Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Verkningsgrad  (läst 7755 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
Verkningsgrad
« skrivet: 27 augusti 2004, 16:13:51 »
En värmepump kan knappast betraktas som high-tech. En kompressor, en expansionsventil och två värmeväxlare.
Hur kan det komma sig att verkningsgraden varierar så mycket mellan olika tillverkare. Finns det några dolda finesser som inte är åtkomliga för alla? Och de som uppger sämre verkningsgrad, hur lyckas de sälja sina produkter?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Verkningsgrad
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2004, 23:48:32 »
Läs deras snygga annonser då förstår du varför alla lyckas kränga pumpar.

En varningssignal tycker jag (alltid) är när försäljaren börjar förtala andra märken.
det brukar vara av brist på kvaliteer på egna märket.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Verkningsgrad
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2004, 01:27:39 »
Svar nog...

Scroll passar egentligen bättre till stora anläggningar, medans kolv (kompressorer) passar bättre till små. (villor).

Min personliga uppfattning.

/Rickard

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
Re:Verkningsgrad
« Svar #3 skrivet: 01 september 2004, 10:09:35 »
Får jag tolka detta som om alla i praktiken har jämförbar verkningsgrad?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

admin

  • Gäst
admin
Re:Verkningsgrad
« Svar #4 skrivet: 01 september 2004, 11:05:44 »
Det finns de facto naskiner med klart lägre angiven verkningsgrad än andra.

Jämför t.ex. Bonus värmepumpar med Nibes så ser du en tydlig skillnad.

Om det verkligen är den skillnaden i praktiken kan jag inte säga, men rimligtvis så finns det visst fog för att anta det.

Ändå säljer Bonus värmepumpar på löpande band. Detta trots låg verkningsgrad, avsaknad av styrdator och ett pris som är i nivå med övriga tillverkares.

På min direkta fråga till dem via e-post om de hade satsat på att bygga en värmepump med avsevärt bättre hållbarhet/livslängd fick jag inget svar, varför jag antar att de inte har några gångbara argument för att ta så pass bra betalt för sin maskin. Detta med tanke på ovan angivna brister.


Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Verkningsgrad
« Svar #5 skrivet: 01 september 2004, 12:53:44 »
Käns som om bunus inte har hängt med i utvecklingen :)

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhål      -=-

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
Re:Verkningsgrad
« Svar #6 skrivet: 01 september 2004, 15:44:38 »
Finns det motsatsförhållande mellan hög verkningsgrad och lång livslängd? Jag utgår ifrån att det kan vara prisskillnad på kompressorer, men har en billigare kompressor sämre verkningsgrad.
Jag är fortfarande förbryllad. En kompressor, en expansionsventil och två värmeväxlare. Var är hundarna gravade?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Verkningsgrad
« Svar #7 skrivet: 02 september 2004, 18:37:41 »
pellep

Svaret är nog enkelt.  
utveckiling är det nog som gör det.
Tex en kompis har haft ytjord i 15 år, hans cirkpump behövs det nog 2 man för att bära, dom nya är säkert effektivare, kompressorer o värmeväxlare likaså.

Tex Thermia hade en modell för cirka 4 år sen, då kom deras Villa som jag köpte den hade bättre verkningsgrad tack vara "underkylare" vitsen med den kan diskuteras mot en väldimensionerad värmeväxlare.
Nu har dom Diplomat med ännu bättre värden, om några år kommer det säkert att finnas dom med betydligt bättre verkningsgrad.
Misströsta inte se på Henry och hans T Ford, det var nog många som tyckte det var en fulländad bil.
Östtyskarna fullandade detta resonemang med Trabanten tyvärr föll murarna då försvann deras målgrupp tyvärr.

undrar om Refat har fått ordning på sina gravade hundar förresten  ;D ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
Re:Verkningsgrad
« Svar #8 skrivet: 03 september 2004, 17:12:49 »
Jag hoppas fortfarande en dag få anledning att utropa ”heureka”. Men ännu synes det vara långt dit.

När det gäller stora komplicerade produkter, bör företag med stora muskler ha ett givet försprång. Men en värmepump är en enkel konstruktion. Här borde mindre företag, vilka har större flexibilitet, enkelt vinna teknikkampen. På en annan tråd har du själv (Bertil) vittnat om hur stelbenta IVT kan vara.
Citat: ”Thermia har bättre verkningsgrad tack var underkylare”.

Jag har funnit en mindre firma, Terrawatt, vilken också har underkylare. Trots att alltså Thermias och Terrawatts konstruktioner verkar vara likartade, redovisar Thermia betydligt högre COP. Hur kan detta komma sig? Förstår man på Terrawatt inte hur man åstadkommer högre COP? Vill man av någon anledning inte ha höga COP?

Förresten, vilket är den teoretiska gränsen för COP?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Verkningsgrad
« Svar #9 skrivet: 03 september 2004, 21:18:29 »
Alla vill inte att COP ska gå lätt att jämföra, det ser man direkt. En del anger cop med/utan cirkpump. Andra bara upptagen/avgiven effekt.
En tredje kan använda en föråldrad standard som redovisar COP vid annan temp än 35och 50 grader ut.
Några redovisar öppet uppseendeväckande låg COP, dom maskinerna är nog "föråldrade", det torde va på gång nya versioner annars kommer dom att dö "sotdöden".

Har man en stor utvecklings-budget/ -avdelning går det säkert krama ur en del både här o där.

Sen är det nära till hands som du antyder att det borde va ungefär som att bygga en dator.
Borde va idiotsvårt, men tack vare standardiserade komponenter är det lätt som en plätt.
Svårigheten med små volymer kan vara att plocka ihop dom optimala komponenterna till rätt pris.
Skrämmande stor prisskillnad om man köper enorma mängder komponenter/ insatsvaror.

Men fördelen med stora aktörer (oavsett vara) är att om något går snett finns firman kvar, men framförallt servicefolk med god vana (stora volymer ute)

Försök serva en Ferrari i glesbyggd får ni se.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Verkningsgrad
« Svar #10 skrivet: 04 september 2004, 03:44:53 »
Vad som egentligen behövs för att få hög verkningsgrad torde vara följande:

Kompressorn bör vara optimerad för att arbeta med ett specifikt köldmedium inom ett visst begränsat temperaturområde. För berg/markvärmepumpar finns det egenheter när det gäller kalla sidans arbetstemperaturer som gör att det borde gå att bygga en optimerad kompressor enbart konstruerad för dylika applikationer.
Med tanke på den relativt lilla marknad som finns för denna typ av värmepump så blir de relativt dyra att tillverka varför utvecklingen inte kommit så långt.
Jag skulle tro att mitsubishis nya kompressor som sitter i IVT:s HT maskiner är ett exempel på ett steg i denna utveckling.

Värmeväxlarna skall vara överdimensionerade för att på ett effektivt sätt kunna överföra den värmeenergi som hämtas i marken/berget. Detsamma gäller för övrigt värmeväxlaren på varma sidan.
Skrytet över underkylare har jag aldrig förstått, i mina ögon är det bara ett krångligt sätt att få tillräckligt stor värmeväxlare på kalla sidan. Kan någon överbevisa mig om motsatsen så gör gärna ett försök.

Expansionsventilen Skall vara exakt och fungera på ett likartat sätt över tid.

Övrig utrustning i maskinerna påverkar inte verkningraden nämnvärt på annat sätt än att om de är av undermålig kvalitet kan de p.g.a. haverier och stilleståndstid påverka årsmedelverkningsgraden.

En ordentligt isolerad varmvattenberedare i de fall den ingår påverkar också verkningraden tack vara ett förlusterna minimeras, men även här är det marginella skillnader vi pratar om.

Synpunkter...

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
Re:Verkningsgrad
« Svar #11 skrivet: 05 september 2004, 11:28:18 »
CTC, som diskuteras flitigt i detta forum, är en stort företag!

Hur allvarligt måste man se på serviceproblematiken? En värmepump är ingen Ferrari på något sätt. Varje kylteknisk firma bör kunna klara ev. service.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

admin

  • Gäst
admin
Re:Verkningsgrad
« Svar #12 skrivet: 05 september 2004, 14:30:15 »
Citera
CTC, som diskuteras flitigt i detta forum, är en stort företag!
Hur halkade vi in på CTC helt plötsligt  ???

Citera
Hur allvarligt måste man se på serviceproblematiken? En värmepump är ingen Ferrari på något sätt. Varje kylteknisk firma bör kunna klara ev. service.

Vid problem med de mekaniska delarna så som kompressor, värmeväxlare och expansionventiler bör det inte vara några större problem.
Problematiken gäller nog mer intrimmning och fel på styr och regler-komponenter.
Inte ens de auktoriserade installatörerna verkar ha speciellt mycket kunnande inom detta område.
En allround-servicekille som inte har erfarenhet av just din modell kan nog börja byta grejor på chans - vilket kan stå dig/oss som kunder dyrt.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Verkningsgrad
« Svar #13 skrivet: 05 september 2004, 21:31:37 »
Citera
Hur halkade vi in på CTC helt plötsligt  

ALLA älskar att prata om CTC :) :)  ;D

Citera
En allround-servicekille som inte har erfarenhet av just din modell kan nog börja byta grejor på chans - vilket kan stå dig/oss som kunder dyrt.

Brukar inte styrningen tala om vad det är för fel, och det är inteså många komponenter som kan gå sönder att en enkel fel sökning borde kunna hitta det. Du är väl en fena på sådant Rickard :)

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhål      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Verkningsgrad
« Svar #14 skrivet: 05 september 2004, 22:14:09 »
Vad jag menar är att en servicekille som är "van" med Nibes värmepumpar som larmar givarfel när givaren gått sönder kanske byter styrkort på det fabrikat som inte larmar för givarfel när givaren gett upp.

Sånt skyls ofta över genom att de byter även givaren när du inte ser på, men du får likväl betala för ett nytt styrkort.

En servicekille som är van med det fabrikat som inte larmar för givarfel vid defekta givare har den erfarenheten och börjar med att kolla givarna...

OBS! detta var bara ett av många tänkbara exempel, betänk att jag är en fena på just såna här saker. Har själv under min "upplärningsperiod" gjort många dubbelarbeten p.g.a. bristande erfarenhet. Som tur är var min arbetsplats under den tiden statlig, så det spelade inte så stor roll, det var ändå ingen som hade nån koll.

Det rimmar ju ;D ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!