Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lÃ¥g framledningstemp  (läst 1711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad josj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
låg framledningstemp
« skrivet: 24 februari 2007, 12:57:34 »
Hepp,

Jag har lite problem med att krama ur det sista ur min Nibe 1215-5. Vi har haft -6 ºC ett par dagar nu och det tycker jag att pumpen bör klara utan TS (ska klara -9 enligt energiberäkningen i offerten) men det gör den inte.
Just nu då vi iofs bara har -2 ute så har jag ett börvärde på 38 men pumpen kommer släpper bara ut 35 på framledningen vilket gör att den går hela tiden.. Det såg ungefär likadant ut när det var kallare, pumpen kunde producera som varmast 37 ºC med börväre på 42! vilket naturligtvis gjorde att eltillskottet körde rätt friskt vilket inte riktigt var tanken..
Jag har följande värden nu:
kurva 8(rum komp 2)
vb-f:36(38)
vb-r:30
rum:20(20)
kb-f:2
kb-r:-2

Jag trodde att problemen berodde pÃ¥ problem med injustering av radiator och golvvärmekretsar men det är fixat nu med delta pÃ¥ 6-7 ºC pÃ¥ alla kretsar. Det skumma är att VV-körningarna gÃ¥r bra och snabbt utan TS sÃ¥ pumpen verkar ju klara det i alla fall..Jag vet inte  Sc:,h vill bara fÃ¥ detta att fungera nu, börjar till och med fÃ¥ träningsvärk i benen efter allt spring upp och ner ur källaren..alla tips emottages tacksamt!
Nibe 1215-5, 127m2 boyta, 65m2 biyta, byggt 1947, tilläggs isolerat, treglas 50%/tvåglas 50%, golvvärme 60%/radiatorer 40%, Stockholm

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: låg framledningstemp
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2007, 14:01:29 »
Hur varmt har du i biutrymmena?

Radiatorerna där kan tjuva en hel del värme, prova att stypa dessa radiatorer rätt hårt (om du kan tänka dig att ha lite kallare där), hellst med fast instrypning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad josj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: låg framledningstemp
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2007, 21:20:06 »
Jo varmt och gott har det varit! Rätt igen Carl, du fÃ¥r snart börja debitera mig!, jag har fÃ¥tt mer hjälp pÃ¥ forumet än av vp-installatören!  ;D Blir för övrigt lite arg pÃ¥ installatören, trodde att det hela var lite mer intrimmat >:( Den uppvärming som finns i källaren är en fläktkonvektor(kan tydligen sluka en del värme) och tvÃ¥ slingor golvvärme (isolerat under) och bÃ¥de konvektorn och golvvärmen gick pÃ¥ nästan full fart..
Jag ställde ner hastigheten på konvektorn till lägsta och ströp golvvärmen rejält på returen plus att jag ströp hela det kopplet på kulventilerna, framledningen hoppade upp till 39 ºC relativt omedelbart!
Det är lite skrämmande hur mycket man måste kunna för att justera en värmepumpsinstallation. Finns det fall där vp installeras och allt bara fungerar klockrent direkt? eller förutsätts alla vp-köpare vara "smyg styr och reglerare" som ska fixa och trixa tills allt fungerar?
Nibe 1215-5, 127m2 boyta, 65m2 biyta, byggt 1947, tilläggs isolerat, treglas 50%/tvåglas 50%, golvvärme 60%/radiatorer 40%, Stockholm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: låg framledningstemp
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2007, 22:14:56 »
Jag skulle vilja påstå att minst 50% av installationerna är undermåliga och att det skulle löna sig att köpa tjänsten "intrimning" på för att få en optimal drift.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: låg framledningstemp
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2007, 07:51:08 »
Som fastighetsägare så kan man säkert göra mycket trimmnig själv, men man borde få lite mer kött på benen av installatören. Problemet är väl många installatörer är bra på att installera grejorna men inte på att trimma in dem.

Andra värmesystem som ved/olja/pellets/el kräver inte lika mycket intrimmning då man kan shunta fram lite högre framledningstemp och reglera på radiatortermstaterna. Just värmepumpar kräver en hel del intrimmning och detta har många rörkrökare aldrig behövt ägna sig åt.

Man skulle kunna önska att tillverkarna tog upp detta med intrimmning i sina manualer men jag misstänker att inte ens tillverkarna förstått vikten av att trimma in systemen, så då återstår detta forum...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!