Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Eltillskott och rumsgivare  (läst 11219 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Eltillskott och rumsgivare
« skrivet: 16 februari 2005, 07:51:23 »
Hej!
I morse såg jag att det gått en TS-timme till (-16 ute) och dessutom upptäckte jag att temperaturen inne ligger på gränsen där rumsgivaren kompenserar börvärdet på VB nedåt. Problemet verkar vara att börvärdet hoppar ner 4 grader i slutet på varje gångcykel för att sen hoppa upp 4 grader då kompressorn vilar.

Det verkar som om när elpatron går in och stöttar så hoppar VB-bör ner 4 grader i slutet på gångcykeln och även om elpatron stänger av när gradminutersräknaren passerar VPgradmin så kommer gradminutrarna fortsätta räkna ner till noll och kompressorn stannar. Jag funderar på hur jag ska lösa detta?

Inställningar:
Kurva/finjustering 8/0
Rum-komp 4
VPgradmin 90
TSgradmin 500

Jag vill inte minska Rum-komp för när solen tittar fram så blir mitt hus varmt. fiR:
Kurva/finjustering är optimerade.
Ska jag öka TSgradmin ytterligare så att TS inte går in förrän det är absolut, absolut nödvändigt? Jag har ju inga problem med innomhustemperaturen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Eltillskott och rumsgivare
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2005, 15:22:08 »
Jag har samma problem...
Jag ändrade TS så att första steget blir 1Kw tanken var att övertempen inte blev så stor att både TS och VP slår av.
Det blev bättre men inte bra. Jag har Rum-komp på 3 (har låga VB-F).

Problemet uppkommer iom.
Nedan ett exempel på förlopp vid VP=-75 TS=400.
Vp startar på -75
VP orkar inte med gradminuterna ökar(det blir en högre negativ siffra  :-[ så jag skriver ökar fast det minskar)
TS startar på -475
VB-F blir över börvärdet gradminuterna minskar.
TS slår av vid -75 <- Fel IMHO borde vara vid -475.
Nu är VB-F mycket över börvärde och gradmin minskar snabbt.
VP slår av vid 0 :'(

En liten fadäs i styret med andra ord. Men det har du redan gräppat.

Jag har minskat gradminuterna för TS. Tanken var att översvängen inte skulle bli så stor pga en stor skuld. Men jag vet inte... Det bästa vore om TS går av vid samma gradminut som den går på.
« Senast ändrad: 16 februari 2005, 15:27:19 av Alexander Pettersson »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Eltillskott och rumsgivare
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2005, 15:35:57 »
jag har 2 alternativ.
1 testa at öka ts
2 dra ned finjusteringen en grad (inte en grad på skalan utan en grad på börvärdet.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eltillskott och rumsgivare
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2005, 07:47:05 »
OK, jag ökar TS och ser vad som händer....
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eltillskott och rumsgivare
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2005, 09:46:00 »

Jag har minskat gradminuterna för TS. Tanken var att översvängen inte skulle bli så stor pga en stor skuld. Men jag vet inte... Det bästa vore om TS går av vid samma gradminut som den går på.

Jag har funderat på samma sak men övervängen finns där ändå, oavsett hur länge TS varit inkopplad, nackdelen är att TS då går in om jag duschar vid -10 ute. En tanke som jag har är att öka på VP-gradmin så att TS stoppar vid ett högre gradminunderskott. Jar testar dock först att öka TS-gradmin.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Eltillskott och rumsgivare
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2005, 13:48:00 »
Citera
Det bästa vore om TS går av vid samma gradminut som den går på.

Så gör den på min Thermia!!

Det är nog bättre om ni ökar minusminuterna för VP start, då orkar nog inte enbart VP "äta upp" alla återstående gradminuter när elpatronen slår av och ni slipper "onödiga" vpstopp!!!!
Med mera minusminuter att "gå på" för VP borde det va löst!!!
Fins även ett annat sätt men det kan va kinkigare, ev kan man använda max tillåten diff mellan börvärde och ärvärde.....   men det orakar oftast problem med flera start o stopp om det är för tight...
Ett elände att få onödiga VP stopp, kämpa på ända tills ni får 24 t på VP och sen tillskott.

Meddela sen hur det går  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott och rumsgivare
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2005, 13:56:22 »

Jag har minskat gradminuterna för TS. Tanken var att översvängen inte skulle bli så stor pga en stor skuld. Men jag vet inte... Det bästa vore om TS går av vid samma gradminut som den går på.

FÖRVIRRANDE! Som jag tidigare skrivit är jag nästan helt säker på att TS slår av på vägen upp när gradminutunderskottet passerar inställt TS-värde. Jag har ju sett det med egna ögon!
Ni menar alltså att så inte är fallet?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Eltillskott och rumsgivare
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2005, 06:53:19 »
Nu kan jag svara mig själv på min egen fråga:

 fiR: fiR: fiR: Tyvärr är det så som ni beskriver, TS slår inte av vid inställt värde på väg upp utan först när den har betat av lika mycket uppåt som den var nedåt.  >:D >:D >:D

Detta testade jag igår och det är bara att konstatera: Jag måste ha drömt att det fungerade på annat sätt.

Så nu tycker jag att det är problem. Men jag ska fundera lite så kommer jag med en egen utläggning i en egen tråd. Så kör vidare med detta ämne. Ursäkta avbrottet.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Eltillskott och rumsgivare
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2005, 07:22:48 »
hej

Jag tycker du gör rätt  i att det med gradmin och Ts inkoppling bör diskuteras separat.
Jag tycker också det är "flummit"

MVH
Janne

Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eltillskott och rumsgivare
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2005, 08:43:18 »
Jag har testat att öka TS-gradmin till 1000, och detta medförde ingen TS-tid inatt   ;D

Jag kollade gradminunderskottet nån timme efter att frugan badat och det stod på -600 nånting. VB-f låg någon grad under VB-bör, en timme senare var VB-f ifatt.  Det är tydligt att min VP behöver stort svängrum då den egentligen är lite klen, men om den bara får jobba på så klarar den av -12 ute och ett bad utan eltillskott.  8)

Men jag klurar på att öka på VP-gradmin lite grand för att undvika att problemet att TS kopplas ur för sent så att gradminutsunderskottet nollas vid svinkyla.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eltillskott och rumsgivare
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2005, 07:28:44 »
Nu har en natt med -19 passerat, jag har både justerat ner fininställningen 1 grad på börvärdet samt ökat Ts-gradmin till 1000.
Resultatet blev överaskande positivt.

I morse hade elsteg 1 kopplats in, jag var rädd att fler elsteg skulle kopplas i av bara farten men tvärtom så behövde VP bara en liten knuff av elpatron för att VB-f skulle orka över börvärdet. Nu kommer elpatron ligga i rätt länge men å andra sidan tog det lång tid innan elpatron kopplades in så total TS-tid blir antagligen inte mer.

Innomhustemperaturen ligger väldigt stabilt inga större variationer trots -1000 gradmin underskott.

Detta leder mig in på en idé, enligt manualen sid 18 så kan elpatron styras externt:
"Bortkoppling av hela eleffekten men med möjlighet att använda ”Extra varmvatten” under bortkopplingstiden åstadkommes genom att ansluta en extern potentialfri slutande kontakt till plint (30) pos 1 och 3."

Jag tolkar det som att byglar man pos 1 och 3 så kopplas elpatron bort förutom då legionellaskyddet går in. Om man kopplar en rumstermostat så att den sluter kontakten över inställt börvärde och bryter under inställt börvärde så kan man koppla den mot pos 1 och 3. Sen ställer man in det värdet på rumstemperaturen (typ 1 grad under värdet på RG20 om man har en) då man vill att elpatron ska hjälpa till att värma huset. Då är man säker på att elpatron endast går in då det är riktigt riktigt nödvändigt.



Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Eltillskott och rumsgivare
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2005, 12:23:56 »
Inge elpatron de é bra!!

1000 gradminuter är inte så mycket som man kan tro, snarare är det lite.

  3 grader fram anses ge ca 1 grad ändring på rumstempen.

3 grader *60*24 det är 4300 gradminuter. Om man har ett ständigt sånt underskott varje dygn då sänks rumstempen en grad!!!!
Är man liiite snål kan man tom acceptera att rumstempen sjunker en grad vid svinkyla. det finns ju flis mm  ;)

Jag kör min på -1500 det funkar toppen!! det minskar behovet ytterligare, men lite osäker på NIBE eftersom elpatronen verkar arbeta bort mera gradminuter än Thermia styr
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt på VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Eltillskott och rumsgivare
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2005, 16:31:34 »
Är man liiite snål kan man tom acceptera att rumstempen sjunker en grad vid svinkyla. det finns ju flis mm  ;)

Jag undrar vilken tempskillnad man kan uppfatta som skillnad, om man plockar undan termometrar som kan ge en hint om tempskillnad... ::)
Märker man av 1C skillnad i ett "blindtest"??? Sc:,h
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

admin

  • Gäst
admin
SV: Eltillskott och rumsgivare
« Svar #13 skrivet: 24 februari 2005, 17:10:04 »
Enligt min erfarenhet är det mer dagsformen och tidpunkten på dagen som avgör om man tycker det känns kallt, för egen del blir jag mer "varmlivad" ju längre dagen lider, kvällstid vädras det ofta i vårt hus!

Men 1 grad är väl ungefär var man börjar känna av skillnaden skulle jag tro.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Eltillskott och rumsgivare
« Svar #14 skrivet: 24 februari 2005, 22:16:01 »
Nu har en natt med -19 passerat, jag har både justerat ner fininställningen 1 grad på börvärdet samt ökat Ts-gradmin till 1000.
Resultatet blev överaskande positivt.

I morse hade elsteg 1 kopplats in, jag var rädd att fler elsteg skulle kopplas i av bara farten men tvärtom så behövde VP bara en liten knuff av elpatron för att VB-f skulle orka över börvärdet. Nu kommer elpatron ligga i rätt länge men å andra sidan tog det lång tid innan elpatron kopplades in så total TS-tid blir antagligen inte mer.

Innomhustemperaturen ligger väldigt stabilt inga större variationer trots -1000 gradmin underskott.

Detta leder mig in på en idé, enligt manualen sid 18 så kan elpatron styras externt:
"Bortkoppling av hela eleffekten men med möjlighet att använda ”Extra varmvatten” under bortkopplingstiden åstadkommes genom att ansluta en extern potentialfri slutande kontakt till plint (30) pos 1 och 3."

Jag tolkar det som att byglar man pos 1 och 3 så kopplas elpatron bort förutom då legionellaskyddet går in. Om man kopplar en rumstermostat så att den sluter kontakten över inställt börvärde och bryter under inställt börvärde så kan man koppla den mot pos 1 och 3. Sen ställer man in det värdet på rumstemperaturen (typ 1 grad under värdet på RG20 om man har en) då man vill att elpatron ska hjälpa till att värma huset. Då är man säker på att elpatron endast går in då det är riktigt riktigt nödvändigt.





om du upplaver att systemet jobbar bra & inte ger onädiga ts-timmar kan du väl ta att du får lite ts vid kallt väder, bara för att hålla bra komfort !
du tjänar ändå flis på din Värmepump.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!